Mannenharten

20-03-2014

6.8

Mannenharten (Blu-ray)

Hoe ver ga je om je echte liefde te veroveren, EN te houden? Reclameman Tim (Daan Schuurmans) staat op het punt om te trouwen en zijn aanstaande (Hadewych Minis) wil alles tot in de puntjes geregeld hebben. Maar is Tim wel zo gelukkig met het nieuwe, uitgestippelde leven wat voor de deur staat? Vriend Wouter (Jeroen Spitzenberger) moet alles-op-alles zetten om zijn vriendin (Katja Herbers) juist te behouden, en daarbij maakt hij ongeveer alle slechte beslissingen die mogelijk zijn. Of heeft alles een doel en betekenis? De verlegen Niels (Fabian Jansen) kan maar niet de juiste liefde vinden, totdat hij de net gescheiden Nicole (Georgina Verbaan) tegen het lijf loopt. Hij ziet het helemaal zitten, maar de bezeten ex van Nicole, Frank (Teun Kuilboer) denkt daar heel anders over. De succesvolle liedjesschrijver en womanizer Dennis (Barry Atsma) vult zijn huis dagelijks met de beste feesten en de meeste drank, en 's avonds zijn bed met de mooiste vrouwen. Toch heeft hij een leegte in zijn leven en degene die zijn liedjes zingt, Roy (Jon van Eerd) kan laten zien wie zijn ware liefde nu is. Maar staat Dennis daarvoor open? Iedereen gaat zo op zoek naar de ware liefde; maar kunnen zij deze vinden, en vasthouden?

Mannenharten was HET kerstsucces van 2013 en werd in de markt gezet als de "Alles is Liefde voor mannen", maar klopt dat? Gezien het feit dat we in deze film voornamelijk heel herkenbare mannensituaties voorgeschoteld krijgen is dat zeker geen verkeerde insteek. Gelukkig is het niet een "lullo"-achtige film geworden met de soms kinderachtige mannenhumor, maar laat deze film zeker ook de emotionele kant van de man zien. De metro-lullo, om het zo maar te zeggen. Mannenharten is simpelweg een zeer geslaagde film geworden. De mannen spelen hun rollen met verve en het is geweldig om alle Nederlandse mannelijke topacteurs in één film te zien. Daan Schuurmans en Barry Atsma worden vaak getype-cast als de hunk met de mooie babbel, maar in deze film laten ze zien dat ze dieper kunnen gaan in hun emoties. Jeroen Spitzenberger geeft weer eens zijn visitekaartje af als een zeer veelzijdig acteur. Is hij in Alles is Liefde nog de charmante en knappe prins op het witte paard; in Mannenharten is hij de toch wat sullige en stoffige nerd in een elandpak op een soort van riksja. De rest van de cast is even indrukwekkend, met daarbij de redelijk onbekende Fabian Jansen die een geweldige vertolking van de verlegen Niels ten tonele geeft en daarbij diverse scènes onder de neus van zijn medeacteurs wegkaapt. De rest van de cast geeft geweldig leuk tegenspel en dat maakt Mannenharten zo geslaagd. De afloop weten we van tevoren al, maar is dat erg? Totaal niet, en Mannenharten geeft ons voorspelbare, maar tegelijkertijd ook herkenbare situaties met een lach en een traan.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2013
Speelduur: 101 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Ondertiteling: Geen
EAN: 8715664109762

• Verwijderde scènes
  • Bloopers
  • Videoclip
  • Videoclip (meezingversie)

Mannenharten staat in de originele verhouding van 1.85:1 in 1080p op een enkellaags 25GB Blu-ray Disc. De encodering is AVC.
Het kleurenpalet van Mannenharten is redelijk neutraal gehouden. Wel is er rekening gehouden met de "look-and-feel" van de omgeving waar de karakters zich bevinden. Het leven van Tim bijvoorbeeld is wit en steriel en het beeld is daar dan ook wat lichter en harder qua contrast. Wouter aan de andere kant leeft een wat rommeliger en kleuriger leven, en het beeld daar is wat zachter met meer warme kleuren en een wat subtieler contrast. De transfer op deze Blu-ray Disc weet deze verschillende paletten prima weer te geven. Het harde wit wordt fel weergegeven en ook de warme kleuren krijgen een mooi palet mee. Het contrast is daarbij ook zoals de makers het beoogd hebben en de transfer is verder vrij van beschadigingen. Al-met-al een prima transfer die geen prijzen zal gaan winnen maar de intentie van de makers goed weergeeft.

Mannenharten krijgt op Blu-ray Disc een lossless DTS HD MA 5.1-audiotrack mee in de originele Nederlandse taal. Ook de audiotrack geeft  de intentie van de makers prima weer. De emotionele scènes krijgen gevoelige muziek mee en deze wordt mooi en warm weergegeven door de front- en surroundspeakers. Wanneer we in de feestelijke wereld van Dennis zijn en hij de pompende beats laat dreunen in zijn appartement worden ze ook losgelaten over onze speakers, en met verve. De subwoofer doet goed mee en de stampende house dreunt door de kamer. De wat snellere scènes krijgen een uptempo muziek mee en ook dit klinkt levendig door alle speakers heen. Spraak komt helder en duidelijk uit de centerspeaker, dus alle gesprekken zijn goed te volgen. Een prima audiotrack.

Mannenharten krijgt een erg karige selectie aan extra's mee op Blu-ray Disc. Ze zijn leuk om een keer te bekijken maar is het jammer dat er geen "making-of" is gemaakt. De extra's zijn in 1080p HD en Nederlands gesproken.

Verwijderde scènes (12 min)
Verlengde en verwijderde scènes die soms een leuke toevoeging zijn. Vaal valt wel voor te stellen dat ze ingekort of geknipt zijn, vanwege de soms wat lange speelduur ervan. De scènes kunnen achter elkaar en los bekeken worden.

Bloopers (5 min)
Diverse versprekingen en andere lol tijdens de opnames. Af en toe erg grappig om te zien.

Videoclip: Mannenharten (Bløf & Nielson) (4 min)
De videoclip van het muzieknummer van Bløf en Nielson, met diverse scènes uit de film.

Videoclip: Mannenharten (meezingversie) (4 min)
Het muzienummer van Bløf en Nielson, nu met de songtekst die op allerlei manieren, standen en grootten in beeld verschijnt. Wie hiermee een coherent numer mee kan zingen kan meedoen aan een talenjacht, want het is voornamelijk erg druk en onleesbaar.

Trailer (5 min)
De bioscooptrailer van de film Kenau

In Mannenharten volgen we vier mannen die op zoek gaan naar de ware liefde. En kunnen ze deze vinden en behouden? Mannenharten krijgt op Blu-ray Disc een prima beeldtransfer en goede audiotrack mee. De extra's zijn helaas wat karig. Desalniettemin biedt de film genoeg kijkplezier voor een aanschaf op Blu-ray Disc.