Smoorverliefd

17-12-2013

6

Smoorverliefd (DVD)

Vier vrouwen wonen gezellig samen onder één Haags dak. Ze hebben van zichzelf al turbulente levens en raken daarnaast ook nog eens verzeild in allerlei romantische verwikkelingen. De bewoners bestaan uit de chaotische moeder Judith (Susan Vissers), haar puberdochter Eva (Beatrice Hillen), haar brave zus Barbara (Anna Drijver) en haar ambitieuze oudere dochter Anna (Anna Raadsveld). De dames maken er samen een gezellig potje van. Ze zijn mooi, moedig en verstandig, maar soms weten ze het ook even niet meer in een wereld vol prille verliefdheid, serial dating, ongebluste lust, affaires, kinderwensen en onverwoestbare oude liefdes. Ze slaan zich erdoorheen en zoeken steun bij elkaar. Uiteindelijk hebben ze allemaal een gezamenlijk doel: het ultieme geluk in de liefde vinden. Want dat is toch waar het in het leven uiteindelijk allemaal om draait?

Smoorverliefd is een romantische komedie pur sang. Geen cliché blijft ongemoeid. De film steelt op gretige wijze leentjebuur bij de grootste producties uit het genre. De oplettende kijker zal zien dat regisseur Hilde van Mieghem inspiratie heeft gevonden in onder meer Love Actually en onze eigen Alles is Liefde, met een vleugje van de Franstalige zoetigheid uit Amélie om het helemaal af te maken. Originaliteit is natuurlijk niet waar het genre in uitblinkt. Zoals tijdens de interviews in de korte making of door twee acteurs los van elkaar wordt gesteld: het genre verdient een plaats in de filmwereld, maar de uitvoering moet wel echt de juiste snaren raken. Dat dit nog een hele uitdaging is blijkt eens te meer. Het hoge tempo en de vernuftige montage pleiten voor Smoorverliefd. Door de sneltreinvaart waarin de verwikkelingen zich afspelen en de soms rake humor is dit onbetwist een vermakelijke film geworden. Deze stijl is echter niet voldoende om de zwakke punten van de film geheel te verhullen. Om te beginnen is het allemaal zo suikerzoet dat enige vorm van realiteitszin resoluut buiten bij het afval is gezet. De castleden zijn allemaal stuk voor stuk knap tot zeer knap en hun levens benijdenswaardig. Zelf zijn ze er minder gelukkig mee en maken ze er allemaal een groot drama van. Dit leidt tot soms wel erg overdreven acteerwerk. Hierin loopt hoofdrolspeelster Susan Vissers voorop en dat is helaas geen compliment. Het uitzinnige spel maakt ironisch genoeg dat het laatste beetje diepgang definitief in de kiem gesmoord wordt. Wat overblijft, is een uiterst vermakelijke film, zij het met de diepgang van bierviltje. Het zal de – voornamelijk vrouwelijke – fans echter een zorg zijn. Voor wie even wil ontsnappen in een sprookjesachtige wereld vol romantiek waarin iedereen uiteindelijk ‘nog lang en gelukkig leeft’, is Smoorverliefd een leuk cadeau voor onder de kerstboom.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2013
Speelduur: 92 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Engels
EAN: 8715664107546

• Making of
  • Videoclip Glennis Grace

Smoorverliefd staat in 2.40:1 formaat op de DVD. De grenzen van de mogelijkheden van de DVD worden opgezocht. De beelden zijn gestoken scherp en doen bij vlagen aan een BD-uitgave denken. De kleuren en het contrast zijn natuurlijk en verantwoordelijk voor een realistische beeldweergave. Schaduwdetail en zwartniveau zijn eveneens prima in orde. Er is in het geheel geen sprake van defecten in wat voor vorm dan ook. Samengevat een foutloze transfer.

De Nederlandstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track is van prima kwaliteit. De film leent zich niet voor een grootschalige geluidspresentatie, maar binnen de grenzen van hetgeen mogelijk is, valt er niet te klagen. De dialogen zijn werkelijk uitstekend te verstaan. Kraakhelder en met een goed volume. De surroundwerking is wat beperkt maar niet geheel afwezig. De omgevingsgeluiden uit de diverse speakers zorgen – wellicht onbewust – toch voor een bepaalde ambiance die de kijkervaring verrijkt. Een prima audiopresentatie dus.

Wanneer je de disk in de speler plaatst word je in de eerste plaats getrakteerd op een aantal trailers. Daarna kom je in het hoofdmenu terecht. Optioneel kun je van hieruit ook Engelse ondertiteling aanzetten. Er zijn een tweetal extra’s te bekijken. De specificaties van het beeld zijn gelijk aan de hoofdfilm. De audio is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Making of (5 min.)
Gezien de beperkte speelduur mag deze making of de betreffende naam bijna niet dragen. Er is onvoldoende tijd om een bepaalde diepgang te bereiken. Het blijft dan ook beperkt tot wat soundbites uit interviews, aangevuld met veel fragmenten uit de film. Het heeft daarmee vooral een promotioneel karakter en voegt weinig toe aan deze DVD-uitgave.

Glennis Grace ‘Ondanks Alles’ (4 min.)
De officiële muziekclip van Glennis Graces’ ‘Ondanks Alles’ is hier in volle glorie te bekijken. De clip bestaat uit een montage van beelden van de zangeres en natuurlijk beelden uit Smoorverliefd

Smoorverliefd verhaalt over het turbulente liefdesleven van vier Haagse vrouwen van verschillende leeftijden. Uiteindelijk zijn ze allemaal op zoek naar de grote liefde, maar dit gaat niet zonder slag of stoot. De film speelt slim in op de onverminderde populariteit van het genre van de romantische komedie. Het biedt in die zin niets nieuws, maar door het hoge tempo en de gezonde dosis humor, is het een leuke film geworden voor de – voornamelijk vrouwelijke – doelgroep. De DVD is goed verzorgd. De beeldkwaliteit is uitstekend en ook op de kwaliteit van het geluid is er weinig aan te merken. De extra’s beperken zich tot een korte making of en een muziekclip.