Touch of Sin, A

11-09-2014

7.5

Touch of Sin, A (DVD)

De enorme groei van de Chinese economie de afgelopen deccenia heeft veel veranderingen met zich meegebracht. Voor sommigen positief, voor de meeste Chinezen is het maar lastig om hun hoofd boven water te houden. A Touch of Sin vertelt over vier levens uit vier delen van China. Mijnwerker Dahai (Wu Jiang) is er al jaren van overtuigd dat de mijn en het dorp gerund wordt door corrupte, rijke mannen. Hij raakt steeds meer gefrustreerd omdat niemand naar hem wil luisteren, ook al lijken de bewijzen overduidelijk. Sterker nog, sommigen trachten Dahai met geweld het zwijgen op te leggen. Zhou San (Baoqiang Wang) beseft steeds meer dat geweld de enige manier is waarop hij zijn eigen gang kan gaan en geen leven lijdt zoals anderen dat van hem eisen. Hij is het zat om een schakel te zijn in een systeem dat actief migranten zoals hij tegenwerkt en misbruikt. Xiao Yu (Tao Zhao) tracht een onopvallend leven te leiden, maar wanneer haar affaire met een rijke zakenman publiek nieuws wordt, is dit verleden tijd. Zij krijgt alle schuld en wordt door de gemeenschap verstoten. Tijdens haar zwerftocht op zoek naar een nieuw thuis, blijft haar bezoedelde reputatie haar achtervolgen. Fabrieksarbeider Xiaou Hui (Lanshan Luo) tracht het beste te maken van de omstandigheden waarin hij moet leven. Wanneer hij een meisje ontmoet waarmee hij huisje, boompje, beestje wilt gaan leven, blijkt hoe rigide het systeem is waar hij een deel van uitmaakt.

Het is bewonderswaardig dat mensen met gevaar voor eigen leven en dat van hun geliefden een film uitbrengen die de misstanden van een land aankaart. Naast de vele documentaires, zijn er ook verschillende films, zoals het sublieme Iraneese Circumstance, die een nieuw licht scheppen op de situaties van een land waarin burgers de mond wordt gesnoerd. China heeft naar verluid één van de strengste censuur ter wereld, waarbij het schenden van mensenrechten niet wordt geschuwd om hiermee het goede imago te behouden. Regisseur Jia Zhang-Ke giet zijn sociaal commentaar in geliefde art-housefilms als The World en Still Life, waardoor hij met een stuk meer weg kan komen dan simpele burgers. Zijn nieuwste film, A Touch of Sin, levert wederom hard commentaar op de huidige Chinese staat. Het acteerwerk is van de bovenste plank. Elke acteur speelt zijn/haar rol met overtuiging, ook wanneer de rol iets over-de-top wordt. Er is in A Touch of Sin voor gekozen om vier 'mensen van de straat' neer te zetten. Dit houdt in de praktijk in dat kijkers erg weinig over de hoofdpersonages te weten komt en dat er ook relatief weinig wordt gesproken. Het is hierdoor lastig om je je als kijker goed emotioneel in de personages te investeren, hoewel de dingen die ze meemaken zeker indruk maken. Op een rustig, kabbelend tempo vertellen de beelden het meerendeel van het verhaal. Elk van de vier verhaallijnen bevat minstens één zeer gewelddadige scène, die in tegenstelling tot de rest van A Touch of Sin vaak erg intens gefilmd zijn. Omdat het lastig is om je als kijker in de verschillende personages in te leven, missen deze beelden vaak een echte emotionele impact. Het is aan kijkers zelf om te bepalen of het hier gaat om sensatie, dat zonder zulk extreem geweld niemand naar de film zou gaan. Een andere interpretatie is dat regisseur Jia Zhang-Ke met deze gewelddadige beelden wil laten zien wat frustratie doet met een mens en hoe één gebeurtenis rustige, saaie levens in één keer kan veranderen. Dit is een mooie insteek voor een film, ware het niet dat in A Touch of Sin de verhalen en de ontwikkeling hiervan iets te veel op elkaar lijken. Iemand die verschillende van de Chinese talen herkent/spreekt, haalt iets extra's uit de film, namelijk dat er vier gelijke verhalen worden verteld uit vier totaal verschillende delen van China. Maar een simpele, gewone Hollander zal dit niet opmerken. A Touch of Sin is een ietwat trage film, met een duidelijke boodschap. Het goede acteerwerk maskeert niet het feit dat de vier verhalen iets te veel op elkaar lijken, waardoor de film wat repetitief oogt. De moeilijk relateerbare karakters helpen ook niet mee. Dit maakt A Touch of Sin iets boven gemiddeld.

Jaar: 2014
Speelduur: 129 min
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
Uitgever: Cineart
EAN: 5414939690419

• Trailer 'A Touch of Sin'

A Touch of Sin is te bekijken in een anamorf 1.85:1 beeldformaat. De beeldkwaliteit op deze DVD-uitgave is prima. Alle beelden zijn scherp, waardoor er veel detail in schaduwen te zien is. Door het vrij hoge contrast is er sprake van een hoge zwartwaarde en diep verzadigde kleuren. In A Touch of Sin wordt er veel gespeeld met belichting, waardoor de verschillende omgevingen duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Sommige plekken zijn erg grauw of flets, terwijl er van anderen juist de kleur er vanaf spat. Dit geeft een gevarieerde en levendige film. Hier en daar is er ruis te bespeuren, maar nergens storend. Goed voor een ruime voldoende dus.

Op deze DVD-uitgave is A Touch of Sin te beluisteren met een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het is een redelijke audiotrack, hoewel niet al te gelaagd. Alle dialogen worden door het middenkanaal gepresenteerd en klinken scherp en helder. Het is wel lastig dat sommige acteurs/actrices wat prevelen. Door de surroundkanalen zijn de verschillende geluidseffecten en omgevingsgeluiden te horen. Hier moet men alleen wel met het minmale doen. Ondanks dat A Touch of Sin zich in (erg) verschillende delen van China afspeelt, klinkt het overal hetzelfde en een beetje leeg. Misschien is dit juist een manier van de regisseur om aan te geven dat waar je ook in China bent, het leven monotoon en leeg is, maar dit is een redelijke gok. De geluidseffecten zijn eveneens afdoende, maar vrij simpel.

Deze DVD-uitgave van A Touch of Sin heeft zowel een Nederlands of Frans hoofdmenu, waar de film integraal bekeken kan worden of één van de tien hoofdstukken kan worden geselecteerd. Naast enkele promotietrailers heeft deze uitgave verder geen extra’s.

Ondanks de grote economische groei van China, kan lang niet iedereen hier van profiteren. A Touch of Sin vertelt vier verhalen gebaseerd op waargebeurde incidenten uit de recente Chinese geschiedenis. Het kijkje in de keuken van het grootste (officieel) Communistische land ter wereld toont hoe keihard het leven ook daar is. Ondanks het trage tempo van de film en de lastig relateerbare personages, maken de vier verhalen wel impact. Dit vooral door de prima acteerprestaties en de enscenering. De iets gruwelijkere scènes zijn niet voor iedereen, wat de film wat sensatiezoekend doet overkomen. De verhaallijnen zijn helaas niet gevarieerd genoeg om de hele twee uur te blijven boeien. Een redelijke film dus.  A Touch of Sin is op deze DVD-uitgave te horen via een redelijke audiotrack, die helaas niet al te gelaagd is. Alle beelden van de film zijn strak en mooi belicht. Een volledig gebrek aan echte extra's is een groot gemis.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Cineart.