Once Upon a Time - Seizoen 1

Laurens van der Molen
30-05-2013

8.6

Once Upon a Time - Seizoen 1 (DVD)

Emma Swan (Jennifer Morrison) is als baby gevonden aan de rand van de weg. Vervolgens is ze van pleeggezin naar pleeggezin gegaan. Inmiddels is ze 28 jaar en ze is eigenlijk altijd alleen, zelfs op haar verjaardag. Tot er ineens laat op de avond op de deur wordt geklopt en het tienjarige jongetje Henry (Jared S. Gilmore) voor haar deur staat. Hij is haar zoon, die ze ter adoptie af heeft gestaan. Henry vraagt om haar hulp bij het redden van de stad Storybrooke. De inwoners van de stad zijn namelijk vervloekt door de boosaardige koningin, die tevens Henry’s adoptiemoeder is. Hierdoor kunnen ze zich hun echte identiteit, namelijk die van sprookjesfiguren, niet meer herinneren. Emma is de enige die de vloek kan verbreken, ze is  namelijk de dochter van Sneeuwwitje (Ginnifer Goodwin) en Prince Charming (Josh Dallas). Emma gelooft Henry niet, maar brengt hem wel terug naar Storybrooke waar ze zijn adoptiemoeder Regina (Lana Parrilla) ontmoet.  De vijandigheid van Regina zorgt ervoor dat Emma besluit om een tijdje in Storybrooke te blijven en Henry wat beter te leren kennen.

Sneeuwwitje, Pinokkio, Roodkapje, Repelsteeltje, Belle en het Beest, allemaal verhalen die iedereen kent. Maar wat gebeurt er voor en na de bekende sprookjes? Hoe is Japie Krekel Pinokkio’s geweten geworden en wat is er gebeurd nadat de prins Sneeuwwitje uit haar slaap wakker kuste? Was de koningin altijd al slecht of is er iets gebeurd waardoor ze zo is geworden? Dit zijn de vragen waar de serie Once Upon a Time op ingaat. Alle sprookjes spelen zich in dezelfde wereld af, namelijk het Enchanted Forest. Hierdoor zijn Sneeuwwitje en Roodkapje beste vriendinnen en is Repelsteeltje, fantastisch gespeeld door Robert Carlyle, met zijn magie in ieder sprookje terug te vinden op cruciale momenten. Elke aflevering opnieuw zit je vol spanning te kijken welk sprookje ze nu weer introduceren. Een prachtig voorbeeld hiervan is de episode Skin Deep, waarin het verhaal van Belle en het Beest wordt verteld, maar dan met een onverwacht beest. De gebeurtenissen in het Enchanted Forest spelen zich af in flashbacks, die meestal een directe aanleiding zijn van het verhaal in Storybrooke. De serie is bedacht door twee schrijvers van de serie Lost, Adam Horowitz en Edward Kitsis. Dit is overal aan terug te zien. Ook in Once Upon a Time wordt een verhaal verteld verspreid over meer seizoenen en ook deze serie maakt gebruik van flashbacks om de karakters meer diepte te geven. De flashbacks komen bij Once Upon a Time nog meer tot hun recht, doordat deze de sprookjes vertellen. Verder hebben de schrijvers in elke episode wel een Lost-verwijzing verstopt en komen in de bijrollen vaak Lost-acteurs voorbij. Net als Lost is de serie erg verslavend en zorgt het herkijken van de episodes voor nieuwe inzichten. De casting voor de serie is erg goed gedaan. Jennifer Morrison, Ginnifer Goodwin, Josh Dallas, Lana Parrilla, ze doen het allemaal geweldig. Er is echter één acteur die iedereen overtreft en dat is Robert Carlyle. Zijn rol als Repelsteeltje is geweldig over de top, terwijl hij Mr. Gold, zijn karakter in Storybrooke, juist heel erg rustig en bedachtzaam neerzet. Voor de gastrollen worden ook niet de minste acteurs aangetrokken. Zo zien we Emilie de Ravin als Belle en Sebastian Stan als Jefferson. Op dit moment is het tweede seizoen van Once Upon a Time net uitgezonden in Amerika en daar worden nog veel meer nieuwe karakters in geïntroduceerd. Wat dacht je bijvoorbeeld van kapitein Haak en Mulan? Ook het tweede seizoen is in Amerika erg goed ontvangen en de serie krijgt dan ook een derde seizoen. Daarnaast krijgt de serie zijn eigen spin-off met de titel, Once Upon a Time in Wonderland, die zich gaat richten op de avonturen van Alice in Wonderland. Once Upon of a Time is een aanrader voor iedereen die van sprookjes houdt, maar ook fans van Lost moeten deze serie zeker een kans geven!

