Thor: The Dark World

17-03-2014

8.3

Thor: The Dark World (Blu-ray)

Na alle avonturen die godenzoon Thor (Chris Hemsworth) heeft beleefd op aarde in Thor en The Avengers is hij teruggekeerd naar Asgard. Samen met zijn oude strijdmakkers beleeft hij nieuwe triomfen op de slagvelden van de Nine Realms. Zijn vader Odin (Anthony Hopkins) ziet in Thor de ideale troonsopvolger en kan niet wachten om hem in te wijden. Loki (Tom Hiddleston) zit intussen gevangen in de kerkers van Asgard en zijn moeder (Rene Russo) ontfermt zich over hem. Thor ontdekt echter steeds meer bij zichzelf dat hij heimwee heeft naar de aarde en naar Jane (Natalie Portman) en dat hij niet de nieuwe koning van Asgard en de Nine Realms wil worden. Intussen doemt een eeuwenoude vijand op en is van plan zowel de aarde als Asgard in eeuwige duisternis te hullen. Op aarde ontdekken Jane en haar collega's (o.a. Stellan Skarsgard) dit complot en roepen ze de hulp in van Thor. Echter is de vijand te machtig voor Thor zijn krachten alleen en ziet hij geen andere mogelijkheid dan om de hulp van zijn broer Loki te vragen. Maar kan hij hem vertrouwen? En gaat de broederstrijd niet ten koste van het redden van de aarde en Asgard?

Thor: The Dark World begint vanaf de introductietitels direct met het verhaal en de actie. Dat is een voordeel ten opzichte van de eerste film, die nog veel over de karakters en de wereld waarin zij leven moest vertellen. Hierdoor ligt het tempo in dit vervolg hoger en kan er meer verhaalontwikkeling in de film gestopt worden. En dat is interessant, want vooral de onderlinge strijd tussen de twee broers Thor en Loki is voer voor vele geweldige scènes die vragen naar meer. Chris Hemsworth weet opnieuw de rol van de godenzoon prima te vertolken. Ten opzichte van de eerste film is hij wel wat minder humoristisch en wat somberder, en dat gaat helaas iets ten koste van zijn charme. Tom Hiddleston daarentegen weet weer een fantastische Loki neer te zetten en zijn dualiteit belooft alweer genoeg voor toekomstige films waar hij ongetwijfeld weer in gaat verschijnen. Helaas hangen de overige bijrollen er verder wat bij: Natalie Portman heeft niet echt veel te doen, net zoals Stellan Skarsgard, Rene Russo en Anthony Hopkins. Puur voor de continuïteit van de vertolking van de karakters is het prettig dat deze gezichten in dit vervolg zitten maar qua acteeruitdaging zit er helaas niks voor ze bij. De rest van de film ontvouwt zich als een klassieke superheldenfilm met de daarbij behorende ultieme vijand, destructie en uiteindelijk de overwinning van de protagonisten. Het verloop van de hoofdlijn van de film zal niemand verrassen; het is echter de ontwikkeling van de karakters onderling die interessant is. Je weet dat ze allemaal weer in andere Marvel-films zullen gaan opdraven, en de onderlinge connectie tussen die films maakt het geheel interessant. Thor: The Dark World is zeker een aanrader, maar vooral voor de Marvel-fans. De kijkers die daar geen interesse in hebben missen door de kennis van de andere films veel inside-informatie. Wat dan resteert is een actiefilm die je dan zeker prima zal vermaken.

Thor: The Dark World wordt uitgebracht op 2D en 3D Blu-ray Disc. De laatstgenoemde wordt hier besproken.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 2013
Speelduur: 112 min
Verpakking: Blu-ray Duo Keepcase
3D: Ja
  • DTS-HD HR 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418424497

• Exclusieve vooruitblik - Captain America: The Winter Soldier
  • Marvel Oneshot: All hail the King
  • De reis van Thor en Loki
  • De muziek van Thor: The Dark World met Brian Tyler
  • Deleted & Extended Scenes
  • Bloopers
  • Audiocommentaar van regisseur Alan Taylor, producent Kevin Feige, acteur Tom Hiddleston, cinematograaf Kramer Morgenthau

Thor: The Dark World 3D is een twee-disc uitgave met de 3D-versie van de film op een aparte Blu-ray Disc. De 2D-transfer staat tesamen met alle extra's op een aparte Blu-ray Disc. Hieronder wordt de beeldkwaliteit van beide Blu-ray Discs besproken.

