Hunted - De Complete Serie

06-01-2015

7.2

Hunted - De Complete Serie (DVD)

Na een succesvolle reddingsmissie overleeft spion Sam Hunter (Melissa George) ternauwernood een moordaanslag. Iemand binnen haar team moet haar hebben verraden. Wanneer er een klus gedaan moet worden waarbij Sam cruciaal is, keert ze terug. Sam vertrouwt geen enkele collega en hoopt ze één voor één van haar verdachtenlijst af te strepen terwijl de missie voorduurt. De rijke industrieel Jack Turner (Patrick Malahide) probeert koste wat kost een dam in Pakistan te kopen, wat namens een anonieme opdrachtgever door Hunters team tegen elke prijs voorkomen moet worden. Sam weet te infiltreren door een band  met Jacks kleinzoon Edward (Oscar Kennedy) te scheppen. De zaak Turner blijkt echter snel veel complexer dan gedacht. Sam vindt het moeilijker en moeilijker om de gevoelige Edward puur als gebruiksmiddel te zien. Terwijl ze steeds meer informatie over haar eigen situatie inwint, ruikt Jack Turner sterker onraad. Wanneer blijkt dat er nog steeds een prijs op haar hoofd staat, is het letterlijk van levensbelang om de zaak zo snel mogelijk te beëindigen.

De achtdelige tv-serie Hunted voelt kort gezegd als een mix van Luther (zelfde intense sfeer en indringend camerawerk), Overspel (soortgelijke verhaallijn en personages) en vreemd genoeg Quantum of Solace (twee duidelijk overgenomen thema's) in een spionagejasje. Een interessant experiment met een wisselend resultaat. Het tempo wordt er in alle afleveringen goed ingehouden. Het relatief simpele, maar vrij solide verhaal neemt geregeld vreemde wendingen om meer spanning te creëren en hopelijk hiermee interesse te houden. Dit werkt het grootste deel van de tijd vrij goed, maar af en toe gebeurt er iets wat ogenschijnlijk niet bij iemands rol past of erg als een truucje voelt. Vooral de openingsscènes, losstaand van het overkoepelend verhaal, slaan vaak kant noch wal. Hunted staat ver van echt spionagewerk af, aangezien afluisteren of hacken hier net zo makkelijk gaat als je neus snuiten. Als je als kijker dergelijke zaken accepteert en je er niet door laat afleiden, weet Hunted zeker te vermaken. Hunted moet het vooral hebben van de acteurs die de op papier simpele karakters tot leven brengen. Patrick Malahide (The Singing Detective, The World is Not Enough) weet door zich te profileren als een wrede antagonist. Ook al geeft het script hem hier niet veel ruimte voor, weet hij een diverse rol neer te zetten. Hij toont een hardheid en waar nodig een tederheid waar wijlen Bob Hoskins (Mona Lisa, The Long Good Friday) zo om werd geprezen. Ook Stephen Campbell Moore (Ashes to Ashes, The Bank Job), die Jack Turners zoon en Edwards vader speelt, weet Hunted tot een hoger niveau te tillen. In zijn rol als gekwelde ziel is hij het beste en meest intrigerende karakter in de serie. Zijn spel tegenover Malahide is heerlijk om naar te kijken. Melissa George (Triangle, The Slap) doet erg haar best om de serie te dragen, wat zonder al te veel moeite lukt in de speurneus- en actiegedeeltes. Ze lijkt echter niet in staat om echte emotie overtuigend over te brengen. Waarschijnlijk wordt dit deels versterkt door het feit dat haar directe tegenspelers dit zo goed kunnen. Naast een paar intrigerende bijfiguren, die te weinig ruimte krijgen om echt te stralen, bestaan de verdere personages uit bekende clichés.
Al met al leidt dit tot een visueel interessante serie die dankzij het acteerwerk en de intense sfeer het voor de meesten gemakkelijk zal maken
de knullige zaken in Huntedte te vergeten. Omdat het altijd de bedoeling is geweest om meer met Sam Hunter te doen, kent de serie geen bevredigend einde waar alle eindjes aan elkaar worden geknoopt, wat frustratie kan opwekken. Vooralsnog is er geen vervolg in de maak, maar op het internet zijn verschillende interviews te vinden met bedenker/schrijver Frank Spotnitz die het einde van het seizoen verder uitlegt en ingaat op zijn vervolgideeën. De vraag is echter of dit ooit komt. Tot die tijd is er in Hunted veel om je als kijker mee te vermaken, als je bereid bent sommige 'knulligheden' over het hoofd te zien. Concluderend is Hunted een sterk geacteerde thrillerserie die niet perfect is, maar zeker goed genoeg om een keer te bekijken.