Genre: Avontuur, Fantasy, Televisie
Jaar: 2012
Speelduur: 900 min
Verpakking: Keep Case (6x)
Uitgever: Walt Disney Home Studio Entertainment
EAN: 8717418396381

• Once Upon a Time Orchestral Suite
  • Once Upon a Time: Origins
  • Sprookjes in de wereld van nu
  • De uitwerking van het personage
  • Welkom in Storybrooke
  • Zolang ik het mij herinner
  • Bloopers
  • Deleted scenes
  • In gesprek met de acteurs en makers van Once Upon a Time

Het beeld van de DVD-uitgave van seizoen 1 van Once Upon a Time is van een uitstekende kwaliteit en wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.78:1. Dit is het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Het beeld heeft af en toe wat lichte filmgrain, maar dit is nooit storend. De kleuren zijn mooi verzadigd en ook het contrast is goed. Vooral in de episode die zich in Wonderland afspeelt springen de kleuren echt van het scherm af. De kostuums van de verschillende sprookjesfiguren zijn prachtig en erg kleurrijk. Dit komt in deze transfer erg goed naar voren. De optionele Nederlandse ondertiteling wordt onderin beeld weergegeven en is duidelijk te lezen. Het enige nadeel van deze ondertiteling is dat ook de namen worden vertaald. Snow White wordt in de serie vaak Snow genoemd als afkorting. Dit wordt echter gewoon vertaald als Sneeuwwitje. Het was beter geweest als ze gewoon de Engelse namen aan hadden gehouden.

De DVD-uitgave van Once Upon a Time bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor en een Frans audiospoor. Voor de recensie is gebruik gemaakt van het Engelse audiospoor, dat van een uitstekende kwaliteit is. De soundtrack van Mark Isham is prachtig en de stukken die hij  speciaal heeft gecreëerd voor de verschillende personages  passen allemaal perfect bij de betreffende persoon. De stukken zijn vaak heel subtiel op de achtergrond te horen en zitten de dialogen nooit in de weg. De verschillende speakers worden allemaal erg goed gebruikt en de omgevingsgeluiden komen uitstekend tot hun recht. In het bos hoor je heel zacht de dieren en in de stad hoor je de auto van de sheriff van ver aankomen. De subwoofer wordt in de actiescenes volop gebruikt en zorgt tijdens deze scenes voor extra spanning. Once Upon a Time heeft een uitstekend audiospoor meegekregen, wat de serie ook verdient.

Het eerste seizoen van Once Upon a Time heeft een flink aantal extra's meegekregen. De DVD-uitgave bevat uit vijf discs en zitten in een compacte keepcase. De extra's zijn verspreid over de vijf  discs, maar het overgrote deel is terug te vinden op de vijfde disc. De DVD begint met een promotietrailer voor de series van de zender ABC en gaat vervolgens over in een geanimeerd menu. Hier kan worden gekozen om alles af te spelen, een episode te selecteren of naar de special features te gaan. Deze zijn, net als de serie zelf, Nederlands ondertiteld.

De DVD-uitgave van seizoen 1 bevat 5 audiocommentaren, verdeeld over de verschillende discs. Het commentaar bij de pilot is van bedenkers Edward Kitsis en Adam Horowitz. Episode 7:15 AM wordt voorzien van commentaar door acteurs Ginnifer Goodwin en Josh Dallas. Het derde commentaar is voor de episode Skin Deep en is van acteur Robert Carlyle en schrijfster Jane Espenson. Edward Kitsis en Adam Horowitz verzorgen samen met actrice Lana Parrilla het commentaar voor The Stable Boy. De laatste episode van het seizoen, A Land without Magic, bevat commentaar van actrice Jennifer Morrison en de bedenkers Kitsis en Horowitz.
De commentaren zijn stuk voor stuk erg leuk en interessant om te beluisteren. De bedenkers gaan erg diep in op de serie, terwijl de acteurs juist allemaal leuke gebeurtenissen die gebeurd zijn tijdens de opnames vertellen. Bovendien blijkt Ginnifer Goodwin een erg grote Lost-fan te zijn en ze wijst dan ook feilloos de verschillende verwijzingen naar de eerdere serie van Kitsis en Horowitz aan. Er is goed nagedacht over wie welke episode voorziet van commentaar, want bij alle episodes geldt dat het erg belangrijke episodes zijn voor de karakters die de acteurs spelen.

