Mary Poppins - 50th Anniversary Ed.

16-05-2014

8.2

Mary Poppins - 50th Anniversary Ed. (Blu-ray)

Londen, 1910. Bankmanager George Banks (David Tomlinson) houdt van een geregeld leven met orde en netheid. De opvoedkundige zorg voor zijn beide kinderen Jane (Karen Dotrice) en Michael (Matthew Garber) laat hij aan een kindermeisje over. Als de kinderen ook het laatste kindermeisje tot wanhoop hebben gedreven waardoor deze de benen neemt, is de maat voor George vol. Hij zal zelf wel eens een degelijk en streng kindermeisje aannemen. De kinderen hebben een ander beeld bij een kindermeisje en verwoorden dit in een advertentietekst, die George meteen verscheurt en in de haard gooit. Maar de volgende dag staat een nieuwe kinderjuf voor de deur; Mary Poppins (Julie Andrews). Ze heeft de verscheurde brief van de kinderen in haar hand. George is hierdoor helemaal van zijn à propos, maar neemt de dame aan. Mary Poppins blijkt een bijzondere vrouw te zijn die Jane en Michael meeneemt op een muzikale en opvoedkundige reis, tezamen met de vrijbuiter Bert (Dick van Dyke). Vanaf dat moment zal er veel gaan veranderen in huize Banks.

Na lang aandringen deed Walt Disney zijn dochters een belofte. Hij zou een film maken van hun favoriete boek: Mary Poppins, van de Australisch-Britse schrijfster P.L. Travers. Disney realiseerde zich niet dat het 20 jaar zou duren voordat hij die belofte kon inlossen. P.L. Travers had namelijk helemaal geen zin om haar zo geliefde boek op een Hollywood-achtige manier te laten verfilmen. Pas na heel lang aandringen en na alles uit de kast gehaald te hebben ging Travers na jaren overstag, met het verfrissende Mary Poppins als resultaat. Een muzikaal sprookje waarin Julie Andrews het betoverende, perfecte en lieftallige kindermeisje Mary Poppins speelt. Het betekende het begin van een lange carrière van Julie Andrews, die met deze film haar debuut op het witte doek maakte. Vanaf de eerste minuten begint een muzikale en magische reis met een aaneenschakeling van liedjes waarvan er maar liefst dertien de revue passeren. Liedjes die je mogelijk bekend in de oren zullen klinken. Denk aan Sister Suffragette, A Spoonful Of Sugar, natuurlijk het prachtige Supercalifragilisticexpialidocious en het Oscarwinnende Chim Chim Cher-ee. Prachtige muziek die het verhaal en de film als geheel draagt. De muziek is afkomstig van de broers Richard M. en Robert B. Sherman. De liedjes op zich zijn prachtig en ook de settings waarin ze in de film ten gehore worden gebracht zijn zeer fraai en choreografisch dik in orde, maar ze halen ook het tempo uit het verhaal. Maar dat doet weinig af aan de kracht van de film. De film was technisch revolutionair voor de tijd waarin ze gemaakt is. De film bevat een paar scènes waarin tekenfilm werd gecombineerd met live action, een van de eerste die Walt Disney met deze technieken maakte. In vergelijking met de boeken is de Mary Poppins in de film sympathieker en minder streng en ijdel. Een verandering waar P.L. Travers het helemaal niet mee eens was. Zij was niet gelukkig met het eindresultaat van de film. Zij vond Mary Poppins in de film te lief en was ook niet gecharmeerd van de muziek van de Sherman Brothers. Wie hier meer over wil weten zou de film Saving Mr. Banks, met Tom Hanks en Emma Thompson, eens moeten gaan zien. Deze gaat over de moeilijke relatie tussen Walt Disney en P.L. Travers en het maken van Mary Poppins. Uiteindelijk mogen we, ook nog na 50 jaar, blij zijn dat deze film gemaakt is. Mary Poppins kreeg in 1965 maar liefst 13 Oscarnominaties, waarvan er vijf werden gewonnen, namelijk voor beste filmmuziek, beste song, beste actrice (Julie Andrews), visuele effecten en filmmontage. Alhoewel Mary Poppins geen tekenfilm is, heeft Disney het op de cover toch de status van Disney Classic meegegeven. Mary Poppins is een heerlijke familiefilm met veel liedjes, waarbij ook nog op een prettige manier de waarden van het leven worden meegenomen.

