Welcome to the Jungle

01-04-2014

4.2

Welcome to the Jungle (Blu-ray)

Op aangeven van ideeënman Chris (Adam Brody) stuurt een marketingbedrijf zijn werknemers op een teambuildingtrip naar een onbewoond eiland. Leider van het gebeuren is Storm Rothchild (Jean-Claude Van Damme), een ex-marinier die niet helemaal blijkt te sporen. Dan slaat onverwachts het noodlot toe en begint voor Chris en zijn collega’s een bittere overlevingsstrijd met de natuur en… elkaar! Overheerst de beschaving of de chaos?

Aan de cover, het verhaal en de cast kun je al zien dat je met Welcome to the Jungle niet te maken hebt met Oscarwaardig materiaal. Wat je wellicht wel verwacht, is een hilarische film. Jean-Claude Van Damme op een onbewoond eiland met een stel kantoorpikkies, het uitgangspunt is best leuk gevonden. De film is zelf zeer bewust van de absurditeit van dit alles, maar zelfs binnen die context van uitzonderlijk lage verwachten, presteert Welcome to the Jungle het nog om die lat niet te halen. Het hele verloop van het verhaal is echt te dom om te grappig te zijn. De enige positieve factor is de aanwezigheid van Van Damme en laat die nou net na een groot deel van de film het toneel verlaten. Het is nooit helemaal duidelijk of de film nu bedoeld is als een satire of simpelweg kolderieke onzin. Buiten kijf staat in ieder dat het merendeel van de grappen gewoon niet grappig is. En dat is nogal dodelijk voor een film die het juist hiervan moet hebben. Het is regisseur Rob Meltzer gelukt om een speelduur van krap anderhalf uur een eeuwigheid te doen lijken. En dat is niet iets om trots op te zijn. Eigenlijk is er geen enkele reden om deze film te kijken. Zelf een paar volkomen willekeurig in het verhaal gepropte blote borsten kunnen deze film niet meer redden van een glorieloze ondergang.

Jaar: 2013
Speelduur: 94 min
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
  • DTS 5.1 - Thais
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Universal Pictures
EAN: 5050582958959

• Achter de schermen
  • Deleted scenes

De Blu-ray Disc-uitgave van Welcome to the Jungle heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Zo slecht als de film is, zo goed is deze transfer. Het beeld is werkelijk gestoken scherp. Elk shot – close-up of overzichtshots – is vol van detail. Ook straalt het beeld een bijzondere helderheid uit, waardoor het gevoel voor detail alleen maar toeneemt. Ook tijdens nachtelijke scènes houdt deze transfer dapper stand. Het contrast is stevig maar niet onnatuurlijk en ook de kleuren maken een realistische indruk. Er zijn geen defecten in wat voor vorm dan ook te ontdekken. De beeldkwaliteit is simpelweg uitmuntend.

Deze BD-uitgave van Welcome to the Jungle heeft een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) track. De dialogen zijn altijd goed verstaanbaar. Maar deze track heeft meer in huis dan dat. De muziek met veel drums erin doet je vloer bijna trillen. Ook komt de muziek mooi ruimtelijk uit je speakers, evenals de effecten. Al met al een zeer dynamische track die de mogelijkheden die het scenario biedt maximaal benut.

Vanuit het hoofdmenu zijn er een tweetal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder nader omschreven. De extra zijn allen in HD. De audio is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en de extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Achter de schermen (59 min.)
Als je de anderhalf uur van de film al moeilijk vond uit te zitten, dan zal je verrast zijn door nog meer pret in deze making of die bijna net zolang duurt als de hoofdfilm. Positief is wel dat hier meer humor in zit dan in de hoofdfilm. Een deel daarvan is gelegen in het feit dat men duidelijk niet doorheeft in wat voor abominabele productie men verzeild is geraakt.

Deleted scenes (1 min.)
Met nog geen anderhalve minuut is deze extra alweer voorbij je er erg in hebt. Het voegt dan ook niet zoveel toe.

Een marketingbedrijf stuurt zijn werknemers naar een onbewoond eiland voor een teambuildingtrip. Eenmaal daar aangekomen slaat al snel het noodlot toe. Welcome to the Jungle had met haar ludieke concept en leuke cast een hilarische film kunnen worden. Helaas is het eindresultaat zo slecht dat het niet eens meer grappig is. Ironisch genoeg kun je dan nog beter de making of van een uur kijken, hier zit meer humor in. De BD-uitgave is voorzien van een uitmuntende beeldkwaliteit en ook het geluid is meer dan goed. Aan de BD-uitgave ligt het dus niet, jammer dat de prent zelf zo abominabel slecht is.