Sinterklaas en de pepernoten chaos

29-10-2014

5.2

Sinterklaas en de pepernoten chaos (DVD)

Nederland is zwaar getroffen door de crisis. Ook Brutus Brein (Tony Neef) en zijn bedrijf is druk op zoek naar een manier om het hoofd boven water te houden. Hij hoopt Sinterklaas veel van zijn artikelen aan te smeren, maar deze wil hier niets van weten. Zijn pieten hebben alles piekfijn in orde, dus verdere hulp is niet nodig. Samen met zijn moeder (Pamela Teves) en de boeven Joris en Boris (Martijn van Nellestijn & Richard de Ruijter) smeedt Brutus Brein een plan om alle pepernoten te stelen en Sinterklaas hierdoor te dwingen met hem zaken te doen. En hierbij zijn ze niet vies van bedrog, diefstal en regelrechte ontvoeringen.

Door alle maatschappelijke discussies heen vaart de stoomboot die al vele jaren lang Sinterklaasfilms maakt gewoon door. Zij dienen het hoogste doel van het Sinterklaasfeest zoals wij dat in Nederland kennen; jong (en oud) vermaken en families bijeen brengen. Het is lastig om een coherent en interessant verhaal te maken, zonder dat dit kinderachtig en/of oudbollig overkomt. Sinds de eerste echte Sinterklaas-bioscoopfilm in 2000 (is de kwaliteit van deze producties erg wisselvallig, maar tot dusver altijd winstgevend. Ongeacht de onderstaande recensie, zullen vele gezinnen naar Sinterklaas en de Pepernotenchaos gaan kijken. Onterecht.

Sinterklaas en de Pepernotenchaos is een absolute bende. Er zijn te veel, geen interessante of überhaupt van elkaar te onderscheiden karakters, het verhaal is flinterdun, incoherent en mist elke vorm van spanning of tempo. Deze gehaaste productie maakt het titelpersonage incompetent en ondergeschikt aan Gerard Joling en veel product-placement. Begrijpelijk in deze tijd van crisis, ook in Sinterklaasfilm-land, maar creatief gezien onvergeeflijk. Films als Kapitein Rob en het Geheim van Professor Lupardi, Mega Mindy en de Snoepjesbaron - gelijk in toon en leeftijdsgroepof zelfs het beruchte Sint inclusief een vrij nutteloos titelpersonage – weten het beste te maken van een simpel (en onnozel) verhaal. Het kan dus wel. Toegegeven, iedereen die aan de film meedoet, lijkt redelijk zijn best te doen. Op het acteerwerk van de kinderen/pubers en Sinterklaas na, worden er redelijke prestaties neergezet. Maar in tegenstelling tot de eerder genoemde films, vormt Sinterklaas en de Pepernotenchaos geen geheel, maar voelt het als een bij elkaar geraapt zootje ideeën. Dit is jammer, omdat het concept van een zakenman die ten einde raad is en zich richt tot de rijkste goedheiligman ter wereld veel mogelijkheden biedt. Er is simpelweg te veel in Sinterklaas en de Pepernotenchaos zonder duidelijk doel en een gebrek aan focus. Dit maakt het tot een teleurstellende film.

Genre: Amusement, Familie, Jeugd
Jaar: 2014
Speelduur: 75 min
Ondertiteling: Geen
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045242640

• Achter de Schermen met Joris en Boris en de Spaanse Dans
  • Bloopers
  • Videoclip: Gerard Joling 'Pepernoten Chaos'
  • Videoclip: Lisa Amy en Shelley 'Al Mijn Vrienden'

Sinterklaas en de Pepernotenchaos heeft op deze DVD-uitgave het originele beeldformaat van 2.35:1 in anamorfe vorm meegekregen. Zoals een kinderfilm eruit zou horen te zien, is het zeer kleurrijk en vrolijk. Alle kleuren zijn diep verzadigd en er is sprake van een diepe zwartwaarde. Grote complimenten voor de openingsanimatie, die er simpel maar erg goed uitziet. Misschien wat donker ten opzichte van de rest van de film. Alle beelden zijn behoorlijk scherp, waardoor er overal veel detail te zien is. Sommige van de special effects zien er wat gemaakt uit, maar dat is voor een film als dit geen probleem. In het laatste deel van de film, dat zich 's avonds afspeelt, zijn er hier en daar compressieblokken en meer ruis te zien, maar nergens storend. Al met al een prima beeldkwaliteit.

