Chez Nous

20-02-2014

6.2

Chez Nous (Blu-ray)

Midden in Amsterdam ligt het gezellige en kneuterige cafeetje Chez Nous. In het café werkt Bertie (Alex Klaasen), een travestiet die elke avond optreedt en de beste cabaret-hits van weleer vertolkt. Het gaat echter niet goed met het café, eigenaar Adje (John Leddy) zit in grote financiële problemen. Het café dreigt via een veiling verkocht te worden, en de eigenaar van de discotheek ernaast (Jack Wouterse) wil het café kopen om vervolgens door te breken en uit te bouwen. De vaste stamgasten (waaronder Thomas Acda en Frederik Brom) moeten snel aan geld komen om het café te redden. Intussen ontmoet Bertie zijn vader (Peter Faber) met wie hij al lang geen contact heeft gehad. Hij is een beruchte overvaller die nu met pensioen is. Dan komen ze erachter dat in het museum waar één van de stamgasten werkt als beveiliger een duur collier wordt tentoongesteld. Een plan om snel aan veel geld te komen om het café te redden is geboren. Maar kan een groep kroeg-gangers zich ineens voordoen als de beste overvallers, zelfs onder leiding van een ervaren rot uit het vak? En lukt het ze op tijd om het café te redden?

Chez Nous is de vierde bioscoopfilm van regisseur Tim Oliehoek. Hij is bekend van Vet Hard, Spion van Oranje en Pizza Maffia. Zijn stijl is nogal snel en Hollywood-achtig: veel humor via snelle oneliners en over-de-top-actie met een snelle montage. Met Chez Nous gaat de regisseur een heel andere kant op, zowel qua stijl als qua verhaal. De film heeft veel elementen die in 2013/2014 (met de Olympische Spelen in Sochi) nogal veelbesproken zijn: het "uit-de-kast"-komen, alle oordelen daar omheen en algemene acceptatie van mensen die een andere geaardheid hebben dan hetroseksuelen. Een nogal beladen pad voor een filmregisseur om te bewandelen, want er liggen genoeg valkuilen met pijnlijke, beledigende grappen en een belerende toon op de loer. Het script voor Chez Nous is echter geschreven door Frank Houtappels (o.a. van Gooische Vrouwen) en hij weet een wonderlijk verhaal te presenteren wat emotioneel, diepgaand en grappig is zonder te vervallen in clichés en soap-dramatiek. Ook de regie van Oliehoek ziet er een stuk volwassender uit: hij bouwt de scénes rustig op en vervalt niet in snelle cuts en montagetrucs. De opbouw komt af en toe uit het boekje (wijd shot, medium shot en dan shot-tegenshot) maar dat mag de pret niet drukken. Ook het spel van de acteurs is prima, met voorop komiek Alex Klaasen die zijn karakter Bertie een grote charme weet mee te geven. Helaas wordt Klaasen omringt door veel (bekende) acteurs die een ietwat karikaturale (bij)rol hebben, met als uitschieter Isa Hoes. Dat is jammer want dat heeft de film niet nodig. De bijrol die wel weet te ontroeren is John Leddy als Adje en het is fijn om hem weer eens in een film te aanschouwen. Al-met-al spat het plezier van het scherm is is het duidelijk dat het vrolijke ensemble zijn best doet om het beste op het scherm te toveren.
Tim Oliehoek weet met Chez Nous een grappige, ontroerende en zeer charmante film af te leveren die bewijst dat de regisseur meer in zijn mars heeft dan snelle Hollywood-achtige actiekomedies. Het is dan ook erg jammer dat deze film in de bioscopen is ondergesneeuwd door films als Mannenharten en Toscaanse Bruiloft. Chez Nous had zeker meer verdiend.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2013
Speelduur: 101 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Ondertiteling: Engels
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045239831

• Making Of
  • Bloopers Reel

Chez Nous is in de originele beeldverhouding van 2.35:1 via een AVC codering in 1080p HD op een enkellaags 25GB Blu-ray Disc gezet. De Blu-ray Disc is bijna geheel beschreven.
De omgevingen waar Chez Nous zich afspeelt hebben de karakteristieken om een mooi, warm en contrasterend kleurenpalet  te krijgen maar helaas is dat niet helemaal gelukt. In veel Nederlandse films en reclames is het nogal de tendens om het beeld wat over te belichten. Dit kan een scherper beeld opleveren maar helaas komt het dan ook allemaal wat flets over. Zo ook in Chez Nous: de caféscènes hebben een nogal lichtbruin uiterlijk en alles lijkt zich overdag af te spelen. Ook bij scènes overdag komt alles wat flets over. Tijdens de optredens is alles weer erg donker zonder mooie contrasten. Dit is natuurlijk de keuze van de regisseur geweest en omdat de beeldtransfer op Blu-ray Disc dit goed weet weer te geven kan ook niet gezegd worden dat de transfer een onvoldoende scoort. Het is alleen een gemiste kans van de makers om de film een mooi, warm kleurenpalet mee te geven.
De transfer van Chez Nous is wel dik in orde en is representatief voor hetgeen de makers voor ogen hadden: scherpte is uitstekend en ook contrast en zwartniveau zijn prima. Ook de huidtinten ogen erg natuurlijk en de kleurrijke kostuums zijn helder. Een kleine hoeveelheid grain is waarneembaar en dat geeft de transfer een mooi filmisch uiterlijk.

Chez Nous krijgt een DTS HD Master Audio 5.1 track mee in de origineel Nederlands gesproken taal. Omdat de film Nederlands is gesproken, zijn er geen Nederlandse ondertitels aanwezig, wel Engelse.
De soundtrack van de film is voornamelijk gericht op de voorste speakers. Dialogen komen helder en duidelijk uit de centerspeaker. Effecten en omgevingsgeluiden die vlakbij de personages afspelen komen mooi uit de voorste speakers. Als er muziek klinkt dan komen de surroundspeakers in actie en ook de subwoofer. De soundtrack klinkt dan ineens veel voller en geeft je als kijker het gevoel dat je bij het optreden bent. Ook de actiescènes geven de surroundspeakers genoeg te doen. Omdat die scènes schaarser zijn hebben de surroundspeakers met deze film niet echt veel te doen. Desondanks scoort deze soundtrack gezien het type film een ruime voldoende.

Chez Nous krijgt op Blu-ray Disc een kleine maar interessante selectie mee aan extra's. Alle extra's zijn in HD en zijn Nederlands gesproken.

Making of (26 min)
Een realtief standaard making-of met wat grappie behind-the-scenes scènes en interviews.

Bloopers Reel (9 min)
De redelijk standaard montage van grappen en grollen.

Trailer
Naast de standaard cross-promotionele trailers die voor het menu worden afgespeeld geeft het extra's-menu ook de mogelijkheid de trailer van de film af te spelen.

Chez Nous is een alleraardigst en charmante komedie geworden die de wat diepere thema's niet uit de weg gaat en een leuk, grappig en ontroerend verhaal weet af te leveren. Beeld en geluid zijn in orde en ook de extra's zijn prima. Al-met-al is Chez Nous een leuke aanwinst op Blu-ray Disc.