Bad Neighbours

Laurens van der Molen
25-11-2014

7.2

Bad Neighbours (DVD)

Mac (Seth Rogen) en Kelly (Rose Byrne) zijn altijd feestbeesten geweest, maar nu ze hun eerste kindje hebben gekregen, besluiten ze dat het tijd is om volwassen te worden. Ze verhuizen naar een groter huis in een burgerlijke wijk en verwachten in alle rust te kunnen genieten van hun gezinnetje. Ze komen echter van een koude kermis thuis wanneer blijkt dat het huis naast dat van hen is gekocht door een studentendispuut, onder leiding van Teddy (Zac Efron),dat elke avond feestjes geeft. Mac en Kelly doen hun best om met de jongens te praten, maar wanneer het ze na het zoveelste nachtelijke feestje allemaal te veel wordt, bellen ze toch de politie. Teddy voelt zich door zijn buren verraden en zint op wraak. Resultaat: aanvallen over en weer, die steeds extremer worden.

We hebben er allemaal last van, ouder worden. Tijdens je studie heb je elke avond energie genoeg om te feesten, maar wanneer het ‘echte leven’ begint en je fulltime werkt, is een avondje op de bank ineens een stuk aantrekkelijker. De frustraties van Mac en Kelly zijn voor velen waarschijnlijk dan ook erg herkenbaar. Ze hebben al moeite met het ouder worden, maar doordat ze het dispuut als buren hebben, worden ze hier elk moment van de dag op gewezen.  Daarnaast moet Mac gewoon elke ochtend naar zijn werk en hebben ze een pas geboren baby. Het lawaai dat het dispuut elke avond produceert, komt dan ook erg slecht uit. Het andere karakter op wie de film zich concentreert is Teddy, een jongen van wie je je afvraagt hoe hij überhaupt ooit op de universiteit terecht is te komen. Zac Efron zet deze gespierde dombo perfect neer. Ook Teddy is bang om ouder te worden, hij weet dat hij niet de slimste is en diep van binnen heeft hij dan ook het gevoel dat zijn studententijd de beste tijd van zijn leven zal zijn. Met Mac als buurman ziet hij een toekomstbeeld van zichzelf waar hij niet aan wil denken. Beiden hebben dus hun eigen onderliggende reden om het leven van de ander tot een hel te maken. De meeste methodes die  worden toegepast zijn grappig en leuk om naar te kijken, in sommige gevallen gaat de film echter iets te ver. Bad Neighbours heeft met Zac Efron en Seth Rogen een goed komisch duo gevonden. Beiden zetten hun rol erg goed neer en de twee vullen elkaar goed aan. Ook Rose Byrne doet het leuk en de meeste bijrollen zijn ook prima gecast.  De onderliggende boodschap van de film zorgt ervoor dat Bad Neighbours boven de gemiddelde komedie uitstijgt. Eerdere films van Nicholas Stoller zijn The Five-Year Engagement en Forgetting Sarah Marshall. Het niveau van de laatste haalt Bad Neighbours niet, maar als je hebt genoten van The Five-Year Engagement dan zit je bij Bad Neighbours goed.

Genre: Komedie
Jaar: 2014
Speelduur: 93 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, En vele andere
Uitgever: Universal Pictures
EAN: 5050582978377

Het beeld van de DVD-uitgave van Bad Neighbours wordt weergeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is goed. Het zwartniveau, contrast en schaduwdetail zijn prima en de kleuren zijn verzadigd. Ook in de donkere scènes is alles goed zichtbaar. De optionele Nederlandse ondertiteling wordt duidelijk onderin het beeld weergegeven.

De DVD-uitgave van Bad Neighbours bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dat is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn de hele film duidelijk te verstaan door de daarvoor bestemde speakers, ook tijdens de feesten die het dispuut geeft. De subwoofer wordt voornamelijk  gebruikt tijdens de feestscènes. De soundtrack van de film is prima en past goed bij de sfeer die de film over wil brengen. Bad Neighbours heeft een goede geluidstrack, die doet wat hij moet doen en die uitstekend past bij de film.

De DVD-uitgave van Bad Neighbours geeft, na enkele trailers, de kijker de keuze om de film af te spelen of een scène te kiezen. Extra’s bevat deze uitgave helaas niet.

Mac en Kelly zijn in een nieuwe fase van hun leven beland nu ze hun eerste kindje hebben gekregen. Ze verhuizen daarom naar een nieuwe wijk, waar ze verwachten te kunnen genieten van hun gezinnetje. Ze worden echter onaangenaam verrast wanneer blijkt dat ze als nieuwe buren een studentendispuut krijgen, dat elk avond een feestje organiseert. Bad Neighbours is naast een komedie ook een film die probeert weer te geven hoe het is om ouder te worden. Regisseur Nicholas Stoller slaagt hier uitstekend in en levert op een paar flauwe grappen na een uitstekende komedie die de kijker aan het denken zet. De DVD-uitgave van Bad Neighbours is goed met een prima beeld- en geluidskwaliteit. Helaas bevat de uitgave geen extra’s.