Mud

02-01-2014

7.2

Mud (Blu-ray)

Ellis (Tye Sheridan) en zijn beste vriend Neckbone (Jacob Lofland) hebben gehoord van een eiland, waar zich een speciale boot zou bevinden. Ze varen er heen en de boot is inderdaad heel speciaal; hij hangt namelijk hoog in een boom. De jongens beschouwen de boot als hun nieuwe speelplek, maar al snel blijkt dat de boot niet verlaten is. Hij wordt gebruikt door Mud (Matthew McConaughey), een duister figuur die ergens voor op de vlucht is, het is echter niet bekend waarvoor. Mud wil de boot gebruiken om naar zijn jeugdvriendin Juniper (Reese Witherspoon) te gaan. Zij wordt in de gaten gehouden door een snel ongure types, waardoor het voor Mud moeilijker wordt om contact met haar te krijgen. De link tussen Mud en deze types wordt ook door de jongens al snel gelegd, maar ze blijven hem helpen om de boot vaarklaar te maken. Dat ze daarbij zelf in de problemen komen hadden ze niet verwacht. Het leven van Ellis staat volledig op z’n kop en de gebeurtenissen zullen voor eeuwig in zijn geheugen gegrift staan.

Jeff Nichols is de regisseur van Shotgun Stories en Take Shelter, waarvan de laatste ook in de Nederlandse en Belgische bioscopen te zien is geweest en redelijk succesvol was. Er werd reikhalzend uitgekeken naar zijn volgende film en daarbij worden we niet teleurgesteld. Je kunt deze film, Mud, als zijn internationale doorbraak zien. Nichols schrijft z’n scenario’s zelf en dat heeft hij ook bij Mud gedaan. De bron van dit verhaal ligt bij een bezoek van Jeff Nichols aan een bibliotheek, waar hij een boek vond met foto’s van mensen die langs de rivier de Mississippi wonen. Hoe de mensen leefden, op hun woonboten, langs deze immens grote rivier maakte zo’n indruk dat hij het graag in een film wilde verwerken. Hoewel de titel slaat op het karakter van Matthew McConaughey is hij eigenlijk niet de hoofdpersoon van de film. Dat is Ellis, de jonge zoon van een visser, die in een woonboot leeft aan de Mississippi. Hoewel er in Mud diverse bekende acteurs meespelen gaat de meeste aandacht uit naar de jonge Tye Sheridan (The Tree of Life), die de jonge Ellis speelt. Hij acteert zo naturel en vol overtuiging dat je hem gerust een talent mag noemen. Waardering gaat er ook uit naar Matthew McConaughey, die er niet voor terugdeinst om ‘lelijke’ rollen te spelen, zoals in The Paperboy en nu ook weer in Mud.
Het verhaal gaat dus eigenlijk meer over Ellis. De relatie tussen zijn ouders staat op springen. De liefde is verdwenen. En als Ellis ergens naar op zoek is, dan is het wel de liefde. Hij denkt een relatie te hebben met een meisje uit de buurt, maar al snel realiseert hij zich dat één kus nog geen relatie betekent. Uiteindelijk is Ellis heel erg teleurgesteld in de liefde. Jeff Nichols heeft dit tot hoofdthema gemaakt, maar brengt het op een subtiele manier. De hoofdlijn van het verhaal betreft de vreemde man Mud op het eiland in een boot, wat spannende en thrillerachtige momenten oplevert. De zoektocht van Ellis naar liefde, zowel bij hemzelf als tussen anderen, komt telkens weer terug en dat is ook de reden dat dit een bij vlagen aangrijpende film is geworden. Toch stonden de distributeurs in Hollywood niet in de rij om de film te financieren. Ook distributie was geen makkelijke opgave. De film ging in mei in Cannes in première, maar het duurde een jaar voordat de film uiteindelijk in de bioscopen ging draaien. En wat dan wel vaker gebeurt; het werd een bescheiden hit. En dat is terecht. Wie niet vies is van een film die net even afwijkt van wat gebruikelijk is, zou Mud zeker eens moeten bekijken. Het is geen thriller, geen romantisch drama, geen teenager-film, maar het haalt uit elk genre iets en dat levert een boeiende mix op.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2012
Speelduur: 130 min
Uitgever: De Filmfreak
EAN: 9789461872425

• Interviews

Mud staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele beeldformaat. De film staat op een 50 GB dubbellaags discs, die voor ruim 33 GB zijn beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Het kijken naar Mud is helemaal geen straf! De film is heel mooi gedraaid en ook de transfer is prachtig om naar te kijken. De film is nog ‘ouderwets’ op 35mm-film gedraaid en om eerlijk te zijn, dat blijft toch nog steeds een heel mooi medium. Er wordt veel met een beperkte scherpte-diepte gewerkt en bij de transfer komt dat heel mooi over. Contrast, schaduwdetail en kleurgebruik zijn uitstekend. Ook in de donkere scènes blijft het beeld recht overeind staan. Weer een ouderwets mooie en natuurlijke transfer, zonder opsmuk. Ook een film zonder special-effects kan visueel prachtig zijn en dat toont Mud hier. Gewoon een uitstekende transfer, waar weinig tot niets op aan te merken valt.

De Blu-ray Disc van Mud bevat één lossless geluidstrack, namelijk een DTS-HD Master Audio 5.1-track. Deze geluidstrack zal niet de geschiedenis ingaan als de meest dynamische of bombastische. Maar dat wil niet zeggen dat het geen mooie geluidstrack is. Integendeel! Juist door de rustige en uitgebalanceerde uitstraling is het een zeer prettig in het gehoor liggende track, met veel aandacht voor detail. Dialogen hebben, waar nodig, een mooie plaatsing in het stereobeeld en klinken heel natuurlijk. Ze staan niet op de voorgrond, maar gaan soms op in de omgevingsgeluiden, die continue aanwezig zijn. De verstaanbaarheid gaat er echter niet of nauwelijks door achteruit. Het LFE-kanaal is niet heel erg actief, maar waar nodig zorgt het voor een extra punch. Vergeet ook de muziek van David Wingo niet, welke voor een mooie sfeerzetting zorgt.

De Blu-ray Disc van Mud heeft een aantal extra’s in HD-resolutie en ze zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling. Deze uitgave heeft andere extra’s dan bijvoorbeeld de US-uitgave. Wat daar op staat, staat niet op de NL-versie en vice versa.

Trailer (2 min)
De trailer van de film.

Interviews (15 min)
Drie losse interviews, opgenomen tijdens het filmfestival in Cannes 2012, met Jeff Nichols, Reese Witherspoon en Matthew McConaughey en een interview met de twee jonge acteurs Tye Sheridan en Jacob Lofland.

Ellis en Neckbone ontdekken op een eiland een boot in een boom, waar Mud woont. Hij is blijkbaar ergens voor op de vlucht of op zoek naar iemand. De jongens helpen Mud in ieder geval om de boot uit de boom te krijgen en weer vaarklaar te maken. Mud is een boeiend relaas, niet zozeer over Mud zelf, maar vooral over Ellis, die leert wat liefde inhoud en daar ook teleurgesteld over raakt. De Blu-ray Disc-uitgave is qua beeld en geluid uitstekend verzorgd. Er staan een paar extra’s op, maar niet zoveel als bijvoorbeeld de US-uitgave. Desalniettemin een prima uitgave die de aanschaf zeker waard is.