Casualties of War

23-06-2014

7.5

Casualties of War (Blu-ray)

Soldaat Eriksson (Michael J. Fox) is net aangekomen in Vietnam en aldus het groentje van het peloton, dat onder leiding staat van de koele vechtmachine Meserve (Sean Penn). Na een hinderlaag, waarbij vele doden vallen, is de moraal helemaal verdwenen. Dat wordt nog duidelijker als Meserve voorstelt om een Vietnamees meisje te kidnappen met geen ander doel voor ogen dan haar te verkrachten en daarna te vermoorden. Eriksson is de enige die nog een poging doet om haar leven te redden. Daarmee haalt hij echter de woede van kameraden op de hals, want die beschouwen zijn daden als verraad.

Casualties of War uit 1989 hoort thuis in het rijtje “Vietnam-films van Grote Regisseurs”, dat verder bestaat uit films als Full Metal Jacket (Kubrick), Apocalypse Now (Coppola) en Platoon (Stone). Casualties of War van regisseur Brian DePalma geniet minder bekendheid dan de eerdergenoemde klassiekers, maar dat betekent in dit geval niet dat de film niet de moeite waard is. In tegendeel, Casualties of War is wel degelijk een van de betere Vietnam-films. Maar zonder deze succesvolle voorgangers zou het voor DePalma bijna onmogelijk zijn geweest om de film te maken. Voor zijn uitstapje in het genre koos DePalma voor een verfilming van de schokkende onthullingen van Daniel Lang in diens artikel in The New Yorker in 1969 (dat later bewerkt zou worden tot een boek). DePalma was al in 1969 op de hoogte van dit voorval, maar doordat de oorlog in Vietnam nog gaande was en er niemand op zo’n film zat te wachten duurde het tot eind jaren 80, na het succes van Full Metal Jacket en Platoon, voordat DePalma van de studio’s groen licht kreeg om de film te gaan maken.
Zoals bij meer films uit het genre zien we de gruwelijkheden in Vietnam door de ogen van een pas aangekomen soldaat, die zijn gelukkige leven met vrouw en kind in heeft moeten ruilen voor een helse oorlog. Deze jongeman lijkt de enige stabiele schakel in zijn peloton, de enige persoon die zonder door te draaien naar eer en geweten probeert te handelen. De rol van deze jongeman wordt gespeeld door acteur Michael J. Fox, die uitstekend acteerwerk laat zien. Ook Sean Penn is goed op dreef als de meedogenloze Meserve, al zet hij zijn rol op sommige momenten iets te overdreven neer. De voltallige cast onderging een zware militaire basistraining, die net als bij de voorbereiding op Platoon verzorgd werd door oud-legerkapitein Dale Dye (die tevens een kleine rol in de film speelt). Hierdoor leerde de groep te functioneren als een echt peloton, wat de realistisch bedoelde film alleen maar ten goede is gekomen. Casualties of War schetst een grimmig beeld van de Vietnam-oorlog, waarin het onderscheid tussen goed en kwaad niet altijd duidelijk is. Het feit dat de afgeschilderde gebeurtenissen op de werkelijkheid gebaseerd zijn maakt de film des te aangrijpender. Een regelrechte aanrader voor de liefhebber van het genre!

Sony presenteert deze uitgave als Extended Cut. Dat zou betekenen dat de film ruim twee uur zou duren en twee extra scènes zou bevatten. Op de Blu-ray Disc staat echter de gewone bioscoopversie van 113 minuten. De toevoeging Extended Cut is dus erg misplaatst. Sony heeft toegegeven aan DVD.nl dat dit een fout betreft en bij een volgende herdruk van het artwork zal de toevoeging Extended Cut weggehaald worden.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 1989
Speelduur: 115 min
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609650556

