Barbara

25-04-2013

8

Barbara (Blu-ray)

Omdat de Oost-Duitse arts Barbara (Nina Hoss) een uitreisvisum heeft aangevraagd wordt ze vanuit Berlijn naar een plattelandsziekenhuis verbannen. Haar huis wordt regelmatig door Sicherheits-chef Schütz (Rainer Bock) gecontroleerd op aanwijzingen op contacten met het Westen. Collega-arts André (Ronald Zehrfeld) doet allerlei pogingen om contact met Barbara te krijgen, maar zij is een gesloten persoon en wil zo min mogelijk met anderen te maken hebben, uit angst dat zij Stasi-informanten zijn. De enige met wie ze contact heeft zijn haar patiënten, allemaal kinderen. En het is duidelijk dat ze haar idee om naar het Westen te vluchten nog niet uit haar hoofd heeft gezet, maar daar heeft ze wel hulp bij nodig. Wie kan ze vertrouwen om haar die hulp te geven?

Sinds een aantal jaar durft men in Duitsland films over de oorlog te maken. En men durft ook al een aantal jaar films over de voormalige DDR te maken. Bekende voorbeelden zijn Das Leben der Anderen en Good bye, Lenin. Hierin wordt het leven in deze dictatuur weergegeven. De film Barbara doet dat ook, maar op een veel kleinschaligere manier. Deze recente film van regisseur Christian Petzold laat het leven van een DDR-burger op macroniveau zien. Geen grote steden, geen communistische politiek, geen geheim agenten. Of toch wel? Volgens hoofdpersoon Barbara kan iedereen een agent van de Stasi zijn en daarom vermijdt ze contact met iedereen sinds ze verbannen is naar een klein stadje. Dat is wat deze film zo bijzonder maakt, het leven lijkt allemaal heel gewoon, maar als je iets te verbergen hebt kun je niemand vertrouwen. Zelfs je naaste collega’s niet en je durft dan ook geen vrienden te maken. Als je het land wilt verlaten gaat iedereen je wantrouwen, en om jezelf te beschermen ga jij weer iedereen wantrouwen. De eenzaamheid die dan ontstaat weet Petzold op een treffende manier in beeld te brengen. Hij heeft zelf het scenario geschreven en dat bevat een aantal autobiografische elementen. Zijn ouders komen oorspronkelijk ook uit de DDR en zijn weggegaan toen het nog kon. Hun beleving wilde hij overbrengen in een film. De film heeft een traag tempo, maar is nooit saai. Juist die traagheid maakt het des te indrukwekkender en beklemmender. Het goede acteerwerk van de twee hoofdrolspelers werkt daar ook aan mee. De rol van Barbara wordt uitstekend gespeeld door Nina Hoss, die bij ons het meest bekend is door haar rol in The White Massai. Soms zijn woorden niet nodig om uit te drukken hoe je je voelt en Hoss is daar in Barbara heel sterk in. Ronald Zehrfeld, die arts en collega André speelt, is een bij ons minder bekende televisiefilm-acteur. Maar ook hij vertolkt zijn rol prima. Zijn passie voor zijn werk, maar ook de twijfel en het onvermogen om contact te krijgen met Barbara zijn mooi in beeld gebracht. Wat er ook mooi uitziet in deze film is de setting van het platteland in de voormalige DDR. De kleursettings zijn bijzonder goed getroffen. Veel bruin, soms wat grijs en zelden felle kleuren. Wie er ooit geweest is herkent het direct. Je mist alleen nog de geur van bruinkool. Het moge duidelijk zijn dat Barbara een sfeervolle film is met sterk acteerwerk. Wie zich interesseert in het leven in de DDR zou deze film zeker eens moeten bekijken.

Jaar: 2012
Speelduur: 101 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777943625

• Interview met Christian Petzold

Barbara staat in een beeldformaat van 1.85:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele formaat. Het betreft hier een 25 GB enkellaags disc, die voor ruim 19 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/50i (op de hoes staat overigens 1080p), waarbij het interlaced is opgebouwd. Dat betekent dat het beeld uit 50 samengevoegde halve beelden per seconde bestaat. En dat betekent ook dat de transfer last heeft van de 4% versnelling, zoals ook bij PAL DVD's aan de orde is. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Barbara is een mooi gedraaide film en gelukkig komt dat goed over op Blu-ray Disc. Het beeld is scherp, helder en mooi sfeervol van kleur, waarbij de Oost-Duitse sfeer treffend wordt neergezet. Het contrast en schaduwdetail zijn ruim voldoende. Ondanks het feit dat de film op een enkellaags disc staat zien we geen compressiefoutjes en ook posterisatie is niet te zien. Gelukkig maar, want de film kent een flink aantal egale kleurvlakken, waar posterisatie snel storend kan werken. Geen opmerkingen dat het 1080i is? Jawel, maar doordat de film heel statisch gedraaid is, zonder snelle camerabewegingen, valt het niet op en stoort het nergens. In dit geval is het probleem alleen de 4% PAL speed-up, maar doordat er weinig muziek in de film zit merk je daar ook weinig van.

De belangrijkste geluidstrack op de Blu-ray Disc van Barbara is een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de Duitse taal. Dit is een film met een heel subtiele, bijna verstilde soundtrack. Vooral de scènes met Barbara alleen zijn kaal, maar sfeervol. Het geluid richt zich heel erg op de voorste kanalen. De achterste kanalen worden alleen aangesproken door de spaarzame muziek en omgevingsgeluiden. Maar in lang niet elke scène wordt er gebruik gemaakt van omgevingsgeluiden. Dat zorgt voor extra verstilling. Over het algemeen klinkt het hele geluid, inclusief de dialogen, heel natuurlijk. Behalve tijdens de autoritjes in de Wartburg van André. Zo’n auto staat bekend om het vele lawaai dat het produceert, maar daar horen we in de film weinig van terug. En daar liggen de dialogen teveel op de voorgrond. Maar dat is een kleinigheid in een voor de rest heel sfeervolle geluidstrack.

De Blu-ray Disc-uitgave van Barbara heeft een statisch menu, zonder geluid. De extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Trailer (2 min)
De trailer van de film in HD-resolutie.

Interview met Christian Petzold (5 min)
Een interview met de regisseur. Het item bevat meer filmfragmenten dan interview, maar we komen wel te weten wat de motivatie van Petzold was om deze film te maken. Maar aan het einde heb je het gevoel dat hij nog veel meer te vertellen heeft. Het beeld is in SD-resolutie.

De Oost-Duitse arts Barbara wordt verbannen naar een provincieziekenhuis, omdat ze een aanvraag voor een uitreisvisum heeft gedaan. Ze vertrouwt niemand meer, ook collega André niet, die juist probeert haar op haar gemak te stellen. Barbara is een sfeervol, bij vlagen indrukwekkend drama dat heel mooi de sfeer van wantrouwen uit de DDR in de jaren ’80 weet neer te zetten. Deze Blu-ray Disc-uitgave heeft een mooie beeld- en geluidskwaliteit, ondanks dat het beeld een 1080i-transfer betreft. Een paar korte extra’s maken dit tot een interessante release voor liefhebbers van gedegen drama, waar het acteerwerk voorop staat.