Love Is All You Need

05-04-2013

7.8

Love Is All You Need (DVD)

Ida (Trine Dyrholm) heeft net haar laatste chemokuur voor borstkanker ondergaan en hoopt nu genezen te zijn. Tijdens haar ziekte blijkt haar man Leif (Kim Bodnia) het met de secretaresse van zijn werk aangelegd te hebben. Hun huwelijk staat op springen, net nu hun dochter Astrid (Molly Blixt Egeling) in Italië gaat trouwen met Patrick (Sebastian Jessen), de zoon van de Ierse fruithandelaar Philip (Pierce Brosnan). De eerste ontmoeting tussen Ida en Philip verloopt niet geheel vlekkeloos en Philip moet niet zo heel veel van haar hebben. Maar in Italië, tijdens de voorbereidingen voor het aanstaande huwelijk, blijken de twee meer gemeen te hebben dan beiden dachten. Philip wordt echter op de huid gezeten door de smoorverliefde Benedikte (Paprika Steen), de zus van zijn overleden vrouw, terwijl Ida geconfronteerd wordt met het bezoek van haar man met de secretaresse. Alle ruimte dus voor gespannen en complexe situaties, zeker als Astrid en Patrick met een mededeling komen die men niet had verwacht.

Love Is All You Need staat te boek als een romantische komedie. Maar wie het werk van de Deense regisseuse Susanne Bier een beetje kent weet dat er meestal een dramatische onderlaag in verwerkt zit. En dat is hier niet anders. Met haar vorige film In A Better World won ze nog een Oscar voor Beste Buitenlandse film. Dat zal met Love Is All You Need (originele titel is Den Skaldede Frisør) niet lukken. Daarvoor is de film iets te gewoon en bij vlagen te voorspelbaar. Maar Bier weet altijd iets extra’s aan het verhaal te geven, dat ze weer geschreven heeft met haar vaste schrijfpartner Anders Thomas Jensen. Dit verhaal steekt veel complexer in elkaar dan bij een gemiddelde romantische komedie. Maar voor Bier-begrippen is dit een behoorlijk toegankelijke film. Niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van de charismatische Pierce Brosnan (The Ghost Writer, Die Another Day), wat de film tevens voor een internationaler publiek geschikt maakt. Susanne Bier had al geruime tijd voor ogen om een lichtere en romantischere film te maken. Dat is Love Is All You Need inderdaad geworden. Maar let wel: lichtere. Doordat men een vrouw met borstkanker als hoofdpersoon heeft gekozen, en wiens huwelijk op het punt van omvallen staat, bevat de film meer diepgang dan de gemiddelde romantische prent. Tevens wilde Bier niet de gelikte mooie, jonge generatie als hoofdfiguur, maar de gesettelde mens, die reeds wat meegemaakt heeft in het leven. Mensen met een achtergrond, met diepgang en die niet zomaar ergens instappen zonder er over na te denken. De kanker, waar hoofdpersoon Ida mee zit, staat niet echt op de voorgrond, maar je merkt dat alles wat Ida doet of denkt wel in teken staat van de kanker. Wil ze het huwelijk wel beëindigen? Haar man heeft het toch ook moeilijk gehad met haar ziekte? En wat zijn de risico’s om een eventuele nieuwe relatie aan te gaan? Misschien komt de kanker wel heel snel terug en wat dan? Allemaal zaken waar Ida aan blijft denken. Bij een goede wisselwerking van komedie naar drama heb je goede acteurs nodig. De hoofdrollen zijn hier in handen van gelouterde acteurs, met Pierce Brosnan voorop. Hij speelt sterk en je merkt aan alles dat hij zich in z’n element voelt. Als je dan later leest dat hij zijn eerste vrouw verloren heeft aan kanker, dan begrijp je dat hij zich betrokken voelt bij deze film. Maar ook Trine Dyrholm is wederom erg sterk. Ze heeft al in meerder films van Bier gespeeld (In A Better World) en is dus bekend met haar werkwijze. Haar onrust, haar angst voor het terugkeren van de kanker, maar ook haar genegenheid voor Philip weet ze op een overtuigende manier over te brengen.
Maar waarom is deze film dan geen topper? Dat komt voornamelijk door het feit dat het verhaal toch ook wel weer voorspelbaar is. Je weet hoe de onderlinge relaties gaan verlopen. Zelfs de mededeling waar Astrid en Patrick aan het einde van de film mee komen zie je al geruime tijd aankomen. Het is lastig om een originele romantische komedie te maken. Door de meer dramatische ondertoon is dit geen standaard film geworden, maar het heeft te weinig originaliteit om het geheel naar grotere hoogte te brengen. Dat neemt echter niet weg dat de film zeer zeker het aanschouwen waard is. Dat is elke film van Susanne Bier en Love Is All You Need is daarop geen uitzondering.

