Jungle Book, The

30-09-2013

8.8

Jungle Book, The (Blu-ray)

Diep in de jungle van India vindt panter Bagheera een verlaten mensenbaby. Hij besluit het mensenjong, dat honger heeft, te brengen naar een wolvenfamilie waar net een aantal jonge wolven geboren is. Liefdevol groeit het jongetje Mowgli diep in de jungle op. Hij is de beste maatjes met zijn wolvenbroertjes en met alle andere dieren om hem heen. Als na 10 jaar tijger Shere Khan, die een hekel aan mensen heeft, terugkeert naar dit deel van de jungle, loopt Mowgli groot gevaar. De Raad van Wolven beslist dat Mowgli, voor zijn eigen veiligheid, moet vertrekken. Bagheera zal Mowgli terugbrengen naar de plek waar hij thuis hoort en veilig is; de mensenwereld. Maar Mowgli wil niet weg, hij wil in de jungle blijven.

Ongeveer veertig jaar geleden, in oktober 1967, verscheen de negentiende Disney Classic: The Jungle Book. Het verhaal van deze tekenfilm, onder regie van Wolfgang Reitherman, is losjes gebaseerd op de korte verhalen van Rudyard Kipling (1865-1936). De Disney-variant is minder diepgaand en karaktervol dan de boeken. Dat is natuurlijk gezien de aard van de film niet zo verwonderlijk. De animatiefilm is luchtig van toon met veel ruimte voor humor en verschillende liedjes. Walt Disney schijnt zelfs tegen zijn animatoren gezegd te hebben het boek van Kipling weg te gooien, omdat het boek leidde tot te donkere animatie. The Jungle Book is de laatste animatiefilm waarin Walt Disney zelf de hand heeft gehad. Tijdens de productie van de film, in 1966, overleed hij. The Jungle Book ging in 1967 in première, en was voor het voortbestaan van de studio erg belangrijk. Tot grote opluchting bleek het een groot succes. Dat is niet zo heel verrassend. Tenslotte waren Frank Thomas, Ollie Johnston, Milt Kahl en John Launsbery, alle vier behorend tot de beroemde ‘nine old men’, verantwoordelijk voor de prachtige animatie. De aanstekelijke en onvergetelijke liedjes zijn gecomponeerd door de Sherman Brothers, Richard en Robert. Uitzondering is het swingende lied “The Bare Necessities” (“Als Je van Beren Leren Kan”) waarmee beer Baloe ieders hart steelt. Dit liedje, dat bekroond werd met een Oscar, is een compositie van Terry Glikyson. De gebruikte stemmen in de originele Amerikaanse uitgave zijn van Phil Harris (Baloe), Bruce “zoon van de regisseur” Reitherman (Mowgli), Pat O’Malley (Kolonel Hathi), Sebastian Cabot (Bagheera), Sterling Holloway (Kaa) en Louis Prima (Koning Louie). Louis Prima (1910-1978) was een gevierd zanger en bandleider en zong in e Jungle Book het schitterende liedje “I Wanna Be Like You” van apenkoning Louie. De initiële Nederlandse nasynchronisatie is gedaan met stemmen van Luc Lutz (Bagheera), Ida Bons (Mowgli), Lex Goudsmit (Baloe), Hans Boskamp (Kolonel Hathi, Kaa) en Joop van der Marel (Koning Louie). Bij de heruitgave van de film eind jaren tachtig is de nasynchronisatie opnieuw gedaan. Belangrijkste reden voor de nieuwe nasynchronisatie is moderner taalgebruik. Nu zijn de stemmen van Joan Remmelts (Bagheera), Michiel Geelen (Mowgli), Coen Flink (Baloe), Lex Goudsmit (Kolonel Hathi), Arnold Gelderman (Kaa), Jues Croiset (Shere Khan) en Willem Duyn (Koning Louie).

The Jungle Book is al een aantal keer op DVD uitgebracht, onder meer als kale editie en als 2-disc Platinum Edition. Nu is daar een nieuwe versie aan toegevoegd, de Diamond Edition, verkrijgbaar op BD en DVD. Hieronder de recensie van de BD-variant van deze nieuwe uitgave.

Genre: Animatie
Jaar: 1967
Speelduur: 78 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.75:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • DTS-HD HR 7.1 - Frans
Uitgever: Buena Vista Home Entertainment
EAN: 8718418404789

• Introductie
  • Een Bezoek Disney’s Animal Kingdom
  • Alternatief Einde
  • Opgroeien met Negen Oude Mannen
  • Bonusmateriaal Oorspronkelijke DVD

De BD-uitgave van de Diamond Edition van The Jungle Book heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.75:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. De BD- uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-codec.

Op kwalitatief vlak valt er – bijna vanzelfsprekend – niks te klagen over de HD-weergave van deze Disney-klassieker. Het beeld oogt bijzonder strak, met mooie volle kleuren en complete afwezigheid van vuil en compressie-artefacting. De scherpte is eveneens prima, waarbij de hoge resolutie ervoor zorgt dat in de achtergronden en personages tal van kleine details zichtbaar zijn (meer dan bij de DVD-transfer). Heel af en toe is er wat minimale wobble te zien (beeld staat niet mooi stil), maar dit leidt niet tot verstoring van het kijkplezier. De bewering “het lijkt wel of de film gister gemaakt is”, zoals je die in veel recensies van Disney-klassiekers op BD leest, is dus ook hier weer volledig van toepassing!

