Broadchurch

09-05-2014

8

Broadchurch (DVD)

De rust van het kleine plaatsje Broadchurch wordt gewelddadig verstoord door de vermissing van de 11-jarige Danny Latimer (Oskar McNamara). Het heeft een gigantische impact op Broadchurch, waar iedereen elkaar goed kent. Ook lokale inspecteur Ellie Miller (Olivia Colman) is van slag, wiens zoon Tom (Adam Wilson) een goede vriend was van Danny. Haar nieuwe baas Alec Hardy (David Tennant) kan zich moeilijk in dit sentiment vinden en heeft het vurige verlangen de zaak tot op de bodem uit te zoeken. Zelfs wanneer dit leidt tot onherstelbare scheuren in de kleine gemeenschap. Iedereen bemoeit zich met Danny's verdwijning en heeft een duidelijke mening. Lokale en later ook landelijke pers volgen het verhaal op de voet, met een cruciale impact op het onderzoek. Iedereen is ook een verdachte, in de optiek van Alec althans, waar Ellie constant mee worstelt. Naarmate er steeds meer tijd verstrijkt, worden veel inwoners van Broadchurch onrustig. Lukt het de politie om de zaak op te lossen of moet de gemeenschap niet toch het recht in eigen handen nemen? Wanneer kan men zich weer veilig voelen in het kleine dorpje?

Met de grote en aanhoudende populariteit van detective-series is het als kijker soms lastig te bepalen welke hiervan het kijken echt waard zijn. Broadchurch is kort gezegd zeker de moeite waard. Vanaf de eerste aflevering worden kijkers getrakteerd op een gestileerd, sterk geschreven en vooral zeer overtuigend geacteerde serie. De premisse is simpel. In een klein dorp gebeurt een afgrijselijke misdaad en verscheidene inwoners worden een voor een onder de loep genomen. Naast het reguliere 'who-dunnit'-aspect, is Broadchurch een studie naar de (sociale) impact die een misdrijf heeft op een samenleving. De sfeer, gelaagdheid van het verhaal en de manier waarop het zich ontvouwt, is heerlijk om naar te kijken. Er is getracht om een zo goed mogelijk beeld te schetsen van het dorp, waardoor er veel leden van de gemeenschap de revue passeren. Ondanks deze grote hoeveelheid bijfiguren levert elk personage een unieke bijdrage aan het plot en draagt iedereen bij aan het mysterie dat zich langzaamaan ontrafelt. Elk karakter heeft een doel en (vrij) overtuigende motivatie. De grote sterren van Broadchurch zijn zonder twijfel de acteurs. David Tennant (Doctor Who, Harry Potter) toont zijn diversiteit als acteur door een introverte, norsige politieinspecteur neer te zetten, terwijl hij vooral bekend staat om zijn spontane en actieve rollen. Olivia Colman houdt zich staande naast Tennant, maar heeft relatief weinig momenten waarin ze echt kan schitteren.  De dynamiek tussen de doelgerichte Maggie (Carolyn Pickles) en overijverige Olly (Jonathan Bailey) is heerlijk om naar te kijken. Maar ook de ouders van Danny, Beth en Mark Lattimer worden sterk neergezet door Jodie Whittaker en Andrew Buchnan. Een grote pluim gaat uit naar David Bradley (Harry Potter, The World's End), die één van de ontroerendste rollen heeft uit de hele serie. Broadchurch laat je raden tot het laatste moment en weet je tot die tijd zeker te vermaken. Een prima detective-serie en een sterke karakterstudie. Geen wonder dat er binnenkort een tweede seizoen gemaakt zal worden.

Genre: Detective, TV
Jaar: 2014
Speelduur: 360 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
Uitgever: Just Bridge Entertainment
EAN: 8717344753685

Broadchurch is op deze DVD-uitgave te bekijken met een anamorf 1.78:1 beeldformaat. Er is veel tijd gestoken in het camerawerk, dat vaak dicht op de karakters zit. Je moet hier als kijker van houden, aangezien het wat afleidt van het verhaal als je er op gaat letten. Broadchruch is in de traditie van detective-series een vrij donkere serie die voornamelijk bestaat uit bruintinten. Kleuren zijn niet erg verzadigd en er is sprake van een wat lage zwartwaarde. Ook de fletse indruk die veel van de scènes hebben, draagt allemaal bij aan de rauwheid van de serie. De beelden zijn redelijk scherp, op wat close-ups na. Naast grain en lichte edge-enhancement zijn er geen noemenswaardige artefacten aan te wijzen. Op de Nederlandstalige ondertiteling is niets aan te merken.

Het geluid is van een prima kwaliteit op deze DVD-uitgave van Broadchurch. De serie is te bekijken met een Engelstalige Dolby Digital 5.1-geluidstrack (448 kb/s). Het gesproken woord wordt helder via het middenkanaal gepresenteerd. Praktisch alle acteurs hebben een accent, wat het lastig maakt alles te verstaan. De geluidseffecten en omgevingsgeluiden zijn niet al te gelaagd, maar dragen via de surroundkanalen redelijk bij aan de sfeer van de serie. Er is hier en daar begeleidende muziek aanwezig, die scènes waar nodig bijstaat, maar niet al te veel indruk maakt. Al met al dus een vrij goede geluidstrack.

Deze DVD-uitgave van Broadchurch bestaat uit twee discs, die beide vier aflevering bevatten. Zodra je een van de discs in je DVD-speler stopt, kun je in het stationair hoofdmenu de serie per aflevering of integraal afspelen. Helaas zijn er totaal geen extra's aanwezig, in tegenstelling tot de Engels uitgave met een fotogalerij en een behind-the-scenes segment.

Het kleine dorpje Broadchurch wordt opgeschrikt door de vermissing van Danny Lattimer. De hele gemeenschap is overstuur en wordt geraakt door de gebeurtenis. Dynamieken veranderen en niemand weet meer wie hij/zij moet vertrouwen. Broadchurch is een zeer sterk geacteerde en solide detectiveserie, die veel aandacht besteedt aan de impact die een ernstige misdaad heeft op een (kleine) samenleving en je aan de buis gekluisterd houdt. Op technisch vlak is er op deze DVD-uitgave qua beeldkwaliteit niets te klagen. Het geluid had iets gelaagder gemogen, maar is voor de rest prima. Het complete gebrek aan extra's is een gemis. Broadchurch is een grote aanrader voor detective-liefhebbers en psychologen.