Following, The - Seizoen 2

Ferdi Akkulak
29-12-2014

7.5

Following, The - Seizoen 2 (DVD)

Nadat werd aangenomen dat seriemoordenaar en sekteleider Joe Carroll (James Purefoy) dood was, kon voormalig FBI-agent Ryan Hardy (Kevin Bacon) het afgelopen jaar op krachten komen. Wanneer er echter een gruwelijke moordpartij plaatsvindt in een metro, waarbij zes mensen om het leven komen, zoeken Hardy en zijn ex-partner Mike Weston (Shawn Ashmore) contact met de enige overlevende, kunsthandelaar Lily Gray (Connie Nielsen). Als Hardy samen met zijn nicht, NYPD-agente Max Hardy (Jessica Stroup), een geheim onderzoek start, is hij binnen korte tijd wederom het doelwit van een moordenaar. Wie heeft het ditmaal op hem gemunt?

Na het succesvolle eerste seizoen van The Following was een tweede seizoen natuurlijk niet weg te denken. Wederom ligt de regie, onder andere, in de handen van Marcos Siega (Dexter, The Vampire Diaries). Ook schrijver, bedenker en producent Kevin Williamson (I Know What You Did Last Summer, Scream-films) is weer van de partij. Acteurs als Kevin Bacon (Footloose, Friday the 13th), Shawn Ashmore (X-Men Trilogy, X-Men: Days of Future Past), Valorie Curry (The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2) en James Purefoy (Solomon Kane, Ironclad) keren terug in hun respectievelijke rollen. Het tweede seizoen van The Following introduceert ons ook aan nieuwe personages, waaronder Jessica Stroup (Prom Night, Ted) en Connie Nielsen (Gladiator, 3 Days to Kill). In maart 2015 zal een derde seizoen haar debuut maken op televisie. The Following - Seizoen 2 is een goed vervolg op het eerste seizoen. Jammer genoeg is dit seizoen niet zo goed als seizoen één, maar daar werd de lat wel erg hoog gelegd. Het is wel bijzonder om te zien dat er goed is nagedacht over wat er in het tweede seizoen veranderd kon worden ten opzichte van het eerste seizoen. We krijgen ditmaal bijvoorbeeld minder flashbacks te zien, wat alleen maar zorgt dat er een goede focus blijft en het geheel minder rommelig maakt. De spanning en atmosfeer blijven een van de sterkste punten van deze tv-serie. De acteerprestaties zijn weer van topniveau en de personages blijven interessant om te volgen, ook de nieuwelingen. De camerabeelden zijn uitstekend en de soundtrack is dik in orde. Er vinden vele verrassende plottwists plaats in het tweede seizoen van The Following, die soms slim uitpakken, maar andere keren ook onbevredigend werken. Schrijver Kevin Williamson weet weer wonderen te verrichten met het scenario en de ontwikkeling van de personages. Het uitgangspunt van dit seizoen had wat beter uitgewerkt kunnen worden, maar is zeker niet slecht. The Following - Seizoen 2 weet niet het niveau van het eerste seizoen te halen, maar is en blijft spannend, gewelddadig, mooi geacteerd en bij vlagen zeer verrassend.

Genre: Drama, Thriller, TV
Jaar: 2014
Speelduur: 630 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans, En vele andere
Uitgever: Warner Home Video
EAN: 5051888169780

• 2013 Comic-Con Panel
  • Inside The Following
  • Following Marcos Siega
  • The Religion of Joe Carroll
  • Bound by a Common Foe
  • Season 2 Alternate Ending
  • The Joe Mask
  • Gag Reel
  • Sneak Peek: Silence

Het tweede seizoen van The Following wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in een anamorf 1.85:1 beeldformaat. Het beeld ziet er kwalitatief zeer goed uit. De kleuren spatten van het scherm af en zien er altijd helder uit. Af en toe verliest het beeld haar scherpte maar dit komt heel weinig voor, ook is het schaduwdetail wat mager in bepaalde scènes, maar dit blijft miniem. De Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en netjes onderin het beeld geplaatst.

De DVD-uitgave van het tweede seizoen van The Following geeft de kijker de keuze tussen een Engelse Dolby Digital 5.1-track (384 kb/s), een Franse Dolby Digital 2.0-track (192 kb/s) en een Spaanse Dolby Digital 2.0-track (192 kb/s). De voorkeur bij het bekijken van de tv-serie ging uit naar het Engelse audiospoor. Het geluid is van zeer goede kwaliteit op deze DVD-uitgave. Dialogen zijn altijd verstaanbaar en komen zuiver vanuit de centerspeaker. De muziek uit de tv-serie speelt een grote rol en komt netjes uit de frontspeakers. Ook van de surroundkanalen wordt volop gebruik gemaakt. Het is jammer dat er, net zoals bij de DVD-uitgave van het eerste seizoen, weinig tot geen gebruik wordt gemaakt van de subwoofer.

