Rookie Blue - Seizoen 2

08-11-2013

7

Rookie Blue - Seizoen 2 (DVD)

De nieuwelingen, rookies, van het 15e politiedistrict van Toronto zitten in het tweede jaar van hun politieopleiding. Onder begeleiding van volwaardige politieagenten staan ze elkaar bij en helpen ze de burgers van de stad of bestrijden ze de misdaad. Ook privé weten ze elkaar te vinden. Chris Diaz (Travis Milne) en Gail Peck (Charlotte Sullivan) wonen inmiddels samen en Dov Epstein (Gregory Smith) woont ook bij hen in. Traci Nash (Enuka Okuma) begint een relatie met inspecteur Jerry Barber (Noam Jenkins) en Andy McNally (Missy Peregrym) is van plan om te trouwen met inspecteur Luke Callaghan (Eric Johnson). Zo lopen werk en privé soms letterlijk door elkaar heen. De vraag is of het soms niet ten koste gaat van de opleiding.

Het eerste seizoen van Rookie Blue dateert alweer uit 2010. Het was zo’n succes dat een vervolg niet kon uitblijven. Een jaar later was er al seizoen twee en inmiddels is het vierde al uitgezonden in thuisland Canada. Het vijfde seizoen is reeds in de maak. In Nederland wordt de serie uitgezonden op NET 5 en was ook te zien op het digitale kanaal 13th Street. Rookie Blue is niet de enige Canadese politieserie van deze tijd, een jaar voordat de serie uitgezonden werd was Flashpoint al op de televisie te zien. Enige connectie is er wel tussen de twee, want aan de basis van beide stond scenarioschrijfster en producente Tassie Cameron. Flashpoint gaat over een elite-eenheid, een soort S.W.A.T.-team, maar bij Rookie Blue gaat het juist over het tegenovergestelde; de beginners die net de politieacademie achter de rug hebben en ervaring opdoen tussen de ervaren politiemensen, die tevens hun mentor zijn. De rookies moeten wel zeer getalenteerd zijn, want elk voorval is binnen een dag of wat opgelost. De echte politie zou jaloers zijn op zo’n succesratio. Elke aflevering heeft een afgerond verhaal, namelijk het oplossen van zo’n misdaad. Maar de gehele serie heeft daarnaast een tweede verhaallijn, die over alle afleveringen doorloopt. Dat betreft het leven en werken van de rookies. Zo heeft Andy McNally een relatie met inspecteur Luke Callahan en kregen de rookies Chris Diaz en Gail Peck in het eerste seizoen een relatie en die is nu nog steeds aan de orde. Er lopen ook wel relaties stuk, of ze komen niet tot stand, waar de een het wel wil, maar de ander niet. Aan het eind van het seizoen is er nauwelijks nog een relatie uit de eerste aflevering gaande. Niet elke aflevering is even sterk, maar er zitten een aantal spannende episodes tussen. Men focust vooral op het menselijke aspect. Een goede politieagent(e) is er niet alleen om misdaden op te lossen, maar ook om mensen aan te spreken op hun foute gedrag en hulp te bieden aan slachtoffers. Dat er dan ook nog drugscriminelen en moordenaars worden opgepakt is eigenlijk een bijzaak. En het houdt de serie meestal ook spannend. Het acteerwerk is niet altijd even hoogstaand, maar over het algemeen wordt er redelijk goed gespeeld. Grote namen zijn in de cast niet aanwezig, maar een paar jonge acteurs zouden niet in de wat grotere producties misstaan. Bij de mannen is dat Gregory Smith, die de assertieve en spontane Dov Epstein speelt. Bij de vrouwen is het Enuka Okuma, die Traci Nash speelt. Beiden hebben potentie om door te groeien. Geen verkeerde serie, dit Rookie Blue. En met een lengte van iets meer dan 40 minuten per aflevering kan er altijd wel eentje tussendoor.