Mary Poppins is al eerder op DVD verschenen. De recensie van de Special Edition DVD kun je elders op de site lezen.

Genre: Familie, Muziekfilm
Jaar: 1964
Speelduur: 139 min
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
  • DTS-HD HR 5.1 - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Portugees
Uitgever: Walt Disney
EAN: 8717418421502

• Als Mr. Sherman
  • Mary-oke
  • Disney op Broadway
  • Achter de Schermen bij Disney
  • Promotietrailers

Mary Poppins wordt op de Blu-ray Disc vertoond in het originele 1.66:1 beeldformaat in een 1080p-resolutie. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor bijna 46 GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. De film is gerestaureerd en ziet er in HD prachtig uit, zonder krasjes of beschadigingen. Na 50 jaar staan de kleuren nog als een huis en de verzadiging is prachtig. Op een enkel shot na ziet alles er haarscherp uit. Filmgrain is aanwezig, vooral zichtbaar in het begin van de film, maar dat hoort bij de film. Lichte ruisonderdrukking is wel toegepast, wat voor wat onrust in de achtergrond zorgt. De detaillering is bijzonder goed voor een film van deze leeftijd. Details zijn – soms te goed – zichtbaar, want dat HD genadeloos kan zijn voor oudere films is ook hier te zien. Wie goed kijkt ziet de randen van de pruiken over de voorhoofden lopen, het meest zichtbaar bij bankdirecteur Dawes Sr. Ook is nu op sommige momenten goed te zien dat er verschillende lagen beeld over elkaar heen gebruikt zijn, zoals tijdens de stop-motion-effecten bij het opruimen van de kinderkamer. Maar dat betreft slechts kleine details en kan het plezier van het kijken naar deze transfer niet bederven.

De belangrijkste geluidstrack op de Blu-ray Disc van Mary Poppins is een lossless DTS-HD High Resolution 5.1-track. De Amerikaanse versie heeft een 7.1-track, maar in Europa doen we het met twee kanalen minder. Niet dat het daarmee een slechte geluidstrack wordt. Integendeel! Het is een prachtig ruimtelijke track, waarbij de muziek heerlijk verdeeld is over alle kanalen. Dat maakt dit tot een levendig geheel, waarbij de zang en dialoog strak uit het midden blijft komen. Alles is in balans, waarbij de geluidseffecten mooi in het geheel passen. Het LFE-kanaal wordt wakker geschud tijdens de kanonschoten of het vuurwerk van admiraal Boom. De leeftijd van de film is wel wat aan het geluid af te horen door de technische beperkingen van toen, maar een betere kwaliteit is er niet mogelijk. Er is ook een Nederlandstalige Dolby Digital 5.1-track aanwezig, maar die is alleen geschikt voor diegene die nog niet kan lezen. En zet dan in ieder geval de Nederlandse ondertiteling uit, want deze lijkt in niets op de gesproken of gezongen tekst.

Voor deze 50th Anniversary Edition van Mary Poppins op Blu-ray Disc zijn twee nieuwe bonusfeatures beschikbaar. Deze zijn in HD-resolutie. Het zijn de eerste twee extra’s die hieronder zijn beschreven. De overige extra’s zijn reeds eerder verschenen op DVD en zijn in SD-resolutie. Het zijn echter niet alle extra’s die op bijvoorbeeld de Amerikaanse versie staan. Alle extra’s zijn, waar nodig, voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Als Mr. Sherman (14 min)
Acteur Jason Schwartzman heeft een ontmoeting met Richard Sherman, een van de broers die de liedjes voor Mary Poppins schreef. Schwartzman speelt de rol van Sherman in de film Saving Mr. Banks. Samen praten ze, gezeten achter de vleugel, over het schrijven van liedjes en dan met name die voor Mary Poppins.

Mary-oke (8 min)
Van de liedjes A Spoonful of Sugar, Supercalifragilisticexpialidocious, Step in Time en Chim Chim Cher-ee worden de teksten van de liedjes in animatievorm in beeld gebracht, waardoor er een soort karaoke ontstaat en je lekker kunt meezingen.

Oorspronkelijk bonusmateriaal

Julie Andrews, Dick Van Dyke, Karen Dotrice (Jane Banks) en de gebroeders Sherman halen herinneringen op aan de film. Helaas zijn het drie afzonderlijke tracks die samengevoegd zijn tot één track. Julie Andrews praat met Dick van Dyke, Karen Dotrice zit met Richard Sherman en Robert Sherman praat in z’n eentje. Dat neemt niet weg dat het zeker een vermakelijk commentaar is waar nauwelijks stiltes vallen en waarbij leuke weetjes boven tafel komen.

