Muppets Most Wanted

Laurens van der Molen
06-10-2014

8.2

Muppets Most Wanted (DVD)

Na het succes van de Muppets-film moeten Kermit en zijn vrienden bedenken wat ze nu willen doen. Ze krijgen hierbij hulp van Dominic Badguy (Ricky Gervais). Dominic stelt voor dat de Muppets op wereldtournee gaan. Hij zal hen daarbij begeleiden als manager. De Muppets stemmen hiermee in en ze vertrekken naar Berlijn, om daar hun eerste optreden te geven. Alles loopt op rolletjes en de zaal zit helemaal vol. Wat de Muppets echter niet weten, is dat Dominic samenwerkt met de grootste crimineel van de wereld, Constantine, een look-a-like van Kermit. Samen hebben ze een plan bedacht om de Engelse kroonjuwelen te stelen. De enige persoon die hen nog kan stoppen is Kermit, maar die is opgepakt en in een Russische gevangenis gegooid omdat iedereen denkt dat hij Constantine is…

Zoals al blijkt uit de samenvatting van het verhaal neemt Muppets Most Wanted zichzelf niet bepaald serieus. En juist daarom is de humor zo geslaagd. De film gaat direct verder na de film uit 2011, waarin de Muppets weer samenkwamen om hun theater te redden. Het openingslied gaat over het feit dat dit een sequel is en dat die altijd net iets slechter zijn dan hun voorganger. Dit lied is meteen al genieten. Wat volgt is een aaneensluiting van leuke liedjes, geniale cameo’s en sterke grappen. Muppets Most Wanted houdt, net als zijn voorganger, rekening met twee doelgroepen. Aan de ene kant zijn er de kinderen die genieten van de vrolijke liedjes en de leuke figuren. En aan de andere kant zijn er de volwassen die opgegroeid zijn met de Muppets en kunnen genieten van de vele cameo’s en referenties naar eerder werk. Het blijft knap hoe het Disney telkens weer lukt om alle bekende sterren zover te krijgen om een klein rolletje te vertolken in de film. Zo zien we onder andere Lady Gaga, Tony Bennet, Tom Hiddleston en James McAvoy. De meeste zeggen maar een paar zinnen.  Een grotere rol is weggelegd voor Ricky Gervais, die Dominic speelt. Hij doet dit erg goed en is helemaal in zijn element tussen de poppen. Verder spelen Ty Burrel en Tina Fey ook nog een flinke rol in de film. Beiden zijn komische talenten en dit laten ze in deze film weer erg goed zien. Tenslotte is Danny Trejo een aparte vermelding waard. Hij zet een werkelijk geweldige rol neer. Trejo is bekend vanwege zijn gewelddadige actiefilms en om hem hier te zien dansen en zingen is erg leuk. Hij is bovendien ook betrokken bij de mooiste grap van de film. Zijn rol is een goed voorbeeld van hoe de film leuk is voor de hele familie. De kinderen zien gewoon een dansende man in de gevangenis, maar de ouders herkennen hem uit zijn actiefilms en kunnen daardoor extra genieten van de grappen rondom zijn karakter. Muppets Most Wanted is dan ook een aanrader voor jong en oud en een must see voor iedereen die de Muppets een warm hart toedraagt.

Genre: Familie, Komedie
Jaar: 2014
Speelduur: 103 min
Uitgever: Disney
EAN: 8717418440282

• Mickey Mouse in "Geen Bediening"

De DVD-uitgave van Muppets Most Wanted heeft een beeldverhouding van 1.85:1. De film is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Het beeld is van een uitstekende kwaliteit. Het bevat geen storende fouten en de kleuren zijn mooi vol. Het zwartniveau en het contrast zijn uitstekend en tijdens de wat donkere scènes is de film goed te volgen. Bij de erg drukke scènes wil er nog wel eens een klein, niet storend, compressiefoutje zichtbaar zijn. Dit is meteen ook de enige reden dat deze uitgave niet de perfecte score verdiend. De DVD bevat Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onder in het beeld is weergegeven.

De DVD-uitgave van Muppets Most Wanted heeft een Engels Dolby Digital 5.1 (448kb/s) en een Nederlands Dolby Digital 5.1 (448kb/s) geluidsspoor. Beide zijn van een geweldige kwaliteit. De film bevat aardig wat liedjes en deze maken uitstekend gebruik van de surroundkanalen. Ook de subwoofer is, wanneer nodig, tijdens de liedjes te horen. De dialogen tijdens de film zijn altijd goed te verstaan. Op de achtergrond is vaak erg veel te horen, maar dit leidt nooit af van de dialogen.
De Nederlandse nasynchronisatie is uitstekend. De stem van Kermit wordt gedaan door Paul Haenen, die de stem van Kermit ook al jaren voor Sesamstraat verzorgt. Ook de andere muppets hebben hun ‘originele’ Nederlandse stemmen. De enige reden waarom de voorkeur van volwassenen waarschijnlijk toch uitgaat naar de originele versie, zijn de mensen in de film. Het blijft toch raar om ineens een Nederlandse stem te horen uit de mond van Ricky Gervais. Maar voor de jonge kijkers die het Engels nog niet beheersen, is het Nederlandse spoor een aanrader.

De DVD-uitgave van Muppets Most wanted  begint met een aantal promotietrailers. Vervolgens kan in een interactief menu worden gekozen om de film af te spelen, een scène te selecteren of om de extra af te spelen.

Mickey Mouse in ‘Geen bediening’ (4 min.)
Een leuke Mickey Mouse-short uit 2013, in de stijl van de allereerste korte filmpjes van de beroemde muis. Mickey is hierin niet de goedzak die hij tegenwoordig is en haalt aardig wat kattenkwaad uit. In deze short is ook een glansrol voor Donald weggelegd.

Na het succes van hun eerste film moeten Kermit en zijn vrienden bedenken waar ze de vervolgfilm over willen maken. Slechterik Dominic brengt ze op het idee om op wereldtour te gaan. Wat de muppets echter niet weten is dat dit bij een plan van Dominic en zijn baas hoort om de belangrijkste schatten van Europa te stelen.  Muppets Most Wanted is net als zijn voorganger een feest van herkenning en leuk voor jong en oud. De liedjes zijn pakkend en er zitten zowel grappen in voor kinderen als voor volwassen. De gastrollen van beroemde acteurs zorgen tenslotte ook nog voor veel herkenning. De DVD-uitgave is erg goed. Het beeld is uitstekend en het geluid is zelfs perfect. Helaas bevat de DVD slechts één extra, maar deze is wel erg leuk. Muppets Most Wanted is dan ook een aanrader voor jong en oud.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Disney.