Genre: Misdaad, Televisie
Jaar: 2011
Speelduur: 533 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045239152

• Season 2: Every Day is Still a First
  • Shots Fired: Inside the Season Premiere
  • Horsing Around
  • Cops on Coffee
  • Travis Talk
  • Disorderly Conduct
  • Split Screen Behind the Scenes Footage

Het tweede seizoen van Rookie Blue staat in het voor moderne televisieseries gebruikelijke 1.78:1 anamorf beeldformaat op DVD. Elke disc bevat vier afleveringen van bijna drie kwartier. Dat is bijna drie uur, dus er is best wel wat compressie toegepast. Toch levert dit nauwelijks problemen op, er zijn nauwelijks noemenswaardige compressiefoutjes zichtbaar. Het beeld is voldoende scherp, met soms een wat hoog contrast en kleuren zien er goed verzadigd uit. Een enkele keer, met name bij overzichtshots van de stad, zien we wat moiré. Voor de rest valt er weinig te klagen, voor een televisieserie hebben we hier met een goede beeldkwaliteit van doen.

Er staan een aantal geluidstracks op de DVD van het tweede seizoen van Rookie Blue, waaronder twee Engelstalige tracks; een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Het DD 5.1-geluid concentreert zich vooral op de voorste kanalen. De surroundkanalen zijn wel actief, maar in het geheel blijven ze qua volume toch behoorlijk achter. Veel draait om de dialogen tussen de agenten onderling en dat is over het algemeen goed te volgen. Er wordt regelmatig vaktaal gebruikt en dan biedt de ondertiteling uitkomst. Het geheel wordt aangevuld met omgevingsgeluiden, geluidseffecten en muziek, waarmee een goede balans wordt gecreëerd. Heel spectaculair is het echter allemaal niet, wel degelijk.

De DVD heeft een geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met de themamuziek van de serie als achtergrondgeluid. De extra´s van deze serie staan op de 4e disc, na aflevering 13. Ze zijn allemaal in 1.78:1 anamorf beeldformaat en alleen voorzien van Franse ondertiteling, geen Nederlandse!

Season 2: Every Day is Still a First (4 min)
Een korte impressie waarin de hoofdrolspelers vertellen wat er veranderd is ten opzicht van het eerste seizoen. Niet zo heel veel dus, de karakters zijn alleen wat volwassener geworden en de onderlinge relaties zijn iets anders.

Shots Fired: Inside the Season Premiere (4 min)
Een korte making of van de eerste aflevering van dit seizoen. Korte interviews met de cast en beelden van de opnames.

Horsing Around (3 min)
In aflevering negen van dit seizoen hebben een aantal rookies paardrijdles. Missy Peregrim en Travis Milne vertellen over hun ervaringen van deze opnames met de viervoeters.

Cops on Coffee (3 min)
Er wordt in de serie heel veel koffie gedronken. Het helpt ze bij het oplossen van de misdaden. De acteurs zelf drinken ook veel koffie, vooral omdat men erg vroeg in de morgen moet beginnen.

Travis Talk (3 min)
Travis Milne heeft de naam een kletsmajoor te zijn. Dat laat hij hier zien. Het gaat meestal nergens over, net als dit item.

Disorderly Conduct (2 min)
Wat korte opnames waarin de acteurs wat geintjes uithalen of anderszins grappig (bedoelde) beelden.

Split Screen Behind the Scenes Footage (12½ min)
Aan de ene kant van het beeld is de scène uit de serie te zien, aan de andere kant zie je hoe deze is opgenomen.

De rekruten van het 15e politiekorps leren elke dag nog bij, als ze op pad gaan om misdaden op te lossen. Ondertussen spelen er onderling ook allerlei zaken, waaronder relaties en perikelen uit het verleden. Het tweede seizoen van Rookie Blue gaat verder waar het eerste is gebleven en biedt in zoverre weinig verrassingen. Niet alle afleveringen zijn even goed, maar over het algemeen is het een vlot gemaakte serie met voldoende kwaliteit. De techniek op deze 4-disc DVD-uitgave is ruim voldoende, zowel beeld als geluid laten weinig steken vallen, maar ze blinken ook niet echt uit. De extra’s zijn aardig, maar ook niet meer dan dat. Jammer dat deze niet Nederlands ondertiteld zijn.