Big Eyes

05-02-2015

6.8

Big Eyes (Bioscoop)

Margaret (Amy Adams) verlaat haar man en vertrekt hals over kop met haar dochtertje Jane (Delaney Raye) naar San Francisco. Ze is een beetje wereldvreemd en kent niemand in de stad, behalve haar vriendin DeeAnn (Krysten Ritter). Ze verdient een klein beetje als tekenaar in een meubelfabriek, maar haar hart ligt bij het schilderen van bijzondere portretten van kleine meisjes met grote ogen. Haar dochter staat daar altijd model voor. Op een lokale schildersmarkt ontmoet ze Walter Keane (Christoph Waltz), die zelf zijn Parijse straatgezichten aan de man probeert te brengen. Hij is onder de indruk van Amy’s schilderskunsten en niet veel later zijn ze getrouwd. Walter probeert zijn schilderijen te exposeren, maar men is niet geïnteresseerd in zijn werk. Wel in dat van zijn vrouw en voor het gemak zegt Walter maar dat het zijn eigen werk is. En zo worden de schilderijen van Margaret een groot succes op naam van Walter. De kunstcritici vinden het allemaal maar niets, maar bij het grote publiek worden de schilderijen ontzettend populair. Walter verzint diverse verdienmodellen om het werk aan de man te brengen en het koppel wordt schatrijk. Toch begint Margaret langzaam te beseffen dat alle credits naar Walter gaan in plaats van naar haarzelf. Hoe lang kan ze de drang weerstaan om aan de wereld kenbaar te maken dat zij de echte schilderes van de meisjes met de grote ogen is?

Tim Burton staat altijd garant voor bijzondere films, vol fantasie en visuele pracht. Hij is een van de weinige filmmakers die een eigen fanschare heeft. Films van Burton zijn iets om naar uit te kijken. Op het door critici geprezen, maar door het publiek genegeerde, Ed Wood na zijn alle films van hem een succes gebleken. Met zijn 17e film Big Eyes gaat hij geheel terug naar de basis. Wie zou moeten gokken wie de regisseur van de film is zou waarschijnlijk niet snel bij Tim Burton uit zijn gekomen. En het zal even wennen zijn om een Burton-film te zien zonder Johnny Depp of Helena Bonham Carter. Dit keer gaat de eer naar Amy Adams (American Hustle) en Christoph Waltz (Inglourious Basterds). En om maar direct met de deur in huis te vallen; Big Eyes is een redelijke teleurstelling. Burton is op z'n best als hij mag uitpakken, zijn volle fantasie mag gebruiken en typetjes mag neerzetten. In Big Eyes zit hij gevangen in een redelijk vastomlijnd patroon, omdat de film is gebaseerd op ware personages en gebeurtenissen. Het betreft hier het verhaal van schilder Walter Keane, of eigenlijk meer zijn vrouw Margaret Keane. Jarenlang kreeg Walter alle lof voor zijn opmerkelijke schilderijen van jonge meisjes met grote ogen, maar achteraf bleken deze allemaal door Margaret te zijn geschilderd.
Tim Burton houdt van excentrieke karakters, maar in Big Eyes is daar niet veel ruimte voor. Toch heeft hij Christoph Waltz blijkbaar alle ruimte gegeven om te schmieren. Het is erg overdreven wat hij allemaal doet. Nu ken ik Walter Keane als mens niet, maar als het spel van Waltz ook maar enigszins gebaseerd is op de echte Keane, dan begrijp ik niet waarom hij niet veel eerder tegen de lamp gelopen is. Het is namelijk allemaal heel doorzichtig wat hij doet. Het karakter van Margaret is veel interessanter. Zij is trots op haar werk, maar door de constructie met haar man cijfert ze zichzelf volledig weg. Ze komt langzaam op een punt dat ze zichzelf lijkt te ontkennen. Ze kan met niemand haar verhaal delen, zelfs niet met haar dochter. De psychische lijdensweg van Margaret is datgene wat het meest boeit aan deze film. Je vraagt je toch ook af waarom Tim Burton aan dit project is begonnen, maar als je je inleest kom je al snel achter de reden. Burton is naast filmmaker ook kunstenaar en zijn werk is beïnvloed door Keane. De start van het project dateert al uit 2000, maar Burton werd pas zo'n tien jaar later betrokken bij de film. Een film waar de neutrale kijker zich nog enigszins mee kan vermaken door het toch wel bijzondere verhaal rond Margaret en Walter Keane en het goede spel van Amy Adams, maar de echte Burton-fan zal behoorlijk teleurgesteld zijn in deze krachteloze en vooral fantasieloze voorstelling.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2014