Great Gatsby, the

23-05-2013

6

Great Gatsby, the (Bioscoop)

Jay Gatsby (Leonardo DiCaprio) is in het bezit van schijnbare oneindige rijkdom. In zijn enorme kasteel ontvangt hij vrijwel elk weekend honderden gasten voor extravagante feesten. Niemand krijgt een uitnodiging, ze komen gewoon uit zichzelf opdagen. De jonge Nick Carraway (Tobey Maguire) wil het graag maken op Wall Street. Om naast zijn drukke baan nog wat rust te krijgen verkiest hij ervoor in het groen te wonen in een klein hutje tussen de paleisjes van de superrijken. Zijn buurman? Niemand minder dan Gatsby. Op een dag krijgt Nick een uitnodiging, terwijl Gatsby nooit uitnodigingen verstuurt. Wat zit hier achter? Hij hoopt dat hij via Nick zijn oude liefde Daisy (Carey Mulligan) weer voor zich weet te winnen. Ze is echter inmiddels getrouwd met Tom Buchanan (Joel Edgerton) wat de situatie bemoeilijkt. Gatsby is echter niet iemand die zich makkelijk uit het veld laat slaan dus hij blijft er vol voor gaan. Maar wat schuilt er nu eigenlijk achter deze flamboyante persoonlijkheid? Wie is hij en hoe komt hij aan al zijn rijkdom?

Het gelijknamige boek van F. Scott Fitzgerald is al vele malen verfilmd, doch geen van deze verfilmingen heeft ooit echt grote bekendheid genoten. Met Baz Luhrmann aan het roer, de man achter Moulin Rouge, Romeo + Juliet en Australia, draait de marketingmachine van Hollywood echter op volle toeren. Met een budget van iets over de honderd miljoen is het mogelijk om de levensstijl van miljonairs in het welvarende Amerika van de jaren ’20 echt tot leven te brengen. En wie is hier nu meer geschikt voor dan Luhrmann die met zijn ADHD-achtige stijl van filmen ons al eerder een wilde mix van flitsende beelden en diverse muziek gaf. Het mag gezegd worden, The Great Gatsby is een plaatje geworden. De bijna beschamende rijkdom van de hoofdpersoon leidt tot beelden van de mooiste auto’s, de grootste feesten en een ruimte met kledingkasten die zo groot is als een gemiddeld huis. Vrijwel altijd speelt muziek een grote rol in de films van Luhrmann en ook hier is dit het geval. Zijn muziekkeuzes zijn opmerkelijk en gewaagd. Het gaat van Amy Winehouse tot Beyoncé naar Florence + The Machine en Jay-Z. Als je er rationeel over nadenkt, is dit wat ongepast gezien het tijdsbeeld van de film, maar het werkt wonderwel. Alsof Luhrmann intuïtief aanvoelt welke muziek werkt in een bepaalde setting. De hele plot draait om het mysterie rondom de persoon Gatsby. Wat drijft hem? Hoe komt hij aan zijn geld? En waarom is hij toch zo geïnteresseerd in Daisy? Op de een of andere manier interesseren de antwoorden je vrij weinig. De film mag dan driedimensionaal te bekijken zijn, de personages zijn zo eendimensionaal als het maar kan. The Great Gatsby lijdt onder een gebrek aan focus en het rommelige narratief kan maar met moeite je aandacht vasthouden. De opening is boeiend genoeg en het prachtig gefilmde einde weet toch wel een emotionele snaar te raken. Maar alles ertussenin is zo tergend traag en inhoudsloos dat het soms moeilijk is de 143 minuten die deze film rijk is uit te zitten. Het vakmanschap dat schuil gaat achter de visuele pracht en praal in The Great Gatsby valt niet te ontkennen en roept louter bewondering op, maar zonder emotionele kern blijft er uiteindelijk vrij weinig over om van te genieten.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 2013
Speelduur: 142 min