The Raid 2: Berandal

16-12-2014

8

The Raid 2: Berandal (Blu-ray)

Rama (Iko Awais) dacht dat de strijd over was. Hij bevocht een heel flatgebouw vol gangsters en corrupte politieagenten met een enorme bult lijken tot gevolg. De vijanden in dat gebouw waren echter maar een kleine vis in een veel grotere vijver. De acties van Rama hebben de aandacht getrokken van bazen hogerop. Hierdoor loopt zijn gezin groot gevaar. Hij heeft eigenlijk maar één keuze. Undercover gaan in de criminele onderwereld en in de hiërarchie opklimmen. Dit zal hem in staat stellen om de kopstukken van de criminele organisatie uit te schakelen. Alleen op deze manier kan Rama de toekomst van zijn gezin veiligstellen en weer een normaal leven leiden. Maar is hij wel opgewassen tegen deze enorme overmacht?

Gareth Evans maakte in 2012 met The Raid een onwijs brute actiefilm. Zoals in onze recensie van deze film te lezen is werd deze film onverwachts een werelwijde hit die het budget vele malen terugverdiende. Dit maakte de weg vrij voor een vervolg op grotere schaal en met meer ambitie. The Raid 2 behoudt de duizelingwekkende martial arts moves uit het eerste deel en het grove geweld wordt zo mogelijk nog explicieter. Nieuw is echter de toevoeging van een daadwerkelijk verhaal en veel meer gesproken tekst. Uiteindelijk is het nog steeds allemaal vrij simpel, maar de extra plotlijnen zorgen toch voor meer diepgang en afwisseling tussen vechtscènes. Het gevolg is wel dat de speelduur flink uit de klauwen is gelopen. De speelduur van 2,5 uur is eigenlijk te lang voor deze film. De filmstijl van Gareth Edwards is nogal langgerekt. Dit is an sich een kwaliteit – vele shots uit de film zijn mooi genoeg om zo aan de muur te hangen – maar leidt wel tot wat problemen met het tempo van het geheel. Er staat echter zoveel onbetwistbare kwaliteit tegenover, dat je deze tekortkoming op de koop toe neemt. De mooie cinematografie in combinatie met de vechtkunsten en het bijzondere expliciete geweld is nog altijd een prachtige combinatie. Het geheel is hier echt meer dan de som der delen. Je moet echter geen zwakke maag hebben, want dan zal deze film je zwaar vallen. De geruchten gaan al rond dat er een derde deel komt. Ik kan alvast niet wachten!

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 2014
Speelduur: 150 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Indonesisch
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777950159

De Blu-ray Disc-uitgave van The Raid 2 heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Het beeld ziet er uitstekend uit. The Raid 2  is een donkere en grimmige film. Voldoende schaduwdetail is dan ook een must en deze transfer slaagt daar wonderwel in. Kleine details dichtbij en ver weg zijn altijd zichtbaar. Doordat er weinig kleur is en het contrast ook wat karig kan zijn, komt het beeld soms wat vlakjes over. Er zijn echter af en toe scènes met meer kleuren waarin dit geen probleem vormt. In het geheel bezien is dit een prima transfer die vanwege de aard van de film soms wat minder indruk maakt, maar dit ligt zeker niet aan de technische kwaliteiten.

Deze BD-uitgave van The Raid bevat een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Indonesische taal. Daarnaast is er een Franse versie opgenomen met dezelfde specificaties. Hier is bijzondere weinig op aan te merken. Deze audiopresentatie geeft thuis op alle fronten. Te beginnen bij de basis. Dialogen zijn altijd goed verstaanbaar. Dan de actie. Deze komt vol kracht je huiskamer binnen. Hierbij is er veel aandacht voor details en omgevingsgeluiden. Je krijgt echt het gevoel midden in de actie te zitten. Tijdens een scène in een nachtclub tril je bijna van de bank af. The Raid 2 is in deze vorm een genot om naar te luisteren.

Voor het starten van de film worden er een aantal trailers afgespeeld. Verder zijn er geen extra’s. Op buitenlandse uitgaves zijn wel een aantal extra’s terug te vinden.

Rama dacht een normaal leven te kunnen leiden met zijn gezin, maar moet opnieuw geweld gebruiken om zijn gezin te beschermen. Hij gaat diep undercover in een criminele organisatie om diens kopstukken uit te schakelen. The Raid 2 is in de eerste plaats meer van hetzelfde met prachtige vechtkunst en grof geweld, maar dit wordt ditmaal uitgebreid met een meer diepgaand verhaal en met als gevolg een lange speelduur. Fans zullen fans blijven, maar nieuwe fans zal het niet opleveren. Deze BD-uitgave is technisch gezien dik in orde. Zowel het beeld als het geluid maken indruk. Helaas ontbreken de extra’s op deze Nederlandse uitgave.