Conjuring, The

Edgar Smit
22-09-2013

8.5

Conjuring, The (Bioscoop)

Een gezin van vader (Ron Livingston), moeder (Lily Taylor) en 5 dochters koopt een vrijstaand huis van hun laatste geld om een nieuwe start te maken. Helaas gebeuren er nogal wat vreemde dingen in hun nieuwe huis wat al begint bij aankomst en de hond wil niet naar binnen. Vervolgens zijn er klokken die op dezelfde tijd stilstaan, een dichtgetimmerde kelder, dochters die s'-nachts aan hun benen getrokken worden, de geur van rottend vlees, een "onzichtbaar" vriendje en, zoals blijkt na onderzoek, een flinke berg ellende uit het verleden zorgen voor deze fenomenen die van kwaad tot erger gaan. En dat moet opgelost worden. Daarvoor is de hulp van Ed en Lorraine Warren (Patrick Wilson en Vera Farmiga) nodig. Gelukkig krijgt het gezin die ook. Maar tegen welke prijs?

Een heerlijke suspense film met een aantal goede schrikmomenten. De spanning wordt goed opgebouwd en velen zullen hier een lastig nachtje aan overhouden. Ja alle cliche's worden gebruikt en ja het is meer suspense dan horror als je naar de gore kijkt. Maar de spanning wordt goed opgebouwd, de schrikmomenten zijn voorspelbaar voor de die-hard liefhebber maar missen hun effect niet. De opbouw naar de climax verloopt dus eigenlijk volgens het boekje maar juist door de opbouw is de climax wel lekker heftig. Vooral het camerawerk is op sommige punten erg sterk en beinvloed zeker de sfeer van de hele film. Op de juiste momenten "rent" de camera mee waardoor het beeld niet stil is en het shot van het onder het bed kijken is erg goed uitgewerkt. Helaas zitten er ook wat gaten in het plot die eigenlijk een vervolg al verraden. Dat komt omdat er uiteindelijk in een relatief beknopte film aardig wat personages aanwezig zijn. Er zijn vader en moeder, de 5 dochters, Ed en Lorraine Warren die geholpen worden door Drew en een agent en de dochter van Ed en Lorraine die ook nog een rolletje speelt in het verhaal. En Annabelle natuurlijk. Die neemt op veel posters en in trailers een prominente rol in en geeft voldoende aanleiding voor een vervolg. Persoonlijk weet ik zeker dat een vervolg niet het nivo gaat halen van deze film. Dat is dus jammer maar doet niets af aan de engheid van deze film.
Wat verder opvalt aan het verhaal is dat het gebaseerd is op een van de vele onderzoeken van Ed en Lorraine Warren en dus ook waargebeurd zou zijn. De "cameo" aan het einde van de film maakt het verhaal eigenlijk best luguber. De sterke cast acteert erg goed waardoor je ook echt het verhaal ingezogen wordt. Dat zorgt er voor dat zelfs de meest te verwachten schrikmomenten je toch te pakken nemen.
Conclusie, eindelijk weer een goede enge film zonder dat er een overdaad aan bloed, ingewanden of andere gore over het scherm vloeit, ook al gaat hij volgens het boekje.

Genre: Horror
Jaar: 2013

Een goede spannende geestenfilm die zeker een herkijkwaarde heeft ondanks dat alle cliche's uit de kast getrokken worden. Deze komt dan ook zeker in mijn collectie. Geen gore maar gewoon spannend met heerlijke schrikmomenten die vanwege de goede uitwerking het gewenste effect hebben.