Her (Spike Jonze)

Laurens van der Molen
21-08-2014

7.2

Her (Spike Jonze) (DVD)

Theodore Twombly (Joaquin Phoenix) werkt als schrijver van brieven voor andere mensen,  een service waar in de toekomst veelvuldig gebruik van wordt gemaakt. Hij is eenzaam en zit in de laatste fase van zijn scheiding. Wanneer hij hoort dat er een nieuw besturingssysteem op de markt komt, wat levensecht zou zijn, besluit hij dit te kopen. Bij het installeren moet hij een aantal vragen beantwoorden en na even wachten ontmoet hij zijn persoonlijke besturingssysteem Samantha (Scarlett Johansson). Samantha gedraagt zich als een mens en ontwikkelt zich razendsnel.  De twee trekken steeds meer naar elkaar toe en beginnen uiteindelijk een relatie. Hoewel Theodore dolgelukkig is met Samantha, twijfelt hij ook over hun relatie. Samantha blijft immers een computer en niet iedereen accepteert hun relatie. Bovendien ontwikkelt Samantha zichzelf steeds verder, terwijl Theodore hetzelfde blijft. Samen moeten ze beslissen of er een toekomst is voor hun bijzondere relatie.

Regisseur Spike Jonze zet met Her een heel bijzondere film neer. Het is een science-fictionfilm, maar wel eentje die zeer toegankelijk is voor een groot publiek. Het toekomstbeeld dat Jonze schetst is helemaal niet zo vergezocht, zeker de kleine futuristische speeltjes die door de hele film heen zitten niet. Als je nu in het openbaar vervoer kijkt, is ook al 90% van de reizigers bezig met de mobiele telefoon.De volgende stap is dat we dit doen door middel van voice control. De relatie tussen Samantha en Theodore lijkt echter wat minder waarschijnlijk, maar de uitstekende acteerprestaties van Joaquin Phoenix en Scarlett Johansson laten je dit al snel vergeten. Vooral wat Johansson doet, is erg knap. Ze zet met alleen haar stem een prachtige, complexe vrouw neer, waar je als kijker direct verliefd op wordt. De beslissing van Theodore om een relatie met haar te beginnen, voelt tijdens het bekijken van de film dan ook een stuk logischer aan dan je bij het lezen van de beschrijving zou denken. De film heeft een Academy Award gewonnen voor beste origineel script. Volkomen terecht, maar Scarlett Johansson verdient er ook een voor beste vrouwelijke hoofdrol. Jonze heeft een erg interessante wereld neergezet met een aantal heel mooie ideeën. Zo lijkt het mij geweldig om een computerspel te spelen op de manier van Theodore in Her. De manier waarop alle karakters omgaan met al deze nieuwe uitvindingen is ook erg leuk om te zien. Het is de normaalste zaak van de wereld dat je een bedrijf je meest intieme brieven laat schrijven en niemand kijkt je raar aan als je hele gesprekken in de lucht aan het voeren bent. Naast de twee geweldige hoofdrolspelers heeft Her ook nog een aantal sterke bijrollen. Zo zijn ook Amy Adams, Chris Pratt, Olivia Wilde en Rooney Mara in de film te zien.  Her een van de origineelste films van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader.

Genre: Drama, Romantiek, Science fiction
Jaar: 2013
Speelduur: 138 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937033058

• -

Het beeld van de DVD-uitgave van Her wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.85:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is uitstekend. Regisseur Spike Jonze zet in Her een futuristische wereld neer die tegelijkertijd niet ver afstaat van de wereld waar we op dit moment in leven. Dit is duidelijk terug te zien in zijn kleurgebruik. Hij maakt gebruik van heldere kleuren en het contrast is goed. De kleding van Theodore springt er bijvoorbeeld echt uit, maar ook verschillende objecten hebben felle kleuren. Op het zwartniveau en het schaduwdetail valt niets aan te merken en er is geen sprake van storende beeldfouten. De film maakt erg veel gebruik van close-ups en de gezichten hebben een mooie natuurlijke kleur. De optionele ondertiteling is wit en wordt duidelijk onderin het beeld weergegeven.

De DVD-uitgave van Her bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Ook dit is van een uitstekende kwaliteit. Her is een rustige film en moet het vooral hebben van de dialogen. De gehele relatie van Theodore en Samantha ontstaat immers vanuit hun dialogen. Het is dan ook erg belangrijk dat je als deze als kijker goed meekrijgt en dat je duidelijk uit hun stem op kan maken hoe ze zich voelen. Zeker bij Samantha is dit erg belangrijk, omdat Scarlett Johansson nooit in beeld is. De dialogen zijn gelukkig de hele film perfect te volgen, ook in de drukkere scènes. Of Theodore nu in de Metro loopt of thuis een computerspelletje aan het spelen is, de stem van Samantha staat altijd centraal. Her bevat ook erg veel subtiele omgevingsgeluiden, bijvoorbeeld bij Theodore op zijn werk, waar zijn collega’s ook brieven voorlezen op de achtergrond. Deze geluiden zijn altijd goed te horen door de daarvoor bestemde boxen, maar leiden nooit af van het verhaal. De subwoofer is tijdens de film nauwelijks te horen, alleen soms heel subtiel tijdens de prachtige soundtrack.

Wanneer je de DVD van Her in de DVD-speler stopt, krijg je de keuze tussen Nederlands en Frans. Daarna begint de film meteen. De DVD-uitgave bevat helaas geen menu of extra’s, ondanks dat de Engelse en Amerikaanse releases deze wel hebben.

De eenzame Theodore Twombly koopt op een dag een nieuw levensecht besturingssysteem. Na het beantwoorden van een aantal vragen maakt hij kennis met Samantha, een besturingssysteem met menselijke emoties. De twee praten veel en worden steeds hechter, zo hecht zelfs dat ze een relatie beginnen. Her van regisseur Spike Jonze is een zeer originele film die een futuristische wereld neerzet die je als kijker snel accepteert. Iedereen heeft een persoonlijke assistent in de vorm van een computer en het is de normaalste zaak van de wereld dat je de meest persoonlijke brieven laat schrijven door een bedrijf. De acteerprestaties van de twee hoofdrolspelers, Scarlett Johansson en Joaquin Phoenix zijn voortreffelijk en zorgen ervoor dat de relatie tussen Theodore en Samantha zeer begrijpelijk is. Het beeld en geluid van deze DVD-uitgave zijn uitstekend, maar helaas bevat de uitgave geen extra’s. Her is een heel bijzondere film en een absolute aanrader.