Flight

28-06-2013

7.9

Flight (Blu-ray)

Whip Whitaker (Denzel Washington) is een uitstekend piloot, maar ook een alcoholist. Regelmatig zit hij met een slok op of stoned achter de stuurknuppel. Zo ook tijdens een op het oog routineuze vlucht van Orlando naar Atlanta. Het weer is echter slecht weer en dat zorgt voor flinke turbulentie. Whitaker weet het vliegtuig in een rustigere luchtlaag te krijgen, maar dan vallen er diverse functies van het vliegtuig uit en wordt het bijna onbestuurbaar. Whitaker weet met een spectaculaire noodlanding een enorme ramp te voorkomen en valt er slechts een beperkt aantal slachtoffers. Whitaker wordt een held, maar hij negeert de media-aandacht door onder te duiken in de oude boerderij van zijn vader. Tijdens het onderzoek naar de ramp worden de geruchten steeds sterker dat hij gedronken zou hebben. Wat is nu de exacte oorzaak van de ramp, de slechte staat van het vliegtuig of de toestand van piloot Whitaker?

Regisseur Robert Zemeckis behoeft nauwelijks enige introductie. Hij werd bij het grote publiek bekend met zijn Back to the Future-trilogie en later Forrest Gump. De laatste jaren legde hij zich vooral toe op animatie (The Polar Express) en digitaal (Beowulf) gemaakte films. Flight is zijn eerste film sinds Cast Away uit 2000 met echte acteurs. Het scenario van de film, dat genomineerd werd voor een Oscar, is geschreven door John Gatins. Het duurde vrij lang voordat hij het scenario af had. Dat had vooral te maken met het feit dat de markt lange tijd niet open stond voor films met een leeftijdsaanduiding van 17 jaar en ouder (in Amerika). Daar was geen publiek voor. Sinds een paar jaar is daar verbetering in gekomen en achtte men de tijd rijp om Flight te gaan verfilmen. Voor de vliegtuigcrash werd Gatins geïnspireerd door de dramatische vlucht van vlucht 261 van Alaska Airlines in 2000, waarbij het vliegtuig onbestuurbaar werd en in een duikvlucht terechtkwam. Waar bij deze ramp alle inzittenden om het leven kwamen, loopt het in de film een stuk beter af. Dat is de start van een verhaal vol gewetenswroeging van piloot Whip Whitaker. Hij is namelijk alcoholist, maar zoals zoveel alcoholisten ontkent hij dat ten stelligste. Gesprekken bij de AA zijn dan ook niet aan hem besteed. Nee, Whitaker verdiept zich liever in de fles of neemt een lijntje coke, dan dat hij zijn verantwoordelijkheden neemt. Voor mensen die alcoholisten van dichtbij kennen zal dit zeer herkenbaar zijn. Denzel Washington weet deze rol op een fraaie manier invulling te geven. Nu heeft Denzel Washington zijn eigen stijl van acteren en daar wijkt hij in Flight ook niet zoveel vanaf, maar hij weet toch de nodige diepgang aan het karakter van Whitaker te geven. Vooral naar het einde toe, waarin deze zichzelf geheel kan vrijpleiten, maar de drang naar drank is enorm. Washington kreeg een Oscarnominatie voor deze rol. Ook de rest van de cast is prima op dreef en ze vertolken de karakters met flair. Met de twee Oscarnominaties verwacht je een uitstekende film voorgeschoteld te krijgen. Toch is dat niet helemaal het geval. Flight is een prima film, maar het is geen meesterwerk en zal zeker niet de boeken ingaan als Zemeckis beste of meest succesvolle. Daarvoor is de film iets te traag en bij vlagen ook wel voorspelbaar.
De relatie van Whitaker met medeverslaafde Nicole, prima vertolkt door Kelly Reilly, zorgt voor voldoende reflectie van de piloot annex alcoholist, maar is ook enigszins ongeloofwaardig. Met name na de tweede ontmoeting. Dit neemt echter niet weg dat Flight een prima beeld geeft van het leven van een alcoholist, maar is minder realistisch dan bijvoorbeeld een Barfly of Factotum, die beide over beroepsalcoholist en schrijver Bukowski gaan.