Genre: Actie, Drama, Mysterie, Thriller, TV
Jaar: 2014
Speelduur: 480 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045243531

Hunted is op deze DVD-uitgave te bekijken in het anamorfe 1.78:1 beeldformaat. Zoals eerder aangegeven is het een intense serie, met snelle montage en camerawerk. Hierdoor is het af en toe slecht te zien wat er gebeurt, vooral in de actiescènes aan het begin van de serie, waardoor je als kijker goed moet opletten om alles mee te krijgen. Hierbuiten wordt er vaak gespeeld met belichting en kadrering, wat af en toe tot interessante beelden leidt en Hunted een plezier maakt om naar te kijken. Vooral in de wat wijdere shots lijken scènes iets onscherp en zijn er lichte compressieblokken en heel af en toe edge-enhancement te bespeuren. Overal het algemeen is er op de scherpte van de beelden niets aan te merken, waardoor dit extra opvalt. Door het hoge contrast is er sprake van een hoge zwartwaarde en zijn alle aanwezige kleuren diep verzadigd. Wederom in lijn met de intensiteit die Hunted wil overbrengen. Af en toe maakt dit de serie wel iets te somber, ook omdat bruin-, blauw- en grijstinten de boventoon voeren in het kleurenpalet. Een extra compliment voor de animatie aan het begin van de laatste aflevering van Hunted. Dit staat ver van de rest van de serie en is op een vrij simpele manier geanimeerd, maar het weet wel een gevoelige snaar te raken en toont de liefde die de makers van Hunted gehad moeten hebben voor dit project. Verder moet er op gewezen worden dat de ondertiteling er soms erg naast zit. Zo wordt het Engelse minister in de context van de serie consequent verkeerd vertaalt met priester. Dit gebeurt vaker, wat behoorlijk afleidt. Al met al dus een redelijke beeldkwaliteit.

Naast het originele Engelstalige 5.1 Dolby Digital (448 kb/s) geluidstrack is er op deze DVD-uitgave ook een Franstalige 5.1-track en zowel een Frans- als Engelstalige stereo 2.0-audiospoor te vinden. Hieronder een beoordeling van alleen de eerste. Het gesproken woord wordt zoals gebruikelijk door het middenkanaal ter gehore gebracht. Er komen veel accenten voor in de serie, waardoor het af en toe lastig is om goed te verstaan wat er gezegd wordt, maar over het algemeen klinken ze allemaal scherp en helder. De geluidseffecten in de serie zijn niet al te gelaagd (gevechten klinken af en toe hetzelfde), maar de beter gelaagde omgevingsgeluiden geven via de surroundkanalen Hunted meer ambiance. Scènes die zich binnen afspelen voelen in vergelijking wel wat hol, wat de begeleidende muziek vrij goed opvangt. Deze muziek is via de surroundkanalen te horen en is nergens noemenswaardig, maar weet de intensiteit van de serie te verhogen. Niet al te veel klachten over de geluidseffecten dus.

Hunted bestaat in deze DVD-uitgave uit 4 discs met elk twee afleveringen erop. Op de eerste disc zijn enkele promotietrailers aanwezig voordat je als kijker in het geanimeerd menu terecht komt. De andere schijven geven directe toegang tot het menu. Alleen op disc 4 is een extra aanwezig, die niet op de DVD-hoes staat vermeld.

Deleted Scenes (11 min)
Een reeks scènes die uit de uiteindelijke serie geknipt of ingekort zijn, ogenschijnlijk vanwege tijdgebrek. Bij vlagen interessant, omdat we soms iets meer over personages te weten komen. Vaak genoeg zijn de keuzes van de makers om beeldmateriaal weg te laten echter wel te begrijpen, omdat ze alleen maar het snelle tempo van Hunted in de weg zouden zitten. Deze extra is helaas alleen Frans ondertiteld.

In Hunted probeert de spion Sam Hunter een gevoelige zaak tot goed einde te brengen, terwijl ze ondertussen zoekt naar degene die haar een jaar geleden heeft proberen te vermoorden. Hunted is een intense, snelle serie, die ondanks sommige gebreken zeker kan vermaken. Dit komt voornamelijk door het sterke acteerwerk en strakke regie gedurende de acht afleveringen. Op deze DVD-uitgave zijn de beelden van een redelijke kwaliteit. Het geluid is niet al te gelaagd, maar weet de intense sfeer van Hunted goed over te brengen. De deleted scenes op disc 4 zijn een leuke extra, ondanks het gebrek aan Nederlandse ondertiteling. Concluderend heeft Hunted genoeg leuks om je als kijker mee te vermaken, wanneer je sommige onregelmatigheden/slordigheden over het hoofd ziet.