Disney op Broadway (55 min)
Twee films gaan over de musical op Broadway van Mary Poppins. In Mary Poppins: Van Papier tot Perfectie (48 min) gaan de makers van de musical in op het, soms moeizame, proces om de musical van de grond te krijgen. Er wordt gesproken over de adaptatie van de bestaande liedjes naar versies voor de musical. Ook hierbij speelde schrijfster P.L. Travers een grote rol. Acteurs Ashley Brown (Mary Poppins) en Gavin Lee (Bert) praten over hun rollen op het toneel. Step in Time (7 min) is de ‘schoorsteenscène’ zoals deze op het toneel wordt opgevoerd. De ondertiteling is bij dit item een beetje slordig gedaan, dus die kun je beter uitzetten.

Achter de Schermen bij Disney (113 min)
Een aantal documentaires en items over het maken van Mary Poppins.

The Making of Mary Poppins (51 min)
In deze documentaire gaan, 40 jaar na de première, de cast en crew terug naar de tijd van de opnames en vertellen hoe de film tot stand is gekomen. Ook een aantal historici komen aan het woord met feiten en informatie.

De Gala Wereldpremière (18 min)
Een lange parade van sterren op de rode loper, met soms onbekende sterren, maar ook korte interviews met Dick van Dyke, Walt Disney en Julie Andrews.

Het Feest van de Première (6½ min)
Na de première was er een groot feest voor de gasten op het parkeerterrein naast het theater. De beelden zijn afkomstig van 16mm-films, zonder geluid. Het geluid bij dit item is afkomstig van het radioverslag van het feest.

De Filmmagie (7 min)
In Mary Poppins zit veel trucage. Hier wordt uit de doeken gedaan hoe sommige trucs tot stand zijn gekomen. Heel diepgravend is dit item niet.

De Opbouw van een Scène: Een Dolle Lentedag (13 min)
De scène in het park is een combinatie van live action met animatie. Hier zien we de opbouw van deze scène, met beelden van alleen de live action, of de storyboard-tekeningen of alleen de animatie en dan weer alles samengevoegd.

De Opbouw van een Scène: In de Maat (5 min)
Hetzelfde geldt voor de scène op het dak met de schoorsteenvegers. Hier zien we een deel uit die scène met dezelfde opbouw. Het verschil hier is dat het allemaal live action is, met verschillende achtergronden, die uit matte-paintings bestaan. En hier worden ook beelden van de repetities gebruikt.

De Make-up-test van Dick van Dyke (1 min)
Dick van Dyke speelt niet alleen Bert, maar ook de rol van de stokoude bankdirecteur Mr. Dawes. Hier is de make-up-test te zien, met begeleidend commentaar van Dick van Dyke.

Originele Vroege Bioscooptrailer (3 min)
Eigenlijk helemaal geen trailer, maar een promospot van Walt Disney, waarin hij een award overhandigt aan Bob Seeling, die daarna de loftrompet afsteekt over de nieuwe film van Disney. En dat is dan wel Mary Poppins.

Originele Bioscooptrailer (4 min)
Dit is wel een echte trailer, waarin de acteurs geïntroduceerd worden en veel fragmenten van de liedjes worden vertoond.

Julie Andrews Begroeting op de Première (1 min)
Een korte opname van Julie Andrews, waarin ze melding maakt van het feit dat ze niet op de Amerikaanse première aanwezig kon zijn vanwege andere verplichtingen.

Originele TV-spots (1 min)
Twee reclamefilmpjes voor televisie waarin de film wordt aangeprezen.

Trailers (3 min)
Drie trailers van Mary Poppins, tijdens heruitgaves in de bioscoop in 1966 en 1973.

Mary Poppins is een leuke en gezellige Disney familiemusical waarin de avonturen van het bijzondere kindermeisje Mary Poppins met de twee kinderen van een strenge bankdirecteur centraal staan. De film is een aaneenschakeling van heerlijke muziek en liedjes. Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum is de film voor het eerst op Blu-ray Disc verschenen. De kwaliteit van het beeld en het geluid zijn beide erg goed, zeker als je rekening houdt met de leeftijd van de film. Met twee nieuwe extra’s is er voor iedereen iets nieuws, terwijl de rest van de extra’s afkomstig zijn van eerdere DVD-releases.