Disc 1

Once Upon a Time Orchestral Suite (4 min)
Mark Isham is verantwoordelijk voor de muziek in de serie en heeft voor ieder karakter een eigen stuk gecomponeerd. Het ene nog mooier dan het andere. In deze preview van 4 minuten hoor je allemaal korte stukjes van de verschillende composities. Voor de volledige versies kun je terecht op de soundtrack van het eerste seizoen.

Disc 5

Once Upon a Time: Origins (23 min)
Een hele interessante extra waarin de oorsprong van een aantal sprookjes wordt verteld. Dit wordt gedaan door acteur Josh Dallas (David, Prince Charming). Het gaat om de sprookjes Sneeuwwitje, Belle en het Beest, Roodkapje, De Kleine Zeemeermin en Repelsteeltje.

Sprookjes in de wereld van nu (20 min)
Door middel van interviews met de schrijvers en alle sterren van de serie wordt verteld waar het idee van de serie vandaan komt en hoe het opnemen van het eerste seizoen is verlopen. Leuk om te zien is hoeveel verwijzingen er zijn naar de Disney-versies van de verschillende sprookjes.

De uitwerking van het personage (7 min)
Een uitgebreid kijkje naar het ontwikkelen van het personage Belle door middel van interviews met actrice Emilie de Ravin, de schrijvers en de kostuumdesigner.

Welkom in Storybrooke (7 min)
Een kijkje in het dorp Steveson, dat dient als het stadje Storybrooke in de serie. Verschillende inwoners komen aan het woord en vertellen over hun dorp en het opnemen van de serie.

Zolang ik het mij herinner (5 min)
Heel leuke extra waarin de verschillende castleden vertellen over hun eerste aanraking met sprookjes. Bij allemaal zijn het de Disney-animatiefilms die ervoor hebben gezorgd dat ze van sprookjes zijn gaan houden.

Bloopers (2 min)
Een aantal grappige bloopers die zijn gemaakt tijdens het eerste seizoen. Het is jammer dat deze extra slechts twee minuten duurt.

Deleted scenes (13 min)
In totaal negen verwijderde scènes. Voordat de scène begint wordt duidelijk verteld waar de scène moet worden geplaatst. Hoewel de scènes leuk zijn om te bekijken, voegen ze niet heel veel toe aan het verhaal en is de keuze om ze te verwijderen begrijpelijk.

In gesprek met de acteurs en makers van Once Upon a Time (31 min)
Misschien wel de leukste extra, na de verschillende commentaren, die dit eerste seizoen heeft. Aan het einde van het eerste seizoen hebben de hoofdrolspelers en de twee bedenkers van de serie deelgenomen aan een panel om vragen te beantwoorden over de serie. Het is leuk om de interactie te zien tussen de verschillende acteurs en zowel de bedenkers als de acteurs geven goede en uitgebreide antwoorden op de verschillende vragen.

Once Upon a Time vertelt het verhaal na de bekende sprookjes. Henry gaat op zoek naar zijn echte moeder, Emma, omdat zij de enige is die het stadje Storybrooke kan redden van zijn adoptiemoeder, de boosaardige koningin. Zij heeft alle sprookjesfiguren vebannen naar onze wereld, waar ze niet meer herinneren wie ze zijn. De komst van Emma moet hier verandering in brengen. Het eerste seizoen van Once Upon a Time is een absolute aanrader voor iedereen die van sprookjes houdt. De makers creëren een wereld waarin alle sprookjesfiguren met elkaar verbonden zijn op een manier die je niet verwacht. De cast is geweldig, met Robert Carlyle voorop. De serie is zo geschreven dat je maar door wilt blijven kijken en telkens benieuwd bent welk sprookje nu weer wordt geïntroduceerd. De DVD-uitgave bevat 5 discs met daarop 22 episodes en is erg goed. De kwaliteit van het beeld en geluid is uitstekend en de uitgave bevat een groot aantal interessante extra’s. Absolute aanrader!