Godzilla (2014)

Claudio Santulli
29-05-2014

8.1

Godzilla (2014) (Bioscoop)

Joe Brody (Bryan Cranston, Breaking Bad, Total Recall) is een wetenschapper die met zijn gezin in Japan woont. Als er seismologische activiteiten plaatsvinden bij een kerncentrale wordt hij samen met zijn vrouw Sandra (Juliette Binoche) opgeroepen. Tijdens een ongeval door een  lek in de reactor overlijdt Sandra. Het rampgebied wordt afgesloten, omdat er sprake zou zijn van gevaarlijke radioactieve straling in de omgeving. Na 15 jaar heeft Joe het nog steeds niet kunnen loslaten. Ondanks dat de Japanse autoriteiten aangeven dat een aardbeving de oorzaak zou zijn, heeft Joe sterke twijfels. Als hij toch het gebied ingaat blijkt het inderdaad een verzinsel te zijn om een 'groot geheim' verborgen te houden, namelijk een immens cocon dat zich voedt met radioactieve straling. Als uit de cocon iets monsterlijks ontwaakt blijkt al snel dat het daar niet bij blijft. Als zelfs de mensheid in haar voortbestaan wordt bedreigt slaat Moeder Natuur keihard terug met haar eigen ultieme wapen! Ondertussen probeert Joe's zoon Ford (Aaron Taylor Johnson) terug te keren naar zijn gezin in San Francisco, waar zijn vrouw Elle (Elizabeth Olsen), een verpleegster, handen tekort komt bij het helpen van mensen in nood. Zal Ford zijn vrouw en zoontje nog terugvinden in de monsterlijke chaos?

Godzilla (Gojira) is al zo vaak verfilmd dat bijna iedereen het fenomeen wel kent. Het is inmiddels alweer de 29e filmversie van de grote hagedis. Godzilla verscheen voor het eerst in 1954 en heeft in Japan - en inmiddels ook daarbuiten - een cultstatus. Zijn ster is zelfs terug te vinden op The Walk of Fame. Na de eerste film verschenen talloze vervolgen en spin-offs, waaronder diverse 'versus'-films waarin Godzilla het opneemt tegen andere Kaiju (monsters). Godzilla heeft het zelfs tegen King Kong opgenomen in Godzilla vs King Kong! De in 1998 verschenen Godzilla-reboot was geen groot succes. Het verhaal was matig, de sfeer erg grauw en de film duurde te lang. Daarnaast deed Godzilla eerder denken aan een 'oversized' Tyrannosaurus-Rex dan aan Gojira. Met een budget van $160 miljoen mocht regisseur Gareth Edwards (Monsters) het opnieuw proberen. Zal deze nieuwe versie dan wel een succes worden? Als het aan Edwards ligt wel en Godzilla 2 is inmiddels zelfs al aangekondigd. Waarschijnlijk gebaseerd op het 'Monster Island'-concept. Een eiland met meerdere grote monsters dat zijn oorsprong vindt in de Japanse Godzilla-film Destroy All Monsters uit 1968. Onlangs is ook bekend geworden dat Edwards één van de aankomende Star Wars-spin-offs gaat regisseren. Het tempo wordt aanvankelijk rustig opgebouwd en verwijst met een soort intro naar bekende Godzilla-feiten. Zelfs het jaartal 1954 wordt letterlijk gebruikt. Na een korte introductie van de castleden is er niet veel tijd voor verdere karakterverdieping en als de monsters eenmaal ten tonele verschijnen neemt het spektakel de overhand. Het is overweldigend en toch merk je aan alles dat men terug wou vallen naar de ware oorsprong van Godzilla. De manier hoe de grote confrontatie in San Francisco in beeld is gebracht oogt best geloofwaardig - zover dat mogelijk is - en los van de moderne filmtechnieken proef je toch de klassieke Godzilla-sfeer. In dat opzicht is de film geslaagd. Het is een Godzilla-film puur sang en een visueel feest. Ook weet het verhaal - wat op voorhand toch wel bekend is - de film best boeiend te houden. Maar dat de film het niet moet hebben van diepgaande plotwendingen zal duidelijk zijn. Aaron Taylor Johnson heeft het grootste aandeel in de film en de overige - toch niet de minste - castleden hebben maar een klein aandeel. Bryan Cranstons aandeel is korter dan je zou hopen en Julliete Binoche mag maar enkele minuten haar talenten tonen. Elizabeth Olsens deelname beperkt zich voornamelijk tot wat verontrustende blikken en paniekaanvallen. Zij is vooral dé mooie verschijning in de film. Hopelijk kunnen wij wat meer van haar verwachten als zij straks wederom met Aaron in The Avengers - Age of Ultron speelt. De special effects zijn van hoog niveau en dienen het verhaal. Dit keer geen kreten als: "Size matters". Godzilla is er zeker in geslaagd de voorgaande versie uit 1998 te doen vergeten en is een daarmee ook zeer succesvol als reboot. De film draait in bepaalde bioscopen in IMAX-3D en staat momenteel ruim tweede in de boxoffice-notering achter X-Men - Days of Future Past en doet het daarmee bijzonder goed. Verwacht geen hoogstaande acteertalenten of diepgaande plots, maar wel meer dan twee uur prima vermaak en vooral veel spektakel. Maar dat is precies wat je van een Godzilla-film en een 'summer blockbuster' mag verwachten.