Captain Phillips

18-04-2014

9.2

Captain Phillips (DVD)

Richard Philips (Tom Hanks) is kapitein van het grote containerschip Maersk Alabama, die rond de kust van Somalië vaart. Muse (Barkhad Abdi) is een arme man in Somalië die voor zijn vrouw en kinderen moet zorgen. De enige manier om nog een redelijk inkomen te verdienen is om als piraat te werken voor een groep nietsontziende criminelen voor wie deze soort van criminaliteit een dagelijkse gang van zaken is. Muse neemt de leiding over een groep piraten en ze komen oog-in-oog met het schip van Philips. Kapitein Philips geeft zich echter niet zomaar gewonnen en door middel van waterspuiten probeert hij de boten van de piraten af te wenden. Dit lukt uiteindelijk niet en de piraten weten de boot te enteren. Kapitein Philips geeft zich over en probeert zoveel mogelijk stiekem de handelingen van de piraten te saboteren. Maar houdt kapitein Philips dit vol tot er redding is gekomen? Of heeft de slimme Muse de ware aard van Philips door en gaat hij over tot geweld om zijn doel te bereiken?

Captain Philips is gebaseerd op het boek "A captain's duty: Somali pirates, Navy Seals, and dangerous days at sea", wat geschreven is door kapitein Richard Philips. Dit boek beschrijft de waargebeurde piraterij van zijn schip de Maersk Alabama. Dit boek is nu verfilmd door gelauwerd regisseur Paul Greengrass, die zijn carrière is begonnen als regisseur van oorlogsdocumentaires. Daarna is Greengrass vooral bekend geworden van films als Bloody Sunday, United 93, The Bourne Supremacy en The Bourne Ultimatum. Tom Hanks is een acteur die vele films op zijn naam heeft staan en ook al twee Oscars heeft gewonnen voor een hoofdrol. In de handen van deze twee mannen kan het verfilmen van het verhaal van kapitein Philips eigenlijk niet meer stuk gaan. En gelukkig maar, dat gaat het ook niet. Captain Philips is een geweldig spannend actiedrama die vooral leunt op de intense vertolkingen van zowel Hanks en ook nieuwkomer Barkhad Abdi. Wat Greengrass heel goed doet is de piraatleider niet als een eendimensionale en maniakale terrorist weer te geven maar als een man met een gezicht en een eigen verhaal. Muse heeft een achtergrond die ook wat sympathie kan oproepen, al maakt hij uiteindelijk keuzes waardoor je als kijker hem als de 'bad guy' gaat zien. Hanks is weergaloos als de kapitein die door lef de piraten heel wat in de weg legt maar waaraan je ook kan zien dat hij eigenlijk doodsbang is. Greengrass weet door zijn manier van intense en energieke manier van filmen veel spanning op te wekken. Als deze manier van filmen (ook door velen de 'shaky cam' genoemd) je ligt dan draagt het zeker bij aan de spanning en intensiteit van de film. Greengrass, Hanks en Abdi weten met Captain Philips een immens spannende film af te leveren die je zeker nog vaker wilt gaan zien.

Captain Philips wordt uitgebracht op Blu-ray Disc en DVD. De laatste wordt hier besproken.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2013
Speelduur: 129 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609603392

• Capturing Captain Phillips

Captain Phillips wordt op de DVD vertoond in een anamorf 2.40:1 beeldformaat. Cameraman van deze film is Barry Ackroyd, die vooral documentaires heeft gedraaid. Hij werkt vaak met regisseur Paul Greengrass en heeft een eigen stijl; de ‘shaky-cam’. Waar dat bij een film als The Bourne Ultimatum niet altijd even goed uitpakt is deze stijl perfect voor Captain Philips. Het geeft een documentaire karakter aan de film. Dat betekent ook dat het beeld niet altijd even scherp is en soms is het ook wel erg donker. De scènes in de reddingsboot hebben zelfs flink wat korrel, maar het werkt perfect voor deze film. En het is natuurgetrouw overgezet naar DVD. Details blijven voor een groot gedeelte gehandhaafd en kleuren zijn identiek aan het originele bronmateriaal. De scherpte is zoals gezegd niet altijd even goed, maar dat heeft met het camerawerk te maken en niet met de transfer. Het geeft eigenlijk alleen maar nog meer glans aan het documentaire gevoel van de film. De ondertiteling is van een opvallend groot lettertype en staat erg hoog in beeld geplaatst.

Voor het geluid op de DVD van Captain Phillips is er de keuze uit drie Dolby Digital 5.1-tracks. De enige voor ons interessante track is de Engelstalige (448 kb/s). Deze pakt voortreffelijk uit met gedetailleerd geluid, mooi geplaatste geluidseffecten en alom aanwezige omgevingsgeluiden. Het schip en later de reddingsboot zijn altijd rondom aanwezig. Dialogen komen keurig uit het centerkanaal en klinken heel mooi natuurlijk. Veel dialogen zijn afkomstig van de originele setopnames en dat zorgt voor een natuurlijk geluidsbeeld. Ook de subwoofer spreekt regelmatig zijn woordje mee, al gaat het nooit heel diep de laagte in. Een mooie en spannende muziekscore maakt het geheel uitstekend af.

De DVD heeft een statisch menu met achtergrondmuziek. De extra’s zijn gelijk aan de Blu-ray Disc-uitgave. Deze zijn ook voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Audiocommentaar van regisseur Paul Greengrass
Een erg informatief audiocommentaar van regisseur Greengrass. Hij heeft zeer veel achtergrondinformatie en heeft een energieke manier van vertellen. Zeker de moeite waard.

Capturing Captain Philips - 58 minuten achter-de-schermen (58 min)
Een erg mooie en interessante making-of die is onderverdeeld in drie featurettes: Embarkation (20 min.) vertelt over het ontstaan van het verhaal, het vervolg van de waargebeurde gebeurtenissen en hoe de productie tot stand is gekomen. Full Ahead (24 min.) beschrijft het filmen op het schip en de voorbereiding daarop. Stand fast (13 min.) vertelt vervolgens het filmen binnen de reddingsboot, en alles daar omheen. Als je wilt weten hoe een film goed gemaakt wordt moet je deze making of zeker kijken.

Captain Philips vertelt het waargebeurde verhaal over de piraterij van een containerschip en het kat-en-muis-spel erna tussen de kapitein en de piraten. De DVD-uitgave van Captain Philips is dik in orde met een zeer natuurgetrouwe beeldtransfer en uitstekend geluid. De extra’s zijn niet groot in aantal, maar wel bijzonder informatief en interessant. Gewoon een geweldige aanrader, deze DVD.