X-Men: Days of Future Past

24-05-2014

8.6

X-Men: Days of Future Past (Bioscoop)

De lange strijd tussen mutanten en mensen lijkt in de nabije toekomst snel tot een einde te komen. Sentinels, meedogenloze oorlogsmachines die zich aan elke mutatie kunnen aanpassen, hebben mutanten haast compleet weggevaagd. Een kleine groep blijft over, bestaande uit ondermeer Kitty Pride (Ellen Page), Magneto (Ian Mckellen), Professor Xavier (Patrick Stewart), Storm (Halle Berry), Iceman (Shawn Ashmore) en natuurlijk Wolverine (Hugh Jackman). De laatste speelt een sleutelrol in het gewaagde plan terug naar 1973 te reizen om daar de start van het Sentinel-programma te stoppen. De losgeslagen Mystique (Jennifer Lawrence) dreigt in dat jaar door haar haat voor 'homo sapiens' de toekomst voor mutanten voor altijd te veranderen. Wolverine heeft hiervoor wel de hulp nodig van de jonge Professor Xavier (James McAvoy) en Magneto (Michael Fassbender), die jaren geleden hun eigen wegen zijn gegaan. De tijd dringt, omdat de Sentinels in de toekomst steeds dichter op het spoor komen van het laatste groepje mutanten. Hopelijk lukt het Wolverine lang genoeg zijn kalmte te bewaren en de twee heren van zijn verhaal over een afgrijselijke toekomst te overtuigen. De vraag is of zij hun aversie voor elkaar opzij kunnen zetten voor het grotere goed. Is de toekomst van mutanten te veranderen of blijkt het een onvermijdelijk lot?

In 2000 toont regisseur Bryan Singers' X-Men dat mainstream superheldenfilms naast Batman en Superman ook zeker succesvol kunnen zijn. In het vervolg, X2, legt Singer de lat nog hoger in een intelligente en zeer vermakelijke film. Hij keert niet terug voor deel drie, X-Men: The Last Stand, dat door velen dan ook als de minste uit de reeks wordt bestempeld. Na een geflopte film over Wolverine focust X-Men: First Class zich juist op het ontstaan van de relatie tussen Professor Xavier en Eric Lensher (de latere Magneto) en hoe de X-Men begonnen. Met X-Men: Days of Future Past gaat Bryan Singer weer ferm in de regisseursstoel zitten en combineert hij de cast en verhaallijnen van zowel de oude trilogie als X-Men: First Class. En hoe! Door de verschillende films en interpretaties van karakters is het voor kijkers soms lastig geworden bij te houden wanneer wat allemaal gebeurd is in het X-Men-Universum. Met behulp van tijdreizen tracht Singer de cirkel rond te maken en zo veel mogelijk plotgaten op te vullen. Het verhaal van de film zelf is simpel genoeg en kijkt prima weg. De actie begint de allereerste minuut. Er wordt van kijkers verwacht dat ze meteen weten wie wie is. Dit maakt kennis over of het (her)bekijken van de eerdere X-Men films noodzakelijk om X-Men: Days of Future Past te kunnen volgen. Alleen in het laatste deel wordt het tijdreis-concept wel erg opgerekt om alle continuïteitsfouten en losse eindjes van eerdere producties en deze film aan elkaar te knopen. Maar hier is langs te kijken, omdat de sfeer van de film en de verdere indruk die wordt achtergelaten oh zo goed is.

X-Men: Days of Future Past draait vooral om de karakters en hun motivaties, gecombineerd met indrukwekkende actiescènes. Singer weet deze als geen ander te combineren en geeft haast elk personage iets (kleins) te doen, zodat niets te overdadig aanvoelt. Alle actiescènes zien er zeer stijlvol en goed uitgevoerd uit. Wanneer je als kijker naar een 3D-versie van de film gaat kan enige duizeligheid optreden, omdat sommige beelden wel heel snel voorbij flitsen. Een aanzienlijk deel van de film gaat over de innerlijke strijd van onder andere Professor Xavier (zeer sterk neergezet door James McAvoy) en Mystique (de altijd innemende Jennifer Lawrence) om het verleden te vergeten en een nieuwe plek in de samenleving in te nemen. Hoe die samenleving er dan uit komt te zien, met of zonder mensen/mutanten, is een vraag waar Magneto (een uiterst sinistere Michael Fassbender) zich dan weer mee bezig houdt. Hugh Jackman geeft zoals gebruikelijk alles als Wolverine en weet met gemak het soms onlogische tijdreisplot te dragen. Nicholas Hoults Beast heeft in tegenstelling tot in X-Men: First Class meer een bijrol als hulpje van professor Xavier. De oude X-Men cast krijgt niet al te veel te doen, wat wel jammer is, omdat de acteurs schitteren in de relatief korte tijd die ze op het scherm te zien zijn. Het ontbreekt in X-Men: Days of Future Past aan een duidelijk aanwijsbare slechterik (Game of Thrones Peter Dinklage doet zijn best in de scènes die hij heeft, maar maakt helaas geen blijvende indruk), waardoor je als kijker snel de indruk krijgt dat de menselijkheid op zichzelf het kwaad is. Het constant filmen, bestuderen, opsluiten en onderzoeken van mutanten door mensen, zonder te weten welke schade ze hiermee wordt aangedaan, komt veel aan de orde. Net als in X2 rijst de vraag welke kant je als kijker kiest, dezelfde vraag waar verschillende karakters in de film mee worstelen. X-Men: Days of Future Past is een onderhoudende, imposante film, die ondanks de enorme cast en het soms onwaarschijnlijke tijdreizen één van de beste X-Men films tot nu toe is. Een vervolg is al aangekondigd, X-Men: Apocalypse, wat hopelijk net zoveel indruk zal maken. Een absolute aanrader!