Cloud Atlas

18-10-2013

7.2

Cloud Atlas (DVD)

Er zijn zes bijzondere verhalen die zich in een verschillende tijd en op verschillende plaatsen afspelen en onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het eerste verhaal speelt zich rond 1850 af, terwijl het laatste verhaal zich honderden jaren in de toekomst afspeelt. Het is een episch verhaal van menselijkheid waarin de acties en de gevolgen van onze leven impact hebben op een ander. De ziel van één persoon ontwikkeld zich van een moordenaar tot een held. Een goedmoedige daad veroorzaakt een sneeuwbaleffect door de eeuwen heen en vormt de aanzet tot een revolutie.

Bovenstaande samenvatting is waarschijnlijk een van de meest vreemde die je ooit hebt gelezen. Je wordt er alleszins niet veel wijzer van. Het verhaal van Cloud Atlas is dan ook onmogelijk in een paar zinnen te vatten. Originaliteit is de Wachowski broertjes dan ook wel toevertrouwd. Zij maakten eerder de wereldberoemde en zeer succesvolle Matrix trilogie. Maar ze zijn niet alleen. Ze wisten ook Tom Tykwer (Lola rennt, Perfume: The Story of a Murderer) te strikken om een groot gedeelte van de film te regisseren. Cloud Atlas is gebaseerd op de dikke pil van een boek van David Mitchell. Eén van die boeken die onverfilmbaar werd geacht. Sinds Peter Jackson met Lord of the Rings s ’werelds meest bekende onverfilmbare boek tot leven heeft gebracht, weten we wel beter. Aangezien de materie van Cloud Atlas niet bepaald gesneden koek is, was het moeilijk om de grote studio’s hiervoor warm te krijgen. De film is dan ook onafhankelijk gefinancierd, maar heeft desalniettemin een productiebudget van 100 miljoen dollar. Een enorm bedrag voor deze wijze van financiering. Dit geld is goed besteed, want Cloud Atlas is een plaatje om naar te kijken. Het is bovendien een van de meest ambitieuze films ooit gemaakt. Het zit allemaal zeer complex in elkaar. Er worden continu tijdssprongen gemaakt, maar hierbij wordt niet aangegeven waar je je bevindt als kijker. Het is ook al snel duidelijk dat de segmenten met elkaar te maken hebben, maar de vergelijkingen zijn zelden recht-toe-recht-aan. Je wordt aan het werk gezet om zelf de thematische verbondenheden te vinden en te interpreteren. Dit maakt Cloud Atlas fascinerend en tegelijkertijd minder toegankelijk. Bijzonder aan de film is dat iedereen van de cast meerdere rollen vertolkt. Ze wisselen van tijdsperk, leeftijd en zelfs sekse. Dit is gerealiseerd door middel van protheses, kostuums en bovenal een gestroomlijnd productieschema om de acteurs in staat te stellen tussen hun rollen te wisselen. Soms wisselden de acteurs in een week filmen wel twee keer van rol. Dit alleen al maakt de film onderhoudend, aangezien de acteurs in sommige vertolkingen nauwelijks nog te herkennen zijn. Je kunt hier een leuk raadspelletje van maken. Maar was is nu uiteindelijk het eindresultaat? Dit is zeer persoonlijk en de meningen over de film zijn dan ook verdeeld. De Wachowski’s hebben dit keer hun hand overspeeld. Het vakmanschap in Cloud Atlas is overal te zien. De cinematografie is sterk, alles ziet er prachtig uit en de acteurs laten zich van hun meest veelzijdige kant zien. De segmenten op zichzelf weten doorgaans wel te boeien, maar het niveau van universele wijsheid dat de makers over hebben willen brengen wordt niet bereikt. Aan het eind wordt het net allemaal wat te standaard afgewikkeld en verzandt een interessant experiment uiteindelijk toch in iets weinig memorabels. Wat je verder ook van Cloud Atlas vindt, de makers verdienen zeker complimenten voor hun lef.

Genre: Avontuur, Drama, Science fiction
Jaar: 2012
Speelduur: 165 min
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777948286

Cloud Atlas staat in het originele 2.35:1 formaat op deze DVD. De transfer is simpelweg uitstekend. Voor een DVD die al zo goed verzorgd is, zal de BD-uitgave helemaal demonstratiemateriaal zijn. De scherpte en detaillering hebben gedurende de hele film een consistent goede kwaliteit. Ook de kleuren zijn mooi gesatureerd zonder dat het overdreven wordt en het contrast is goed. Er is af en toe sprake van wat filmgrain, maar dit draagt feitelijk alleen maar bij aan een authentiek filmgevoel. Het neemt alleszins geen storende vormen aan. Er is geen sprake van noemenswaardige artefacten in welke vorm dan ook. Samengevat is hier niets op aan te merken.

De Engelse Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track is van prima kwaliteit. Cloud Atlas is een film die zo in elkaar zit dat de mogelijkheden voor uitstekende audio eindeloos zijn. Of het nu de dialogen van de ensemble cast zijn of een futuristisch of juist prehistorisch gevecht, de audio weet constant indruk te maken. Zo nu en dan wordt ook de subwoofer op passende wijze flink ingezet en je achterste speakers blijven tevens niet onberoerd. Dit maakt het geheel tot een mooie ervaring. Een klein smetje op een verder prima presentatie is dat de muziek soms qua volume wat teveel op de achtergrond raakt. Maar dit is echt muggenziften, Clout Atlas klinkt op deze DVD uitstekend.

Vanuit het hoofdmenu kun je de film starten met optionele Nederlandse ondertiteling. Er zijn geen extra’s beschikbaar op de Nederlandse DVD-uitgave van A-Film die onderdeel is van deze review. Op buitenlandse uitgaven zijn een zevental featurettes te vinden. Dit lijkt misschien veel, maar de duren geen van allen meer dan 10 minuten. Voor de echte fans is deze alternatieve aanschaf wellicht tot het bekijken waard.

Cloud Atlas vertelt een episch verhaal verspreid over de hele wereld en over verschillende tijdslijnen. De verhalen zijn losjes met elkaar verbonden. Als kijker wordt je aan het werk gezet om een zinnige interpretatie geven aan dit drie uur durende spektakel. Of dit dappere experiment uiteindelijk geslaagd is? Dat is een vraag voor de kijker. De beeld- en geluidskwaliteit zijn prima in orde. Voor extra’s kun je eventueel uitwijken naar een buitenlandse uitgave, waar een aantal featurettes zijn opgenomen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door ZZZ-1.