Genre: Drama, Komedie, Romantiek
Jaar: 2012
Speelduur: 111 min
  • Dolby Digital 5.1 - Deens
Uitgever: Cineart
EAN: 5414939385810

• Interview

De beeldtransfer van Love Is All You Need heeft een anamorf 2.35:1 formaat, welk gelijk is aan het originele beeldformaat. De hoes vermeldt overigens foutief dat het om 1.85:1 beeld zou gaan. Het meest opvallende aan het beeld van deze film is het kleurgebruik. Het is zeer kleurrijk, met felle, goed verzadigde kleuren. Dat zie je niet alleen terug in de kleding, maar bijvoorbeeld ook in de blauw, paars of oranje geschilderde muren in de villa in Italië. Zelfs de muren in het ziekenhuis zijn fel groen van kleur! Het geeft het een zeer verfrissende aanblik. Gelukkig zijn ook de overige elementen van het beeld dik in orde, zoals scherpte, contrast en schaduwdetail. Compressiefouten en posterisatie, wat bij zulke fel gekleurde vlakken snel een probleem kan zijn, zijn nergens aanwezig. Het enige minpuntje is de regelmatige edge-enhancement die is toegepast. Een enkele keer valt het behoorlijk op, maar niet echt in een storende vorm. Voor de rest is het allemaal prima in orde.

De belangrijkste geluidstrack op de DVD van Love Is All You Need is een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Er wordt vrij veel Engels en een beetje Italiaans gesproken, maar de hoofdtaal is Deens. Het is een heel naturel klinkende geluidstrack, waarbij het meeste geluid via frontkanalen tot je komt. De surroundkanalen worden gebruikt voor omgevingsgeluiden en muziek. Het LFE-kanaal komt in het spel nauwelijks voor, maar daar is dit ook de film niet naar. Er zijn maar weinig romantische komedies waar veelvuldig het LFE-kanaal aanwezig is. Dialogen komen voor het grootste gedeelte uit het centerkanaal, soms komt wat dialoog uit de frontkanalen als daar reden toe is. Alle dialogen zijn duidelijk te verstaan, mits je de mengelmoes aan talen begrijpt. De muziek is wederom van Johan Söderqvist, de vaste componist van Susanne Bier.

De DVD van Love Is All You Need heeft een menu, waarin beelden van de film zijn te zien, met muziek als achtergrondgeluid.

Interview (16 min)
Een interview met in eerste instantie Pierce Brosnan en later samen met Trine Dyrholm tijdens het filmfestival in Venetië in 2012. Ze vertellen over hun voorbereidingen, het samenwerken met regisseuse Susanne Bier en hoe dicht het onderwerp van de film bij hun dagelijks leven komt. Brosnan heeft het over The Bald Hairdresser, wat ten tijde van de opnames de Engelse titel van de film was. Later is dat veranderd in Love Is All You Need.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, die keurig het verhaal in chronologische volgorde vertelt. En vrij traag van tempo. De film is duidelijk beter dan de trailer!

Ida is net genezen van kanker als haar dochter gaat trouwen in Italië. Haar man gaat vreemd, maar ze ontmoeten elkaar weer tijdens het huwelijksfeest. Daar is ook Philip, de vader van de bruidegom. Het liefst wil hij zich afzijdig houden van alles, maar hij wordt meegezogen in alle beslommeringen. Love Is All You Need is een romantische komedie, met een flink deel drama in verweven. Het is niet de sterkste film van regisseuse Susanne Bier, maar ze weet toch op momenten weer een gevoelige snaar te raken. Qua beeld en geluid is dit een prima DVD-uitgave, maar wat de extra’s betreft is het vrij beperkt.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics.