Belle en het Beest

Laurens van der Molen
23-10-2014

8.5

Belle en het Beest (DVD)

Belle (Lea Seydoux) en haar broers en zussen waren altijd gewend om met rijkdom te leven. Het gaat de afgelopen jaren echter slecht met de zaken en hun vader (André Dussollier) zit aan de grond.  Wanneer hij in het bos verdwaalt en op een verlaten kasteel stuit, ziet hij zijn kans om het tij te doen keren. Het kasteel staat namelijk vol met schatten. De inwoner van het kasteel, het Beest (Vincent Cassel) staat dit toe totdat de vader van Belle een roos plukt voor zijn dochter. In ruil voor het plukken van de roos eist het Beest een leven. Belle offert zich op en belooft om in ruil voor het leven van haar vader in het kasteel te komen wonen. Het Beest gaat hiermee akkoord en Belle merkt al snel dat hij veel meer is dan alleen een beest.

De meeste mensen zullen bij Belle en het Beest denken aan de zeer succesvolle verfilming van het verhaal door Disney. Vele jaren eerder, namelijk in 1946 was er echter al een Franse verfilming. Nu, 68 jaar later, is er opnieuw een verfilming van dit wereldberoemde verhaal uit Franse stal.  Hoewel je als kijker zeker elementen terugziet uit de Disney-klassieker, heeft deze versie een totaal andere insteek op het verhaal. De broers en zussen van Belle spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol in het verhaal, terwijl Belle in de Disney-film enig kind is. Ook het verhaal van het Beest is totaal anders en zijn leven voordat hij betoverd werd, wordt veel verder uitgewerkt.  Zo zijn er nog talloze verschillen en het is dan ook verstandig om niet te veel vast te houden aan het verhaal dat je kent. Hoewel deze versie zeker niet zo goed is als de Disney-verfilming, heeft deze versie zeker zijn pluspunten. De reden waarom het Beest de vader van Belle opsluit, is in deze interpretatie bijvoorbeeld veel meer gerechtvaardigd. Dit en zijn achtergrondverhaal maken hem menselijker. Daarnaast bevat deze film werkelijk prachtige beelden. Het magische kasteel, de prachtige tuin en de droomwereld, alles is tot in de puntjes uitgewerkt.  Ook de kostuums zien er allemaal geweldig uit. Wel maakt de film aardig wat gebruik van CGI, iets waar je van moet houden. Met name in de laatste scènes van de film gaat regisseur Christophe Gans soms wat te ver met het gebruik hiervan. Lea Seydoux (Belle) en Vincent Cassel (Beest) zetten hun rol allebei uitstekend neer. Vooral Cassel is erg goed in zowel de rol van Beest als die van de prins. De rest van de cast doet wat hij moet doen en er zitten geen zwakke schakels tussen. Wel zijn de zussen van Belle wat over the top, wat tot wat irritatie kan leiden. Het lijkt er echter op dat de rollen zo zijn geschreven, dus dit kan de actrices niet aan worden gerekend. Belle en het Beest is een aanrader voor iedereen die van sprookjes houdt. Een interessante versie van het bekende verhaal.

Genre: Fantasy, Romantiek
Jaar: 2014
Speelduur: 108 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
EAN: 8715664111482

• geen

Het beeld van de DVD-uitgave van Belle en het Beest wordt weergeven met een beeldverhouding van 2.40:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit van de transfer is uitstekend. De hele film heeft een sprookjesachtige uitstraling en deze transfer ondersteunt dit erg goed. De kleuren zijn mooi verzadigd en ook het contrast is goed. Vooral tijdens de kasteelscènes springen de kleuren echt van het scherm af. De kostuums in Belle en het Beest zijn prachtig en erg kleurrijk. Dit komt in deze transfer erg goed naar voren. De Nederlandse ondertiteling wordt onderin beeld weergegeven en is duidelijk te lezen.

De DVD-uitgave van Belle en het Beest bevat zowel een Frans Dolby Digital 5.1 (448kb/s) audiospoor als een Nederlands Dolby Digital 5.1 (448kb/s) audiospoor. Beide zijn van goede kwaliteit. De dialogen zijn goed te volgen door de daarvoor bestemde speakers en ook de achtergrondgeluiden worden erg goed ten gehore gebracht.  Zo zitten er door de film heen verschillende scènes waarin Belle op zoek gaat naar iets. Er zijn dan een aantal hondjes die haar stiekem in de gaten houden. Deze zijn precies op de plek te horen waar ze zich op dat moment bevinden. De soundtrack bevat een aantal sprookjesachtige klassieke stukken, die erg goed bij de sfeer van de film passen.

Voor de jongere kijkers is de film ook Nederlands nagesynchroniseerd. Er is bij de Nederlandse stemmen gekozen voor een aantal musicalsterren. Zo doet René van Kooten de stem van het Beest, vertolkt Noortje Herlaar de rol van Bellle en neemt Ernst Daniël Smid de stem van de vader voor zijn rekening. De synchronisatie is goed gedaan en de stemmen passen goed bij de karakters. Ook klinken de stemmen niet raar met de andere geluiden in de film. Een uitstekend alternatief dus voor kinderen die het nog niet zien zitten om de film ondertiteld te bekijken.

De DVD-uitgave van Belle en het Beest bevat helaas geen extra’s. Aan het begin krijgt de kijker in een menu de keuze of hij de originele versie wil bekijken met Nederlandse ondertiteling of wil gaan voor de Nederlandse versie. Hierna begint de film direct met afspelen.

De vader van Belle komt door omstandigheden terecht in het kasteel van het Beest. Wanneer de vader een roos plukt, wordt het beest boos en eist hij een leven. Belle offert zich op voor haar vader en sluit een deal met het Beest om bij hem te komen werken. Wanneer Belle het Beest leert kennen, blijkt hij echter veel meer te zijn dan een monster. De meeste mensen kennen het verhaal van Belle en het Beest van de beroemde Disney-verfilming. Er zijn echter nog veel andere versies van het sprookjesverhaal en deze film is hiervan het laatst verschenen. Deze vertelling is behoorlijk anders dan de Disney-film en een stuk volwassener. Het sprookjesachtige verhaal is prachtig in beeld gebracht en heeft ook een uitstekende beeldtransfer meegekregen. Ook op het Franse en het  Nederlandse audiospoor valt weinig aan te merken. Wel is het jammer dat deze DVD-uitgave geen extra’s bevat. Belle en het Beest is een aanrader voor iedereen die van sprookjes houdt en is door de Nederlandse nasynchronisatie ook uiterst geschikt voor gezinnen met jonge kinderen.