De Nederlandstalige Dolby Digital 5.1 (448kb/s) audiotrack is van een redelijke kwaliteit. De meeste stemmen zijn scherp en helder door het middenkanaal te horen. Af en toe overstemmen de geluidseffecten een acteur of wordt iets binnensmonds of te zacht gezegd wat het soms iets lastiger maakt een acteur te volgen. Er wordt redelijk gebruik gemaakt van geluidseffecten, maar nergens overdadig of merkbaar aanwezig. Zelden of nooit worden er omgevingsgeluiden ingeschakeld om de sfeer van Sinterklaas en de Pepernotenchaos te verhogen. Wel is er een vrijwel constante instrumentale begeleiding door de surroundkanalen te horen, die zelfs bij de rustigere momenten opzwepend klinkt en jong en oud door de film begeleidt. Af en toe misschien wat te overdadig, maar een grote aanwinst voor deze film. Concluderend, een iets bovengemiddelde geluidskwaliteit.

Op deze DVD-uitgave van Sinterklaas en de Pepernotenchaos kom je als kijker na enkele promotietrailers gelijk in het hoofdmenu. Hier kun je de film integraal bekijken of de verschillende extra's selecteren.

Videoclip: Gerard Joling met 'Pepernoten Chaos' (7 min)
Twee videoclips. Eerst een combinatie van het optreden van Gerard Joling in de film en verschillende andere scènes. Leuk voor fans. Let vooral op de uitspraak van Jolings r's. Gelijk hierna volgt hetzelfde lied met beelden van de pietenbakwedstrijd uit de film die totaal uit de hand loopt. Minimaal interessant.

Videoclip: Lisa Amy en Shelley met  'Al Mijn Vrienden' (2 min)
De titelsong van Sinterklaas en de Pepernotenchaos: hippe palingsound die helemaal niets met Sinterklaas te maken heeft. De drie zussen worden prima in beeld gebracht in combinatie met beelden uit de film. Leuk voor liefhebbers.

Bloopers (4 min)
Een serie vergissingen op de set, die vooral bestaan uit momenten waarop de set niet stil is of mensen die hun teksten vergeten. Een enkele keer amusant.

Making of met Boris en Joris en de Spaanse Dans (4 min)
Een serie korte filmpjes. In de eerste twee zien wij in iets meer dan een minuut beelden van hoe Sinterklaas en de Pepernotenchaos is gefilmd, waar tussendoor verschillende acteurs in hun respectievelijke karakter kort het verhaal van de film vertellen. Beiden zijn nauwelijk informatief en voornamelijk bedoelt om de film te verkopen. Hierna worden we getrakteerd op De Spaanse Dans, gezongen door Boris en Joris, begeleid met foto's van de set. Dit geeft een redelijke inkijk in het filmproces en is hiermee het interessantste van alle extra's.

Het is crisis in Nederland en in Sinterklaas en de Pepernotenchaos merkt ook Sinterklaas dit. Verschillende boeven hebben het op zijn grote voorraad pepernoten en cadeautjes gemunt. En Gerard Joling is in gevaar! Sinterklaas en de Pepernotenchaos is een warrige productie waarin er zeker goede ideeën zitten, maar er geen vruchten afwerpen. Er zijn teveel karakters en teveel plotlijnen zonder een rode draad. Jammer. Qua beeld is er maar weinig aan te merken op deze DVD-uitgave. Het gesproken woord is af en toe wat moeilijk te verstaan, maar over het algemeen is ook de geluidskwaliteit prima. Er zijn verschillende extra's aanwezig, verschillend van kwaliteit. Sinterklaas en de Pepernotenchaos is niet per se de film die je in je schoen wil hebben, helaas.