Flight 7500

Ferdi Akkulak
11-12-2014

7.2

Flight 7500 (DVD)

Het is 12 mei en de Vista Pacific vlucht 7500 vertrekt vanuit Los Angeles naar de eindbestemming Tokio met 273 passagiers. Aan boord zitten onder andere een koppel Brad (Ryan Kwanten) en Pia (Amy Smart), een dief Jake (Alex Frost), een jonge vrouw Raquel (Christian Serratos), een pas getrouwd stel Rick (Jerry Ferrara) en Liz (Nicky Whelan), een goth Jacinta (Scout Taylor-Compton) en stewardessen Laura (Leslie Bibb) en Suzy (Jamie Chung). Aan het begin van de vlucht lijkt er niets aan de hand, totdat er een passagier plotseling op onverklaarbare wijze komt te overlijden. Dit zorgt voor ophef en er wordt ook snel paniek gezaaid. Het begint langzaam maar zeker bij de passagiers door te dringen dat er een bovennatuurlijke kracht aanwezig is in het vliegtuig. En aangezien ontsnappen op tien kilometer hoogte niet een optie is, zullen de passagiers de strijd aan moeten gaan tegen het kwaad...

Flight 7500 is geregisseerd door Takashi Shimizu (The Grudge, The Grudge 2). Acteur Ryan Kwanten is vooral bekend om zijn rol in de tv-serie True Blood. Actrice Amy Smart was eerder in films te zien als Mirrors en The Butterfly Effect. Actrice Leslie Bibb was eerder te zien in de film Midnight Meat Train. Actrice Jamie Chung zagen we eerder in films als Sorority Row en Sucker Punch. De trailer van Flight 7500 werd officieel uitgebracht in januari 2012, om daarop volgend een bioscooprelease te krijgen in augustus 2012 in Amerika. Echter na de datum van de bioscooprelease driemaal verschoven te hebben besloot de studio om de film dit jaar direct op DVD uit te brengen in diverse landen, waaronder Nederland. Dit is meestal geen goed teken. Aan het eindproduct is dan ook duidelijk te zien wat de aanleiding hiervan is. De verwachtingen van de kijker werd na het zien van de trailer en het lezen van het verhaal overduidelijk te hoog gesteld. Desondanks is Flight 7500 een onderhoudende horrorfilm met voldoende spannende scènes en een duistere sfeer. De camerabeelden in het vliegtuig zorgen voor een beklemmend gevoel. Er wordt goed acteerwerk geleverd door de gehele cast en veel mogelijkheden worden gegeven aan de karakters om zich te ontwikkelen in de loop van het verhaal. De film weet in ieder geval niet te vervelen. Er zitten ook genoeg minpunten vastgebonden aan Flight 7500. Het concept klinkt zeer interessant op papier en heeft zeker potentie, maar de uitwerking laat te wensen over. Er waren vele mogelijkheden met het verhaal en het uitgangspunt is nogal vergezocht. De CGI-effecten in deze film zien er de meeste keren middelmatig tot ronduit slecht uit, dit als gevolg van het redelijk kleine productiebudget. Het einde voelt zeer gehaast aan en laat je de rest van de film in een oogwenk vergeten. Met slechts 76 minuten op de teller vliegt de film zo aan je voorbij. Al met al is Flight 7500 een degelijke horrorfilm die het vooral moet hebben van de bekende cast en de regisseur.

Genre: Horror, Mysterie, Thriller
Jaar: 2014
Speelduur: 76 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045243135

Flight 7500 wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in een anamorf 1.85:1 beeldformaat. De beeldkwaliteit voor deze DVD-uitgave is netjes verzorgd. De film speelt zich geheel af in een vliegtuig en dat zorgt ook voor hele goede beelden. De kleuren zijn helder en ogen mooi en de scherpte in bepaalde scènes zijn doeltreffend. De donkere scènes zorgen er af en toe voor dat de schaduwdetail wat soft oogt maar dit komt gelukkig niet al te vaak voor. Flight 7500 heeft een mooie beeldtransfer meegekregen op deze DVD-uitgave. De optionele Nederlandse ondertiteling staat netjes onderin het beeld en is duidelijk leesbaar.

De DVD-uitgave van Flight 7500 bevat een Engelstalig Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) audiospoor. Het geluid op deze DVD-uitgave is van zeer goede kwaliteit. Er wordt optimaal gebruik gemaakt van de front- en surroundspeakers, voornamelijk in de spannende scènes van de film. Dialogen zijn duidelijk verstaanbaar en de sfeervolle muziek in Flight 7500 zorgt ook ervoor dat er heel goed gebruik wordt gemaakt van de surroundkanalen. Helaas wordt er geen gebruik gemaakt van de subwoofer. Flight 7500 heeft een nette geluidskwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave.

Bij het opstarten van de DVD van Flight 7500 krijgen we een aantal promotietrailers te zien. Vervolgens start de film direct en is er geen menu beschikbaar. Ook extra's zijn helaas niet te vinden op de DVD-uitgave van Flight 7500. Dit geldt overigens ook voor de Blu-ray Disc-uitgave van de film. Op buitenlandse uitgaves van Flight 7500 zijn ook geen extra's aanwezig.

Er zitten 273 passagiers aan boord van de Vista Pacific vlucht 7500 die van Los Angeles naar Tokio reist. Al snel overlijdt er tijdens de vlucht een passagier op onverklaarbare wijze wat voor ophef zorgt bij de inzittenden en het vluchtpersoneel. Het wordt de passagiers steeds meer duidelijk dat ze niet alleen zijn... Flight 7500 is een onderhoudende horrorfilm die zowel plus- als minpunten met zich meedraagt. De acteerprestaties van de cast zijn heel goed en het camerawerk zorgt voor een beklemmende sfeer. Er zit voldoende spanning door de hele film en de muziek is doeltreffend. Het verhaal krijgt niet de uitwerking die het verdient en het einde is ietwat afgeraffeld. Het is duidelijk waarom de film twee jaar lang op de plank lag. Het beeld en geluid op deze DVD-uitgave zijn zeer goed en netjes verzorgd. Helaas zijn er geen extra's aanwezig op de DVD-uitgave.