Bij het opstarten van de vier DVD-schijven komt de kijker direct in een statisch menu terecht met achtergrondmuziek. Op iedere DVD-schijf zijn er extra's te vinden. De extra's op de DVD-uitgave van The Following - Seizoen 2 zijn gelijk aan die van de Blu-ray Disc-uitgave, maar ook identiek aan de buitenlandse uitgaves. Alle extra's zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

DISC 1

2013 Comic-Con Panel (21 min.)
We zien een aantal acteurs, de regisseur en de schrijver geïnterviewd worden bij de San Diego Comic-Con conventie. De cast en crew reflecteren hier naar hun favoriete scènes, karakters en naar het verleden en de toekomst van de tv-serie. De enthousiasme is meer dan duidelijk te zien bij het publiek, maar ook bij de cast en crew zelf. Er komen leuke onderwerpen aan bod, vooral voor de liefhebber leuk om te bekijken.

Inside The Following (6 min.)
Vier korte behind-the-scenes featurettes voor afleveringen 1 tot 4 van het seizoen waarin we interviews met cast en crew te zien krijgen en ook achter de schermen gaan bij de opnames van de diverse afleveringen. Deze extra is los te bekijken voor iedere aflevering en is vooral handig om te bekijken na het zien van de afleveringen.

Deleted scenes (3 min.)
Verspreid over de vier discs worden er een aantal verwijderde/alternatieve scènes getoond uit verschillende afleveringen. Deze scènes zijn los te bekijken via het aflevering selectiemenu of in één keer via het menu van de extra's. Het zijn interessante scènes om te bekijken. Aan veel scènes is het duidelijk te zien waarom deze niet in de tv-serie te zien waren, maar er zitten ook genoeg scènes tussen die bepaalde personages meer diepte geven. Deze scènes voegen weinig toe aan het verhaal van de tv-serie.

DISC 2

Inside The Following (7 min.)
Vier korte behind-the-scenes featurettes voor afleveringen 5 tot 8 van het seizoen waarin we interviews met cast en crew te zien krijgen en ook achter de schermen gaan bij de opnames van de diverse afleveringen. Deze extra is los te bekijken voor iedere aflevering en is vooral handig om te bekijken na het zien van de afleveringen.

Deleted scenes (10 min.)

DISC 3

Inside The Following (7 min.)
Vier korte behind-the-scenes featurettes voor afleveringen 9 tot 12 van het seizoen waarin we interviews met cast en crew te zien krijgen en ook achter de schermen gaan bij de opnames van de diverse afleveringen. Deze extra is los te bekijken voor iedere aflevering en is vooral handig om te bekijken na het zien van de afleveringen.

Deleted scenes (5 min.)

DISC 4

Following Marcos Siega (17 min.)
Een informatieve featurette die vooral de focus legt op de executieve producent en regisseur Marcos Siega. We krijgen interviews te zien met de makers en acteurs. Deze featurette gaat voornamelijk over het filmproces van The Following en de uitdagingen die Seizoen 1 en Seizoen 2 met zich meebracht.

The Religion of Joe Carroll (9 min.)
Korte maar interessante featurette over de personage van James Purefoy (Joe Carroll) en de religie van zijn karakter, we krijgen hierbij interviews te zien met de acteurs.

Bound by a Common Foe (6 min.)
Korte featurette die gaat over de verbanden die gelegd worden met de personages van Kevin Bacon (Ryan Hardy) en Shawn Ashmore (Mike Weston), met interviews van de acteurs.

Season 2 Alternate Ending (4 min.)
We krijgen een alternatief einde van de seizoensfinale uit Seizoen 2 te zien, met een introductie van regisseur Marcos Siega. Het is een bijzonder sterk einde maar had een andere wending aan het verhaal gegeven.

The Joe Mask (3 min.)
Korte featurette waarin we zien wat het proces was bij het maken van de latex masker van Joe Carroll, die ook gebruikt werd in dit seizoen, met interviews van de makers en acteur James Purefoy. Een tikkeltje onnodig maar toch leuk om te zien voor de liefhebbers van de serie.

Gag Reel (4 min.)
Een aaneenschakeling van grappen en grollen tijdens het filmproces van The Following - Seizoen 2. Heel leuk om eens te bekijken.

Inside The Following (4 min.)
Twee korte behind-the-scenes featurettes voor afleveringen 13 en 15 van het seizoen waarin we interviews met cast en crew te zien krijgen en ook achter de schermen gaan bij de opnames van de diverse afleveringen. Deze extra is los te bekijken voor iedere aflevering en is vooral handig om te bekijken na het zien van de afleveringen.

Sneak Peek: Silence (1 min.)
Een zeer korte trailer/sneak peek van aflevering 14 uit The Following - Seizoen 2.

Deleted scenes (7 min.)

Een jaar na de verschrikkelijke gebeurtenissen uit het vorig seizoen vinden er weer diverse moordpartijen plaats die leiden naar een nieuwe groep sekteleden. Het is aan voormalig FBI-agent Ryan Hardy (Kevin Bacon) de taak om te achterhalen wie hier achter kan zitten. Het tweede seizoen van The Following is spannend, imposant, puik geacteerd en is bij vlagen verrassend. Soms lijkt het bijna een herhaling van zetten in vergelijking met het superieure eerste seizoen maar daar werd de lat ook hoog gelegd. Het beeld en geluid op deze DVD-uitgave zijn indrukwekkend en de extra's zijn informatief en zeer leuk om te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.