Matilda

14-10-2014

8

Matilda (Blu-ray)

Harry (Danny DeVito) en Zinnia (Rhea Perlman) Wurmwood krijgen een dochter, Matilda, waar ze eigenlijk helemaal niet blij mee zijn. Ze zijn tevreden met alleen hun zoon en laten dat ook duidelijk merken. Harry is een louche autoverkoper en Zinnia zit de hele dag op de bingo. Matilda (Mara Wilson) groeit op in eenzaamheid en wanneer het gezin televisie kijkt leest zij liever een boek. Als juffrouw Trunchbull (Pam Ferris) bij Harry een auto komt kopen en vertelt dat zij ook een hekel aan kinderen heeft, komt Harry op een idee: Matilda gaat naar school! Trunchbull is een bikkelharde hoofd van de school die het liefst kinderen opsluit in een stikhok. Discipline is alles. Matilda komt in de klas van de lieftallige juffrouw Honey (Embeth Davidtz). Die ontdekt dat Matilda heel goed kan rekenen. Maar Matilda heeft nog meer krachten, die ze zelf nog moet ontdekken. Die zouden wel eens heel goed van pas kunnen komen als ze juffrouw Trunchbull een toontje lager willen laten zingen.

Matilda is een van de bekendste boeken van Roald Dahl, samen me Sjakie en de Chocoladefabriek (Charlie and the Chocolate Factory, De Heksen (als The Witches) en De Grote Vriendelijke Reus. Een flink aantal van zijn boeken zijn ook verfilmd, waaronder in 1996 ook Matilda. De regie was in handen van Danny DeVito, die we voornamelijk kennen als acteur. Maar DeVito is ook producent en af en toe regisseert hij een film (Throw Momma From the Train, Hoffa). Vaak speelt hij ook een (hoofd)rol in z’n eigen films. Zo ook in Matilda, waarin hij een louche autoverkoper speelt, die meer aandacht geeft aan zijn televisie thuis dan aan zijn eigen dochter. Een dochter die veel meer in haar mars heeft dan haar ouders onderkennen. Zelfs meer dan ze zelf in de gaten heeft. DeVito leerde het boek Matilda kennen doordat een van zijn kinderen het boek mee naar huis nam om voorgelezen te worden, vlak voor het slapen gaan. DeVito en zijn vrouw Rhea Perlman (de moeder van Matilda in de film) waren zo onder de indruk van het boek dat ze het wilden verfilmen. En het resultaat is bevredigend, want het is een heel leuke film, vooral voor kinderen. Het boek is geschreven voor kinderen en de film borduurt daar op voort, hoewel volwassenen ook zeker plezier aan de film kunnen beleven. Het is soms erg van dik hout zaagt men planken en een aantal scènes worden erg lang uitgesponnen. Kinderen zullen echter dubbel liggen van het lachen. Zoals bijna elke jonge hoofdpersoon in de boeken van Roald Dahl moet Matilda zich verdedigen tegen het kwaad van een wrede, uitgesproken belachelijke wereld van de volwassenen. Dat zijn niet alleen haar ouders, maar ook de wrede hoofdonderwijzer van de nieuwe school, juffrouw Trunchbull (Bulstronk in de Nederlandse vertaling). Ze krijgt daarbij hulp van de lieve juffrouw Honey, die een geheim met zich meedraagt dat ze alleen aan Matilda vertelt. Het karakter van Matilda is sterk genoeg om de film te dragen. De rol wordt gespeeld door Mara Wilson, een meisje dat in de jaren ’90 vrij veel rollen speelde, maar daarna in de vergetelheid raakte, tot ze drie jaar geleden weer voorzichtig haar neus aan het filmfront liet zien in een korte film. Haar onschuldige uiterlijk laat de harten van de kijkers smelten en draagt zeker bij tot de kracht van de film. Matilda is een vlotte film met bizarre personages, die voor de nodige lachuitspattingen zorgen en staat garant voor een plezierige kijkavond voor zowel jong als oud.

