Invasion Day

Jaap Stolze
20-10-2014

2

Invasion Day (DVD)

Een oud NSA medewerker (Duke Evans) heeft net ontslag genomen en wil een nieuw leven starten met zijn gezin in een nieuwe omgeving. Dit wordt wreed verstoord door een cyberaanval van een (nog) onbekende natie waardoor alles wordt platgelegd en niets meer lijkt te werken. Duke zal al zijn technologische kennis moeten aanwenden om deze aanval de baas te kunnen zijn en zijn gezin in bescherming proberen te brengen.

De film Invasion Day is voor de liefhebbers van rampenfilms gemaakt, in dit geval een cyberaanval door nu niet eens de slechte Russen maar China waar de dreiging in de 21e eeuw vandaan komt.Het draait om een oud-NSA medewerker die ontslag heeft genomen en met zijn gezin zijn vakantiehuis opzoekt om daar opnieuw te beginnen met vrouw en kroost. Al snel blijkt er een aanval te komen door een grootmacht die ervoor zorgt dat de elektriciteit uitvalt en er geen communicatie meer mogelijk is.Duke moet alle zeilen bijzetten om zijn gezin in bescherming te brengen en ook de bewoners in de buurt te waarschuwen. Tsja,u denkt nu misschien dat deze omschrijving al tamelijk belachelijk klinkt, maar meestal kom je met goed acteerwerk en redelijke special effects een heel eind. Helaas zijn deze beide onder de maat, vooral het acteerwerk bestaat eigenlijk alleen uit angstige blikken van de cast en slechte dialogen die ontstaan uit wanhoop over de toekomstige destructie van hun leefwereld. Deze film bied gewoon niets aantrekkelijks wat al niet eerder in dit genre film is gedaan. Op de achterzijde van de DVD-hoes staat een aanbeveling voor de liefhebbers van films als Conspiracy Theory, Red Dawn, etc. Mijn aanbeveling is dan ook dat u beter 1 van deze prenten kunt bekijken of herzien dan uw tijd te besteden aan deze film.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2013
Speelduur: 91 min
Uitgever: Excesso
EAN: 8718546521669

De beeldkwaliteit van Invasion Day is voldoende met wat kleine artefacts. Wat voornamelijk in het oog springt zijn de buitenscènes die duidelijk overbelicht zijn (natuurlijk licht) en hierdoor qua kleur wat flets overkomen. De kleurtinten zijn over de gehele print wat vaal en sommige scenes zijn overbelicht en geven een lelijke indruk. De scherpte van het beeld is wel goed, er wordt veel gebruik gemaakt van close-ups van de acteurs met een onscherpe achtergrond. Over het geheel genomen een matige beeldkwaliteit, maar dat zal voornamelijk te maken hebben omdat het hier gaat om een low-budget film.

De DVD-uitgave van Invasion Day bevat alleen een Dolby Digital 5.1 track, die redelijk zijn werk doet. De special effects komen redelijk uit de achterste speakers, maar niet krachtig genoeg om indruk te maken. De dialogen zijn redelijk verstaanbaar door de voorste speakers waarbij de achtergrondmuziek
niet storend werkt, maar helder wordt weergegeven. Een geluidsspoor dus die weinig indruk maakt, maar soms redelijk hoorbaar is tijdens de actie momenten in de film.

Geen, zelfs geen trailer. Ook is er geen hoofdstukverdeling te vinden in het hoofdmenu.

De film Invasion Day handelt over een cyberattack vanuit China gericht op de VS. Het is aan een oud-NSA medewerker de taak om deze aanval tot een minimum te beperken. Als filmliefhebber kunt u zich beter bezig houden met andere films in dit genre van rampenfilms (zie Commentaar) dan dit zeer matige exemplaar. Deze DVD-uitgave van Invasion Day is van een matige kwaliteit, vooral het beeld is overbelicht. Alleen dus aan te raden als u wat tijd wil doden en echt niets om handen heeft.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Excesso.