Jaar: 2012
Speelduur: 139 min
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 5050582923315

• Anatomy of a plane crash
  • Origins of Flight
  • Q&A highlights
  • Making of Flight

Flight staat in een beeldformaat van 2.40:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor bijna 42GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

We hebben niets te klagen over de transfer van Flight naar Blu-ray Disc. Het is op momenten een vrij donkere film, maar alle details blijven uitstekend zichtbaar. Zelfs in de wat groezelige scènes in de boerderij van Whitaker of de fijne regen voor het begin van de vlucht, elk detail blijkt uitstekend zichtbaar te zijn. De voortreffelijke scherpte werkt daar ook goed aan mee. Huidtinten komen heel natuurlijk over, zowel bij de blanke als bij de gekleurde mensen. Ruis, compressieproblemen of posterisatie zien we nergens terug. De enige reden dat de film geen maximale score haalt is vanwege het af en toe wisselende zwartniveau. Maar dat is een minimaal probleem. Kortom, een hele goede, prettige transfer die de film eer aan doet.

De enige lossless geluidstrack op de Blu-ray Disc van Flight is een DTS-HD Master Audio 5.1 (24bit/48kHz) track. Het is een prettig in het gehoor liggende geluidstrack die, waar nodig, ook weet te overtuigen in dynamiek en bombast. Zo is de vlucht met het crashende vliegtuig erg imponerend door het overdonderende geluid, waar elk beschikbaar kanaal volop benut wordt. Daarna wordt het geheel wat rustiger, maar dat wil niet zeggen dat het geluid dan stilvalt. Dialogen voeren dan de boventoon, maar door het gebruik van omgevingsgeluiden en muziek wordt er toch nog een ruimtelijk geluidsbeeld gecreëerd. Regelmatig duiken er fragmenten van bekende popliedjes op, die het geheel mooi opfleuren. Hier is dus ook weinig mis mee en is een hoge score dan ook op z’n plaats.

De Blu-ray Disc-uitgave van Flight bevat een viertal extra’s. Deze hebben HD-beeld, Dolby Digital 2.0-geluid en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Origins of Flight (10½ min)
De belangrijkste leden van de cast en crew vertellen over het ontstaan van de film en wat de inhoud van de karakters is. Het meest interessant is de informatie van scenarioschrijver Gatins. Men vervalt soms ook in standaard clichés over hoe goed iemand is.

The Making of Flight (11½ min)

In het verlengde van het voorgaande item praten de makers over Flight. Nu is er meer aandacht voor regisseur Robert Zemeckis aan het werk en krijg je ook meer inzicht in het proces van de art-direction, waaronder het creëren van een eigen vliegmaatschappij.

Anatomy of a Plane Crash (8 min)
De vliegtuigcrash is een belangrijke scène in de film. Hier krijgen we te zien hoe deze bedacht is en hoe deze uitgevoerd is. Zowel als digitaal design, als met stuntmensen.

Q&A Highlights (14 min)
Een Q&A met de cast en crew, uitgezonderd Denzel Washington, want hij was ziek. Sommige vragen werden gesteld door interviewer John Horn, anderen zijn te lezen via tekstkaartjes en zijn waarschijnlijk vragen uit het publiek. De meeste informatie die je te horen krijgt is ook terug te vinden in één van de andere items.

Whip Whitaker is naast een goede piloot ook een alcoholist. Hij moet een noodlanding maken en weet een grote ramp te voorkomen. Maar had hij nu gedronken of niet? Flight is een film waarbij alcoholisme een belangrijke rol speelt. Het is de eerste live-action film van regisseur Robert Zemeckis in bijna 10 jaar. Goed acteerwerk en een interessant verhaal maken dit tot een boeiende film. Technisch is dit een heel goed product, met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s geven een redelijk idee hoe de film tot stand is gekomen.