Genre: Fantasy, Jeugd, Komedie
Jaar: 1996
Speelduur: 98 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Italiaans
  • DTS-HD MA 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609603897

• Afternoon Tea, A Matilda Reunion
  • Matilda’s Movie Magic
  • A Children’s Guide to Good Manners
  • Escape to the Library
  • My Movie About Making Matilda

Matilda krijgt op Blu-ray Disc een 1080p, MPEG-AVC-gecodeerde transfer mee in het originele beeldformaat van 2.35:1. De film is al wat ouder, wat we ook terugzien in de gedateerd aandoende special effects in de film. Voor het overige is dit een heel degelijke transfer, die zeker een upgrade is ten aanzien van de DVD. Voor deze release is het beeld namelijk geheel geremastered. Matilda is een heel kleurrijke film en deze spatten van het scherm, zonder dat ze te verzadigd zijn. De balans is precies goed. Men heeft op 35mm-film gedraaid en dat zorgt voor een lichte, filmisch aandoende filmkorrel. Deze heeft nauwelijks effect op de scherpte, welke over het algemeen prima is. Behalve bij een aantal opnames met special effects blijft de scherpte wat achterwege. Helderheid en contrast zijn ook dik in orde, waarbij de details goed te onderscheiden zijn. Kortom, een prima transfer met een hoge waardering.

Er staan een flink aantal geluidstracks op de Blu-ray Disc van Matilda, maar de enige interessante geluidstrack is de Engelstalige lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track. Het geluid richt zich vooral op de voorste kanalen, maar er zijn zeker momenten dat de surroundspeakers zich mengen in het geheel, zoals op het schoolplein of tijdens de storm rond het huis van juffrouw Trunchbull. Op gepaste momenten laat dan ook het LFE-kanaal van zich horen. Dialogen zijn uitstekend te volgen, ook omdat ze iets teveel op de voorgrond staan. Geluidseffecten en omgevingsgeluiden worden dan iets teveel naar de achtergrond gedrukt. Ondanks dat de film zich richt op het jongere publiek is er geen Nederlandstalige geluidstrack aanwezig op deze uitgave. Daardoor zal een deel van de (jeugdige) kijkers moeite hebben om de film te volgen, gezien ze dan afhankelijk zijn van de ondertiteling.

De Blu-ray Disc heeft een flink aantal extra’s, maar de meeste zijn al gemaakt ten tijde van de DVD-release, jaren geleden. Er is één nieuwe extra, de eerste in het overzicht hieronder en deze is in HD, de rest heeft SD-resolutie. Alle extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Afternoon Tea, A Matilda Reunion (21 min)
Ter gelegenheid van de release van Matilda op Blu-ray Disc is er een theemiddag georganiseerd, waar bijna de gehele cast weer aanwezig is. Men haalt herinneringen op aan de opnames, nu bijna 20 jaar geleden. Het is heel gezellig, maar het naspelen van een paar scènes uit de film is behoorlijk tenenkrommend.

Matilda’s Movie Magic (16 min)
Danny DeVito en Rhea Perlman vertellen hoe een aantal stunts en special effects uit de film zijn gedaan. Hun taal en uitleg is duidelijk op kinderen gericht. Make-up dame Ve Neill vertelt hoe de make-up van Trunchbull is bedacht een aangebracht. En special effects-man Chris Watts legt uit hoe de trucs met de krijtjes op het schoolbord werden gedaan.

A Children’s Guide to Good Manners (3 min)
Aan de hand van een aantal voorbeelden uit de film wordt duidelijk hoe je je moet gedragen. Tegenover gasten bijvoorbeeld en hoe je mensen moet begroeten. Alles met een flinke knipoog natuurlijk.

Escape to the Library (6 min)
Een filmpje dat kinderen moet aanzetten om meer te gaan lezen. Danny DeVito en Rhea Perlman vertellen hoe ze ’s avonds het boek Matilda voorlazen aan hun kinderen. En daarna brengen een aantal kinderen een bezoek aan een bibliotheek, waar je allerlei soorten boeken kunt vinden. DeVito vindt dat alle kinderen moeten lezen.

My Movie About Making Matilda (6½ min)
Mara Wilson, die Matilda speelt, heeft haar eigen Making of gemaakt. Ze leidt de kijker rond op de set en praat met de cast en crew. Alles gefilmd met een eenvoudige camera in 4x3 beeldformaat.

Matilda is een fervent liefhebster van boeken en wil graag naar school, maar wordt genegeerd door haar ouders. Als er dan de nieuwe hoofdonderwijzeres juffrouw Trunchbull komt, die zegt kinderen hard en goed aan te zullen pakken, sturen de ouders haar alsnog naar school. Meer om van Matilda af te zijn dan dat ze hopen dat ze wat bijleert. Matilda zelf gaat de strijd aan met de veel te strenge juffrouw Trunchbull. Matilda is een vlotte en grappige film naar het boek van Roald Dahl, onder regie van Danny DeVito. Ondanks dat de film zich vooral op kinderen richt valt er voor volwassenen ook zeker voldoende te genieten. De geremasterede Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld en geluid. De extra’s zijn vooral opgewarmde prak van de DVD-uitgave, maar er is ook één nieuwe extra aanwezig.