Net als bij de eerdere DVD-uitgaven is ook op de BD-variant het oorspronkelijke monogeluid vervangen door een meerkanaals-remix. In het geval van de Engelse audio gaat het om een heuse DTS-HD Master Audio 7.1-track (24bit/48kHz), bij de Nederlandse nasynchronisatie om een Dolby Digital 5.1-track (640kbit/s). De nadruk van beide tracks ligt op de voorkant van het geluidsbeeld. Daar komen de stemmen helder verstaanbaar uit het midden, met de kanttekening dat de Nederlandse nasynchronisatie ietwat doffer klinkt dan de oorspronkelijke Engelse stemmen. De achterluidsprekers dragen bij aan de ruimtelijkheid door muziek en omgevingsgeluiden te laten horen, maar het gebruik is overwegend subtiel. Dit betekent dat de meerwaarde van 7.1-geluid niet enorm is. Maar ach, een gegeven paard… Op de overige fronten presteren beide tracks prima. De Nederlandstalige track bevat logischerwijs wat minder detail en dynamiek dan de lossless Engelse tegenhanger, maar daar zal de jeugdige doelgroep van deze track zich ongetwijfeld niet aan storen. Resultaat is een prima audiopresentatie, die niet zoveel indruk maakt als het beeld, maar evengoed een hoge score verdient.

De Diamond Edition van The Jungle Book bevat een aantal extra’s die niet aanwezig zijn op de eerdere uitgaven. Tevens is een groot deel van het materiaal van de oude edities toegevoegd. De extra’s zijn Engels gesproken, met Nederlandse ondertiteling. Indien het materiaal in HD is, staat dit na de speelduur vermeld.

Introductie (½ min, HD)
Een aankondiging van de film door componist Richard Sherman

Net Als Jij: Een Bezoek Disney’s Animal Kingdom (18 min, HD)
Deze extra heeft niks met de film te maken. Het is namelijk een promotiefilm over het pretpark Animal Kingdom in Florida.

Alternatief Einde (9 min, HD)
Onlangs werd in de archieven van Disney een document gevonden waarin een alternatief einde voor de film beschreven staat. In deze extra krijg je dit alternatieve einde te zien in storyboard-vorm.

Opgroeien met Negen Oude Mannen (41 min, HD)
Een uitgebreide documentaire over de al eerder genoemde ‘nine old men’, de legendarische groep animatoren die lange tijd veel bijdroeg aan het succes van Disney. De kinderen van enkele van de negen mannen, ondertussen zelf ook oude mannen en vrouwen, vertellen over hun talentvolle vaders. Op deze wijze kom je meer te weten over hun leven en hun passie voor animatie.

Bonusmateriaal Oorspronkelijke DVD
In dit submenu van de Diamond Edition vind je aanvullend materiaal dat afkomstig is van de eerdere DVD-uitgave. Het gaat om de volgende zaken (voor een meer uitgebreide beschrijving verwijzen we je door naar onze recensie van de Platinum Edition):

• Audiocommentaar: Een boeiende gesproken toelichting door stemacteur Bruce Reitherman (Mowgli), componist Richard M. Sherman en animatiesupervisor Andreas Deja, plus geluidsfragmenten van andere betrokkenen.

• Achter de Schermen bij Disney: Onder deze noemer vind je een uitgebreide Making Of (Als je van beren leren kan - 46 min), een featurette over de verschillende versies van het verhaal (Disney’s Kipling - 15 min), een extra over het effect dat de film had op diverse Disney-animatoren (Jungle Boek als Inspiratie - 9 min), een korte extra met stemacteur Bruce Reitherman (Mowgli: Terug naar de Natuur - 5 min) en een featurette over twee belangrijke animatoren (Frank en Ollie - 4 min).

• Niet-gebruikte Scène (7 min): Een ongebruikte scène met Rocky de Rino, te zien als storyboard.

• EncyclopeDisney: Jungleweetjes (14 min): Uitleg over diverse dieren en andere onderwerpen gerelateerd aan de jungle van India.

• Muziek en Meer: Hier kun je kiezen voor een meezing-versie van de film (waarbij de liedjes ondertiteld zijn), een videoclip en een aantal ongebruikte liedjes.

The Jungle Book (1967) is de negentiende Disney-klassieker. Het is een zeer geslaagde animatiefilm, gebaseerd op de verhalen van Rudyard Kipling over de jonge Mowgli. De film is geregisseerd door Wolfgang Reitherman en heeft een aantal zeer aanstekelijk leuke liedjes van de Sherman Brothers. Na een reguliere DVD-uitgave en een 2-disc Platinum Edition is er nu ook een Diamond Edition van The Jungle Book verkrijgbaar op DVD en BD. De BD-variant van deze nieuwe versie heeft indrukwekkend HD-beeld en prima geluid. Bovendien zijn een aantal nieuwe extra’s aanwezig, plus het grootste deel van de extra’s van de eerdere uitgaven. Daarmee is het een prima upgrade van de eerdere DVD-versie, en een verplichte aanschaf voor fans van de film.