• Making of
  • Eriksson’s War

Casualties of War wordt op de Blu-ray Disc vertoont met een 1080p-resolutie in het originele 2.40:1 beeldformaat. De film staat op een dubbellaags disc, die voor bijna 35 GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-AVC codec. Als de film begint met de korrelige en onscherpe leader van Columbia Pictures ontstaat de vrees dat dit een beroerde transfer is. Na het zien van de eerste scène is die vrees gelukkig ongegrond. Het beeld is verrassend goed geconserveerd en bevat geen enkele beschadiging. Wel is er enige ruisonderdrukking toegepast, waardoor beelden soms een iets te strak en klinisch uiterlijk hebben, bijna videoachtig. Van de oorspronkelijke filmkorrel is nauwelijks nog iets waarneembaar. Het beeld is wel goed scherp en vaak zeer gedetailleerd. Contrast is soms wat aan de hoge kant en het zwartniveau schommelt een beetje. In vergelijking met de DVD zijn de kleuren meer ingetogen en fletser. De nachtscènes zijn nu vaak iets te blauw en de huidtinten zijn iets te rood. Ook hangt er een wat groenkleurige zweem over het beeld. Het klinkt allemaal vrij negatief, maar dat valt toch reuze mee. Het is een prettige transfer om naar te kijken en de hiervoor genoemde kritiekpunten zijn zelden in een storende vorm aanwezig. Na 25 jaar ziet het beeld van Casualties of War er nog alleszins acceptabel uit.

De belangrijkste geluidstrack op de Blu-ray Disc van Casualties of War is een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track in de Engelse taal. Het is een geluidstrack die zich vooral op de voorste luidsprekers richt. De surroundkanalen worden wel veelvuldig gebruikt, maar ze staan erg zacht in de mix in vergelijking met de overige kanalen. Naast muziek en omgevingsgeluiden zijn er ook veelvuldig geluidseffecten in de surrounds aanwezig, waar het vaak geweervuur betreft. Ook als dit zich in de voorgrond afspeelt, is het in de achterste kanalen aanwezig, wat voor een iets ongebalanceerd geheel zorgt. Dialogen zijn te allen tijde goed te volgen, ook in de drukke en luidruchtige gevechtsscènes. Het LFE-kanaal doet wel mee, maar had bij de vele explosies wel wat meer impact mogen creëren. Over de gehele linie genomen is het een goede geluidstrack, met herkenbare muziek van Ennio Morricone, maar een topper in het genre is het niet.

De Blu-ray Disc heeft een tweetal extra’s, die beide ook al op de DVD-uitvoering te vinden waren. De resolutie is dan ook SD. Beide extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Making of (31 min)
Deze Making of belicht op uitstekende wijze allerlei aspecten van de film, zoals het ontstaan van het script, de casting, de muziek, de sets en DePalma’s motivatie om de film te maken. Het informatieve geheel wordt gepresenteerd als mengeling van archiefmateriaal, filmbeelden en interviews met producent, regisseur en editor. Deze documentaire is voor ieder die geïnteresseerd is in de film verplichte kost!

Eriksson’s War (19 min)
In 19 minuten haalt de Canadese acteur Michael J. Fox herinneringen op aan de opnames van de film, die niet altijd even soepel verliepen. Vooral opvallend is dat Fox op de set geen pogingen ondernam om te socialiseren met de andere acteurs (Sean Penn in het bijzonder), zodat hij zich beter in kon leven in zijn rol als buitenbeentje.

Casualties of War is een emotionele en indrukwekkende Vietnam-film, die gebaseerd is op ware en verwerpelijke gebeurtenissen zoals onthuld door Daniel Lang in 1969. Ondanks dat de film aardig op leeftijd is heeft deze Blu-ray Disc-uitgave van Casualties of War een ruim voldoende beeld- en geluidskwaliteit. Er staan een tweetal extra’s op deze uitgave, maar dat is een herhaling van zetten en niets nieuws. Het meest storende en misleidende element is de toevoeging “Extended Cut” op de hoes, terwijl alleen de standaard bioscoopversie op de disc staat. Sony heeft toegezegd dat dit bij een volgende update van het artwork zal worden rechtgezet.