Warm Bodies

21-05-2013

7

Warm Bodies (Bioscoop)

Het grootste deel van de wereldpopulatie is veranderd in een ondode horde zombies. R (Nicholas Hoult) is een jonge en bedachtzame zombie. Hij observeert de veranderende wereld om hem heen met grote interesse. Een aantal mensen hebben de apocalypse overleefd en zitten veilig behuisd achter grote muren. Ze ontkomen er echter niet aan naar buiten te treden om op zoek te gaan naar proviand. Op een dag zijn Julie (Teresa Palmer), haar vriend Perry (Dave Franco) en haar goede vriendin Nora (Analeigh Tipton) de uitverkorenen. Julie is de dochter van Grigio (John Malkovich), de leider van de nederzetting, en gaat dus in opdracht van haar vader op expeditie. De groep loopt een verzameling zombies tegen het lijf, met het nodige bloedvergieten tot gevolg. R is onderdeel van deze groep en voelt een onbedwingbare dwang om Julie van een gewisse dood te redden. R neemt Julie in bescherming en verstopt haar in een gestrand vliegtuig op het vliegveld, zijn geïmproviseerde thuis. Ze ontwikkelen een bijzondere relatie en deze relatie lijkt een verandering teweeg te brengen bij R en daaropvolgend ook bij de andere zombies. Is er nog hoop voor de wereld? Dat is nog maar de vraag, want er is nog een grotere dreiging. De zogenoemde ‘Bonies’ zijn nog verder heen dan de zombies. Voor hen is er zeker geen hoop meer. R en Julie moeten hun gezamenlijke band benutten en hun verschillen overbruggen. Alleen zo kunnen ze de krachten bundelen en vechten voor een betere wereld waarvan niemand dacht dat deze nog mogelijk was.

Het zombiegenre is een uitgekauwd genre. Meerdere keren leek het genre dood maar er werd altijd weer hernieuwde energie gevonden voor een wederopstanding. Op dit moment is het genre weer helemaal hot met komedies als Zombieland en Shaun of the Dead en de weergaloos succesvolle TV-serie The Walking Dead. Een hele uitdaging dus voor Warm Bodies om nog inventief uit de hoek te komen. En wis en waarachtig, het is nog gelukt ook. De genres komedie en zombiehorror zijn eerder succesvol gecombineerd, maar de combinatie met het subgenre van de romantische komedie is een geheel nieuwe vondst. Dit leidt tot hilarisch situaties waarin R probeert zo gewoon mogelijk over te komen en Julie haar initiële walging overwint om er vervolgens achter te komen dat er wellicht meer achter R schuilt dan ze dacht. Het zal dan ook al snel opvallen dat de namen van de personages in R (Romeo) en Julie (Julia) niet geheel toevallig zijn gekozen. De balkonscène in de film bevestigt dit vermoeden. De jonge Nicholas Hoult levert een prestatie van formaat. Het is niet eenvoudig om een emotieloos wezen te spelen en toch zo nu en dan emotie te laten doorsijpelen. Hij slaagt hier wonderwel in en dit is zonder meer de succesfactor in Warm Bodies. De chemie tussen R en Julie is ook geloofwaardig en goed uitgewerkt. De focus ligt echter zodanig op deze twee figuren, dat de overige personages minder goed uit de verf komen. Zo acteert John Malkovich duidelijk op de automatische piloot als de autoritaire leider van de nederzetting. De productiewaarde van de film is hoog met een geloofwaardig beeld van een verwoeste wereld, waardoor de special effects rondom de ‘Bonies’ des te meer tegenvallen. Deze komen overeen met de kwaliteit van een TV-serie met beperkt budget en vallen uit de toon met de rest van de film. Het is echter muggenziften, want hiertegenover staan een continu prima momentum en voortgang in het verhaal, perfect gekozen popmuziek en spitsvondige dialogen. Dit alles maakt Warm Bodies een uiterst vermakelijke film. Naar het einde toe wordt de standaard actiefinale ons nog gepresenteerd, maar dit kan niet veel kwaad meer. Het eindoordeel luidt een typisch ‘een beetje vreemd, maar wel lekker’.

Genre: Komedie, Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2013
Speelduur: 98 min