Don Jon

18-02-2014

7.5

Don Jon (Blu-ray)

Jon (Joseph Gordon-Levitt) is een echte Don Juan. Elke knappe vrouw waar zijn oog op valt, weet hij in zijn bed te krijgen. Niet zo vreemd dus dat zijn vrienden hem de bijnaam “Don Jon” hebben gegeven. Wat zij niet weten is dat Jon verslaafd is aan internetporno, en daarin een behoefte vindt die echte seks hem niet kan bieden. Op een avond is Jon in zijn stamclub, om daar het hart van de zoveelste vrouw te veroveren. Dan valt zijn oog op de mooie Barbara (Scarlett Johansson). Maar in tegenstelling tot andere vrouwen geeft Barbara zich niet zomaar gewonnen. Voor haar zal Jon voor de verandering echt moeite moeten doen. Is het deze keer echte liefde, of zal ook Barbara uiteindelijk moeten wijken voor Jons verslaving?

De gemiddelde romantische komedie houdt zich braaf aan de genreconventies. In die gevallen leidt dit tot een film met een voorspelbaar verloop (à la boy finds girl, boy loses girl, boy wins girl back), waarbij de uitkomst vast staat. Binnen dit kader is Don Jon een frisse wind. Dat begint al bij het uitgangspunt. Dat de hoofdpersoon, de rokkenjager Jon, een haast onbereikbare liefde nastreeft, in de vorm van Scarlet Johanssons Barbara, is geen bijzonder verhaalelement. Wel origineel is het feit dat Barbara moet concurreren met Jons obsessie: internetporno. In Jons ervaring kan “real life”-seks namelijk niet tippen aan pornografie, getuige ook de met bevlekte tissues gevulde prullenmand naast zijn bureau. Barbara weet dit (uiteraard) niet, en voor Jon zelf is de wekelijkse biecht in de kerk voldoende om zijn zonden af te kopen. Het verhaal dat rond Jons situatie wordt verteld is origineel en vermakelijk, vol sarcastische, al dan niet herkenbare observaties over lust, liefde en het doorsnee seksleven. Pas aan het eind neigt Don Jon naar de genreconventies, maar dan op zodanige manier dat het geen afbreuk doet aan de rest van de film. Op plotgebied steekt Don Jon dus prima in elkaar. Dat geldt ook voor het acteerwerk. Scarlett Johansson, Julianne Moore en Tony Danza (ken je hem nog?) zijn uitstekend gecast en zetten hun rollen overtuigend neer. En hoofdrolspeler Joseph Gordon-Levitt (Inception, Looper) toont met zijn vertolking van Jon wederom dat hij een uitstekend en veelzijdig acteur is. Met zijn seksbeluste kijk op vrouwen is Don is in essentie geen sympathiek personage, maar in de handen van Gordon-Levitt wordt Don toch iemand waarmee je mee kunt leven. Gordon-Levitt bewijst met Don Jon eveneens een goede regisseur te zijn. Met deze film beleeft hij namelijk zijn volwaardige regiedebuut. Daarnaast schreef hij tevens het script. Overduidelijk een productie met én door Joseph Gordon-Levitt dus. Met Don Jon heeft hij een sterke en originele romkom afgeleverd, en een veelbelovend visitekaartje voor een eventueel volgend project.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2013
Speelduur: 90 min
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777946701

De BD-uitgave van Don Jon heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is. De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaagse disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-codec.

De HD-transfer van Don Jon is er eentje met twee gezichten. Bij goed verlichte scènes ziet het beeld er namelijk uitstekend uit, met heldere kleuren en een nette scherpte, maar in donkere shots levert het beeld duidelijk aan kwaliteit in. Dit laatste uit zich op een aantal fronten, zoals een matige scherpte, dito schaduwdetail en de aanwezigheid van enige compressieartefacting. De oorzaak lijkt hem vooral te zitten in de hoeveelheid grain in donkere scènes – Don Jon werd op 35mm-film geschoten – in combinatie met te veel compressie. Erg jammer. Het zorgt er namelijk voor dat deze transfer niet verder komt dan een magere voldoende, terwijl er wel degelijk momenten zijn waarop de kwaliteit prima is.

Don Jon is een beheerste beleving, tenminste als het om audio gaat. Het is dan ook niet vreemd dat de nadruk van de op BD aanwezige DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) op de voorkanalen ligt. Daar worden goed verstaanbare dialogen aangevuld door muziek en ambiance uit de linker- en rechterluidspreker. Al deze zaken hebben een goede klank en mooie helderheid. De surroundspeakers worden ook benut, maar dit gebeurt voornamelijk subtiel/onopvallend. Maar zoals gezegd, gezien het type film is dit totaal geen probleem. We kunnen dan ook spreken van een uitstekende track.

De in Nederland verkrijgbare BD-uitgave bevat enkel de trailer als extra (naast een aantal promotrailers van andere A-Film-uitgaven). De Amerikaanse uitgave bevat een beperkt aantal korte featurettes als extra’s, dus heel veel hoeven we hier niet te missen.

Trailer
De trailer van Don Jon, in HD-resolutie en met DTS-HD MA 5.1-geluid.

Don Jon vertelt het verhaal over de gelijknamige rokkenjager, die iedere vrouw om zijn vinger weet te winden. Totdat zich een schijnbaar onbereikbaar doel aandient. Zal dit leiden tot echte liefde? Of zoekt Jon toch weer de toevlucht tot zijn verslaving: internetporno. Don Jon is een originele en vermakelijke romkom met en door Joseph Gordon-Levitt. De BD-uitgave van de film heeft een goede geluidskwaliteit. Het beeld maakt helaas minder indruk; vooral de minder goed verlichte scènes hebben last van onder meer artefacting. Qua extra’s blijft het bij een trailer.