Jack Reacher

17-06-2013

6.5

Jack Reacher (DVD)

In een niet nader genoemde stad in Amerika worden vijf mensen op klaarlichte dag geëxecuteerd door een geoefend schutter. Met zijn sniper-geweer schiet hij ze neer vanaf grote afstand. De politie heeft al heel snel de dader te pakken. Het lijkt een kant-en-klare case die simpel in elkaar zit. De opgepakte man bekent echter niet maar wil alleen maar praten met Jack Reacher (Tom Cruise). Reacher is al jaren van de aardbodem verdwenen. Hij heeft echter het nieuws gezien en besluit weer op te duiken en met de vermoedelijke dader in gesprek te gaan. De rechtbank is blij met zijn komst, maar hun agenda’s komen niet bepaald met elkaar overeen. Reacher was van plan de man te doden, totdat hij van hem een ongebruikelijk verzoek krijgt. Daarop gaat Reacher op onderzoek uit om met absolute zekerheid te kunnen achterhalen of de man die is opgepakt wel echt schuldig is. Hij begeeft zich daarmee in een wespennest dat zijn weerga niet kent.

De literatuur is voor Hollywood een oneindige bron van inspiratie. Het was dan ook niet de vraag ‘of’ maar ‘wanneer’ het karakter Jack Reacher uit de veelgelezen boekenreeks van Jim Grant – die schrijft onder het alias Lee Child – de stap naar het witte doek zou maken. Het nadeel van het verfilmen van boeken is dat een trouwe schare fans een zeer specifieke mening heeft over hoe een en ander naar beeldtaal vertaald zou moeten worden. Dit begint al bij de casting en ook hier was er grote verontwaardiging over de casting van Tom Cruise in de hoofdrol met zijn 170 cm in lengte en zijn donkere haren. Dit ligt ver van de omschrijving in de boeken: 196 cm lang, een gewicht van meer dan 100 kilo, helder blauwe ogen en blond haar. Regisseur Christopher McQuarrie heeft zich hier weinig van aangetrokken en zag in Cruise de perfecte acteur voor een actieheld als Jack Reacher. De twee werkten eerder samen aan Valkyrie. Sinds Cruise in 1996 voor het eerst aan een onmogelijke missie begon, heeft hij ook bewezen de stoere actieheld met verve te kunnen vertolken. Commercieel gezien is de keuze voor Cruise vrijwel altijd veilig. Zo ook nu met een wereldwijde bioscoopomzet van 216 miljoen op een geschat budget van 60 miljoen dollar. Maar hoe doet Cruise het nu eigenlijk in Jack Reacher? Het antwoord is: op de automatische piloot. Zijn optreden is charismatisch als altijd maar hij heeft er duidelijk niet zijn ziel en zaligheid in geïnvesteerd. Hij probeert Jason Bourne te imiteren, maar komt daarmee niet veel verder dan een halfbakken aftreksel. Hij krijgt echter prima tegenspel van de immer betoverende verschijning Rosamund Pike en ook veteranen Richard Jenkins en Werner Herzog (in een genietbare rol als gestoorde maniak) doen het verdienstelijk. Het verhaal is opgebouwd rondom alle standaard thrillerconventies. Zoals zo vaak bij mysterieuze thrillers zal het einde menig wenkbrauw zorgelijk doen fronsen. Het is dan ook niet zozeer het over-de-top einde dat indruk maakt, maar des te meer de uitgebreide nachtelijke actiescène daarvoor. Hetzelfde kan gesteld worden voor de opening. Een sniperscène die realistisch en ongemakkelijk aandoet, zeker gezien de werkelijke gebeurtenissen die zich in dit kader de afgelopen jaren hebben voorgedaan. Jack Reacher is volledig volgens het boekje gemaakt. Het weet een redelijk diepgaand verhaal te combineren met solide actie en een sterke cast. Toch ontstijgt het nergens de middenmoot. Daarvoor ontbeert de film originaliteit, inventiviteit en bovenal een stukje passie van degenen die erbij betrokken zijn geweest.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 2012
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, Noors, Zweeds

Jack Reacher is in uitstekende kwaliteit op dit schijfje geplaatst. De grenzen van het medium DVD worden opgezocht. Het beeld is altijd gestoken scherp zonder dat er artefacting optreedt als gevolg van kunstmatige aanscherping. Ondanks wat lichte grain – die juist bijdraagt aan de filmische kwaliteit van het beeld – zijn details altijd goed te onderscheiden. De kleuren zijn uitstekend, waarbij elke nuance en schakering haar plaats in het spectrum krijgt. Er zijn nogal wat donkere scènes en ook hier weet de transfer prima stand te houden. Het zwartniveau is consistent op orde en ook het schaduwdetail is en blijft voldoende. Defecten schitteren door absentie. Deze transfer van Jack Reacher is simpelweg uitstekend verzorgd.

De Dolby Digital 5.1-track (448 kb/s) heeft prima technische specificaties, hoewel standaard voor een recente uitgave. Door de inhoudelijke kwaliteit van de mix weet deze de standaard echter toch te ontstijgen. Het zal niet kunnen tippen aan de DTS-HD Master Audio 7.1-track op de BD-uitgave, maar alles wat erin zit wordt eruit gehaald. Elk geweerschot komt met kracht de ruimte binnen en geluidseffecten worden subtiel directioneel geplaatst en er is sprake van actieve spreiding over het hele geluidsbeeld. De subwoofer zet het geheel extra kracht bij. Precisie is hier het sleutelwoord en daar blinkt de track in uit. De weergave van de muziek maakt de ambiance compleet en in het geheel blijven de dialogen altijd goed verstaanbaar. Jack Reacher ziet er niet alleen goed uit, maar klinkt ook nog eens uitstekend op deze DVD-uitgave.

Jack Reacher is voorzien van een geanimeerd hoofdmenu met audio daaronder. Vanuit betreffende submenu zijn de extra’s te benaderen. Of beter gezegd de extra (enkelvoud) want meer is er niet te vinden op deze uitgave. Als je meer extra’s verlangt, zal je de BD-uitgave moeten aanschaffen.

You do not mess with Jack Reacher: combat & weapons (10 min.)
In deze extra ligt de focus op choreografie van de gevechten en de logistiek en trivia achter het maken van de actiescènes in de film. De audio is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en er is Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

Jack Reacher heeft zich jarenlang onder de radar begeven. Hij besluit weer actief aan de slag te gaan in een brute meervoudige moordzaak die op klaarlichte dag heeft plaatsgevonden, waarbij de hoofdverdachte alleen hem wil spreken. De boeken van Lee Child zijn al jarenlang populair en het was dan ook een kwestie van tijd voordat deze het witte doek zou bereiken. Tom Cruise en de rest van de cast doen het verdienstelijk in deze degelijke thriller die echter nergens de middenmoot weet te ontstijgen. De technische kwaliteit van het beeld en geluid op deze DVD-uitgave van Jack Reacher ontstijgen de middenmoot wel degelijk en zijn simpelweg uitstekend. Van de beschikbare extra’s heeft er slechts één deze uitgave gehaald. Deze is interessant genoeg maar ook zo weer voorbij.