Great Gatsby, the

Ferdi Akkulak
16-09-2014

7.2

Great Gatsby, the (DVD)

Nick Carraway (Tobey Maguire) verruilt de Amerikaanse provincie voor New York City. Het is een tijd van losse moraal, betoverende jazz, illegaliteit en aandelen die tot in de hemel groeien. Op jacht naar zijn 'American Dream' belandt Nick in de wereld van de mysterieuze miljonair en partyliefhebber Jay Gatsby (Leonardo DiCaprio). Ook ontmoet Nick zijn nicht, Daisy (Carey Mulligan) en haar adellijke echtgenoot en rokkenjager Tom Buchanan (Joel Edgerton). Nick raakt verzeild in de fascinerende wereld van de superrijken, vol illusies, liefde en bedrog. Hij ziet het allemaal gebeuren en schrijft een verhaal over onmogelijke liefdes, dromen en tragedies en houdt zo de moderne maatschappij een spiegel voor.

The Great Gatsby is gebaseerd op het boek met dezelfde naam, wat geschreven is door F. Scott Fitzgerald. Met de adaptatie van 2013 meegerekend is dit de zesde keer dat het boek van F. Scott Fitzgerald is omgetoverd tot een film. Het boek is dit keer verfilmd door Australische regisseur Baz Luhrmann, die eerder (muzikale) werkjes heeft afgeleverd als Romeo + Juliet, Moulin Rouge! en Australia. Na Romeo + Juliet is dit de tweede samenwerking tussen regisseur Baz Luhrmann en acteur Leonardo DiCaprio. The Great Gatsby heeft tijdens de Oscaruitreiking van 2013 twee prijzen in de wacht gesleept, namelijk voor Art Direction en Kostuums. Het is één van de betere films die Baz Luhrmann tot nu toe heeft gemaakt. Het is een prachtig ogende, visueel adembenemende, melodramatische karakterstudie die met haar gevoel voor stijl en goede acteurs zeker weet te boeien. Het verhaal heeft redelijk veel om het lijf en weet de kijker ook vast te houden tot het einde. De acteurs geven, stuk voor stuk, mooie acteerprestaties. Wat ook heel erg in het voordeel werkt in deze film zijn de perfect verzorgde kostuums, de sprankelende visuele effecten en de swingende soundtrack. De cinematografie en het camerawerk door Simon Duggan zien er uitmuntend uit. De film weet de perfecte balans neer te zetten tussen hartverscheurend drama en broeierige romantiek. Voor een film met een speelduur van maar liefst 136 minuten gaat deze film toch snel voorbij.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 2013
Speelduur: 136 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888154199

• Alternate Ending
  • Digital Copy

The Great Gatsby wordt op deze DVD gepresenteerd in een anamorf 2.40:1 beeldformaat. Voor deze film oogt de beeldkwaliteit heel mooi en dat komt vooral doordat de visuele effecten, de kostuums en de locaties van het scherm spatten. De beeldkwaliteit biedt ook veel extra detail aan de verschillende personages in de film. De film heeft zo nu en dan wel een gebrek aan scherpte maar dat zijn vooral in de scènes die zich afspelen in de nacht, en dat ligt eerder aan het camerawerk dan aan de transfer. De tijd en moeite die is genomen voor deze uitgave is wel daadwerkelijk aanwezig. De ondertiteling is zeer netjes verzorgd en is duidelijk in het beeld geplaatst.

De DVD-uitgave van The Great Gatsby geeft de kijker de keuze uit twee Dolby Digital 5.1-tracks (384kb/s). De voorkeur bij het bekijken van deze film ging overduidelijk uit naar Engels. Het geluid is meer dan duidelijk aanwezig in de gehele film. De dialogen komen dan ook helder en verstaanbaar door de centerspeaker. Er wordt redelijk vaak gebruik gemaakt van de surroundkanalen en dat is vooral op te merken in de scènes waarin de feestelijke soundtrack te horen is. Tijdens vele scènes in de film, waaronder deze met actie en muziek, zorgen de geluidskanalen ervoor dat de film tot zijn recht komt.

De DVD heeft een statisch menu met achtergrondmuziek. De extra's zijn niet gelijk aan de Blu-ray Disc-uitgave van The Great Gatsby, en dat is erg jammer om te zien. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een flink aantal meer extra's. Er is ook de mogelijkheid om de film digitaal te bekijken op een apparaat naar keuze. De extra's zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Deleted Scenes (7 min.)
Er wordt een tweetal aan verwijderde scènes gepresenteerd met toelichting en commentaar van regisseur Baz Luhrmann. Er wordt duidelijk uitgelegd door de regisseur wat de redenen waren waarom deze scènes niet in de film waren te zien. Het zijn over het algemeen interessante scènes om te bekijken. Er is een 'Play All' optie maar de scènes zijn ook los uit te kiezen.

Alternate Ending (6 min.)
Regisseur Baz Luhrmann geeft hier zijn visie over hoe hij het einde origineel in gedachte had en wat uiteindelijk in de film werd gebruikt. De scène wordt af en toe ook uitgebeeld in de vorm van animatie om zo te laten zien hoe de regisseur het voor ogen had. Er wordt zeer informatieve toelichting gegeven door de regisseur en het alternatief einde is het bekijken wel waard, het levert nog wat extra op na het zien van de film. De 'Play All' optie speelt alle verwijderde scènes en het alternatief einde aan één stuk af maar het alternatief einde is ook los uit te kiezen.

Digital Copy
Met de digitale code die samen met de DVD komt krijg je de optie om The Great Gatsby via een computer, tablet of smartphone te kijken.

Schrijver Nick Carraway gaat in New York op zoek naar de 'American Dream' en raakt zodoende verzeild in het leven van de interessante maar mysterieuze miljonair Jay Gatsby. The Great Gatsby is een waardige adaptatie van het gelijknamige boek en dat is mede te danken aan de geweldige acteurs, de prachtige camerabeelden, de uitstekende visuele effecten en natuurlijk de schitterende kostuums. Er valt weinig aan te merken over het beeld en geluid van deze DVD-uitgave. De extra's zijn wat aan de lichte kant, en dat is tevergeefs, maar zijn zeker de moeite waard om te bekijken.