2D:
Thor: The Dark World
krijgt op een dubbellaags 50GB Blu-ray Disc een 1080p HD-transfer mee in het originele beeldformaat van 2.40:1. De codering is AVC.
De film heeft nogal contrasterende kleurenpaletten: Londen is nogal grauw en kleurloos, terwijl Asgard en de Nine Realms overgoten zijn van de kleuren rood, geel en goud. Andere werelden zijn weer wat grijs, mistig en ogen wat soft. Verder is deze transfer fantastisch mooi: de kleuren worden geweldig weergegeven en ook de grauwe straten van Londen hebben een mooi contrast en zwartwaarde. Verder is deze transfer vrij van fouten en andere onregelmatigheden. Door de wat softe scènes verdient de transfer van Thor: The Dark World net geen perfecte score. Voor de rest valt er gelukkig genoeg te genieten.

3D:
Marvel brengt al haar films uit in 3D uit, met wisselende resultaten. Thor: The Dark World krijgt een 3D-transfer mee die helaas ook weinig indruk maakt. In verlichte scènes is er wel wat diepte te zien en ook spreiding tussen objecten en personen is redelijk goed. Ook op Asgard en in de ruimte is er genoeg diepte. De film heeft echter ook wat minder verlichte en donkere scènes en daarbij laat deze 3D-transfer wat steken vallen. Het is een middelmatige transfer die helaas wat teleurstelt.

Thor: The Dark World heeft bij zowel de 2D- als de 3D-transfer een magistrale DTS-HD MA 7.1-audiotrack in de originele Engels gesproken taal. Deze lossless audiotrack weet absoluut te imponeren met zijn kracht en finesse. De rustige scènes leveren een mooie ambiance op en vullen zowel de voorste als de surroundspeakers met mooi geluid van muziek en andere omgevingsgeluiden. De actie vervolgens knalt uit je speakers en geeft de subwoofer vervolgens ook genoeg werk. Spraak komt helder en duidelijk uit de centerspeaker. Te allen tijde klinkt deze audiotrack energiek en uitgebalanceerd. Een geweldige audiotrack die de perfecte score dan ook absoluut verdient.

Thor: The Dark World krijgt op 3D-Blu-ray Disc een prima pakket aan extra's mee. Alle extra's hebben (behalve waar genoemd) een Dolby Digital 5.1-audiotrack en Nederlandse ondertitels. Alle extra's staan op de 2D-disc.

Exclusieve vooruitblik - Captain America: The Winter Soldier (4 min)
Dit is een leuke vooruitblik naar het vervolg op Captain America en geeft naast beelden uit de trailer (die ook op de Blu-ray Disc staat) wat korte interviews en beelden van achter de schermen. Verplichte kost voor de fans.

Marvel Oneshot: All hail the King (14 min, DTS-HD MA 7.1)
Deze korte film gaat over Trevor Slattery, alias The Manderin (Ben Kingsley), uit Iron Man 3 en zijn tijd in de gevangenis. Trevor wordt geïnterviewd voor een documentaire over zijn leven, maar de interviewer blijkt niet wie hij schijnt te zijn en Trevor moet verantwoording geven voor zijn identiteit aan een nieuw en onbekend duister figuur...
Ook worden er nieuwe karakters geïntroduceerd en geven deze ontwikkelingen nieuwe open eindes naar toekomstige films uit het Marvel-universum.

De reis van Thor en Loki (32 min)
Een uitgebreide featurette over de karakters Thor en Loki, hun band als broers en de onderlinge strijd die ze hebben.

De muziek van Thor: The Dark World met Brian Tyler (5 min)
Deze korte featurette gaat over de muziek die gebruikt is in de film.

Deleted & Extended Scenes (8 min)
Een aantal verwijderde en verlengde scènes, met alternatief audiocommentaar van regisseur Alan Taylor. Leuk om eens te bekijken, maar het zijn geen schokkende scènes die het verloop van de film drastisch hadden kunnen veranderen.

Bloopers (4 min)
Wat lolligheid op de set, maar niets bijzonders verder.

Audiocommentaar van regisseur Alan Taylor, producent Kevin Feige, acteur Tom Hiddleston, cinematograaf Kramer Morgenthau. Deze commentaartrack bevat veel achtergrondinformatie over de film, maar wordt helaas wat droog verteld. Wellicht omdat veel segmenten apart zijn opgenomen is deze track niet echt levendig.

In Thor: The Dark World heeft Thor het maar druk: zowel de aarde als Asgard zijn opnieuw in gevaar en daarnaast moet hij ook nog eens besluiten of hij koning wordt of dat hij op aarde gaat leven met zijn geliefde Jane. Het levert in elk geval genoeg stof op voor een onderhoudende actiefilm en ook voldoende open eindes voor nieuwe beslommeringen in toekomstige films in het Marvel-universum. De Blu-ray Disc van Thor: The Dark World is en goede uitgave met een een geweldige beeldtransfer in 2D, perfecte audiotrack en een prima pakket aan extra's. De 3D-transfer stelt wat teleur, maar kan desondanks de pret van deze uitgave niet drukken.