Midnight's Children

27-01-2014

6.5

Midnight's Children (DVD)

Op 15 augustus 1947, de dag dat India onafhankelijk wordt, worden precies om middernacht een aantal kinderen geboren. Daaronder Saleem en Shiva, een zoon van een rijke arts en een zoon van een arme straatmuzikant. Zuster Mary (Seema Biswas) is verliefd op een revolutionair en om zelf een revolutionaire daad te verrichten verwisselt ze de kinderen. Saleem groeit nu op bij arts Sinai (Ronit Roy) en zijn vrouw Amina (Shahana Goswami), terwijl Shiva opgroeit bij de arme straatmuzikant, wiens vrouw sterft bij de geboorte. Op jonge leeftijd merkt Saleem (Darsheel Safary), dat hij met een neusbeweging alle kinderen die tijdens middernacht op de Onafhankelijkheidsdag zijn geboren bij elkaar kan roepen, waaronder dus ook Shiva (Purav Bhandare). Tussen hen is Saleem het meest op z’n gemak, al zoekt Shiva regelmatig ruzie met hem. Zijn vader, die moslim is, sluit zich van de rest van de familie af als hij te horen krijgt dat zijn tegoeden bevroren zijn. Als vader dan ook nog een vermoeden krijgt dat Saleem niet zijn echte zoon is wordt hij naar familie in Pakistan gestuurd, waar zijn oom Zulfikar generaal is bij het Pakistaanse leger. Saleem (Satya Bhabha) groeit verder op en krijgt met de onafhankelijkheidsstrijd van Pakistan en diens oorlogen met India te maken. Hij ziet zijn vader en moeder pas weer als die ook, gedwongen, naar Pakistan verhuizen.

In 1981 publiceerde de Indiaas/Britse schrijver Salman Rushdie de roman Midnight’s Children, in het Nederlands vertaald als Middernachtskinderen. Het vertelt het verhaal rond Sinai Saleem, die geboren wordt op het moment dat India/Pakistan onafhankelijk worden van het Britse rijk. Het boek won de Booker Prize en werd later opgenomen in de lijst van 100 beste boeken van de 20e eeuw. Het kon niet uitblijven of er zou een film gemaakt van moeten worden. Het was de Canadees/Indiase regisseur Deepa Mehta (Heaven on Earth, The Young Indiana Jones Chronicles) die in 2008 aan de film begon. Ze kocht de rechten van het boek voor $1, maar het is niet eenvoudig om een 600 pagina’s tellend boek te verwerken tot filmscript.  Het was Rushdie zelf die deze taak op zich nam en schreef in twee jaar tijd het scenario. Vanwege angsten voor religieuze protesten uit zowel Pakistan als India is de gehele film in Sri Lanka opgenomen. Dat is op een overtuigende manier gedaan, want je hebt nauwelijks het gevoel dat iets niet klopt, al is het treinstation van Karachi duidelijk niet het echte station van die stad. Veel decor is dan ook rechtstreeks overgevlogen vanuit India.
Het boek van Rushdie, dat een mix is van mysterie, geschiedenis en fictie, heeft een vrij complex verhaal. Slechts een deel daarvan is verwerkt tot het verhaal van de film, maar zelfs dat is nog niet in een paar woorden uit te leggen. Vandaar ook de vrij lange samenvatting aan het begin van deze recensie. En doordat het zo complex is, is het ook niet altijd even coherent. De eerste anderhalf uur van de film zijn het meest interessant, als het om het persoonlijke leven van Saleem en zijn familie gaat. Vooral ook door het innemende spel van Darsheel Safary - bekend geworden door de prachtige Bollywoodfilm Taare Zameen Par - als de jonge Saleem. Het tweede deel van de film is meer het verhaal van Saleem midden in de onafhankelijkheidstrijd van Bangladesh en de oorlog tussen India en Pakistan. Dan gaat het verhaal te snel en worden er belangrijke elementen weggelaten. Op zich wel logisch, want de film duurt al ruim twee uur, maar het maakt het geen betere film.
Midnight’s Children is een Canadese productie en het is dan ook geen traditionele Bollywoodfilm. Het bevat  geen dans of liedjes die zo kenmerkend zijn voor Indiase films. Het enige liedje in de film is als Jamila haar zangkunsten vertoont aan haar broer Saleem. Maar dat is inhoudelijke muziek en dans, geen typische Bollywood-song.

Genre: Drama, Mysterie
Jaar: 2012
Speelduur: 140 min
  • DTS 5.1 - Engels
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937032761

Midnight’s Children is in 2.35:1 beeldformaat opgenomen en staat als zodanig ook op de DVD. Men heeft nog op 35mm-film gedraaid en dat is ook te zien door de fijne korrel die overal aanwezig is. Dat zorgt voor een mooi filmische uitstraling. Het beeld heeft een prachtig kleurgebruik, zoals we wel vaker bij Indiase films zien. Het contrast is aan de erg hoge kant, waardoor het schaduwdetail vaak verloren gaat. De scherpte is wisselend, waarbij in de scènes met Saleem en de overige middernachtskinderen het beeld bewust wat softer gemaakt is. Door de hoge bitrate en het gebruik van een dubbellaags disc is er nauwelijks tot geen sprake van compressiefouten. Daarmee haalt de beeldkwaliteit nog een ruime voldoende, al is er zeker ruimte voor verbetering.

De geluidstrack van Midnight’s Children staat omschreven als een Engelstalige track. Naast Engels wordt er echter ook veel Hindi, Urdu en Bengalu gesproken. Dus wie de film zonder ondertiteling kijkt zal moeite hebben met alles te volgen. Er zijn twee versies van het geluid; een full bitrate DTS 5.1-track (1536 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het verschil tussen beide is echter minimaal. Het geluid op zich is prima, al richt het zich wel heel erg op de voorste kanalen en dan met name het centerkanaal. De surroundkanalen zijn wel actief, maar staan slechts heel zacht in de mix. Alleen tijdens oorlogscènes pakt men wat meer uit met het geluid. Het LFE-kanaal komt dan ook sporadisch aan bod. Opvallend is dat een stukje voice-over, in de scène van de aankomst op het station in Karachi, wel in de ondertiteling staat, maar niet in de geluidsband! Blijkbaar is men daar iets vergeten…

De DVD heeft een statisch menu en bij de extra’s is alleen een trailer te vinden. In Nederland/België is de film alleen op DVD verschenen. In het buitenland is er ook een Blu-ray Disc verkrijgbaar.

Trailer (2½ min)
De trailer van de film, die behoorlijk goed het gecompliceerde verhaal weet te vatten.

Saleem wordt geboren in de nacht van de onafhankelijkheid van India en Pakistan. Kort na de geboorte wordt hij echter als revolutionaire daad verwisseld met Shiva. Zo groeien Saleem en Shiva op een andere manier op dan de bedoeling was. Midnight’s Children is de verfilming van het beroemde gelijknamige boek van Salman Rushdie door Deepa Mehta. Het is een complex verhaal, dat niet altijd even goed uit de verf komt, maar wel interessant is om te volgen. De DVD heeft een voldoende kwaliteit van beeld en geluid, maar de extra’s zijn wel heel minimaal. Verwacht geen standaard Bollywoodfilm, het is een film gemaakt naar Westerse maatstaven, dus zonder zang en dans.