Best Of Me, The

Jaap Stolze
09-02-2015

6

Best Of Me, The (DVD)

Dawson (James Marsden) en Amanda (Michelle Monaghan) ontmoeten elkaar weer na 20 jaar vanwege het overlijden van een gezamenlijke vriend. Ze waren verliefd tijdens de middelbare school en deelden alles met elkaar. Door een noodlottig ongeval moest Dawson het contact verbreken met Amanda en zijn ze allebei hun eigen weg gegaan. Is er een mogelijkheid om de liefde tussen deze twee mensen weer te laten opbloeien na al die jaren en kunnen ze hun verleden echt verwerken en achter zich laten?

Deze romantische film gebaseerd op het boek van Nicholas Sparks is een drama over de vraag of liefde uiteindelijk dramatische gebeurtenissen en keuzes kan overwinnen ? Het is het verhaal van twee minnaars (Amanda en Dawson) die elkaar weer ontmoeten tijdens het openen van een testament van een gezamenlijke vriend. Beiden zijn hun eigen weg gegaan na een noodlottig incident. Amanda is getrouwd en heeft een kind verloren en een puberzoon samen met een man in een liefdeloos huwelijk. Zullen deze twee mensen weer voor elkaar kiezen na deze 20 jaar of zijn de keuzes die ze hebben gemaakt toch niet onoverkoombaar. We schakelen tijdens de film telkens van heden naar verleden, waarbij de jonge Amanda (Liana Liberato) en de jonge Dawson (Luke Bracey) worden gevolgd tijdens hun eerste ontmoeting, hun eerste kus en uiteindelijk het fatale ongeluk wat leidt tot hun breuk. Deze overgangen voelen heel natuurlijk aan en komen niet geforceerd over zoals soms wel eens het geval is met flashbacks in films. Ook het verhaal en hoe het zich ontwikkelt is prima gedaan tot het laatste half uur van de film waarin de plotwendingen wel erg onwaarschijnlijk worden. De film bevat ook wel de nodige clichés, het zoenen in de regen, elkaar vasthouden tijdens zonsondergang, alle romantische clichés komen wel langs. Ook de tegenstelling tussen Amanda, die uit een rijke familie komt, en Dawson uit een typische Amerikaans White-Trash familie met een gewelddadige vader ligt er wel erg dik bovenop. De rol van de oudere weduwnaar Tuck (Gerald McRaney) die de jonge Dawson onder zijn hoede neemt is de mooiste rol in deze film. Deze man die Dawson onderdak en eten biedt en bescherming tegen zijn criminele vader is een geloofwaardig karakter, mede door het goede spel van deze acteur. Ondanks de ongeloofwaardige plotelementen (vooral in het laatste half uur) werd ik toch meegevoerd in dit verhaal en hoopte ik ook dat deze twee mensen na al die jaren voor elkaar zouden kiezen. In dit soort romantische films moet je niet teveel zoeken naar logica, maar je laten meevoeren door sentimentele gevoelens.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 2014
Speelduur: 113 min
Verpakking: Amaray Duo Keep Case
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045243784

• Audio Commentary by Director Michael Hoffman
  • Deleted Scenes (5)
  • Nicholas Sparks Interviews : Michelle and James
  • Liana and Luke
  • Music Video : I DID by Lady Antebellum

De DVD-uitgave van The Best of Me is een anamorfe beeldtransfer in 2.35:1-formaat. Het beeld ziet er zeer kleurrijk uit, vooral de buitenscènes in de tuin en in de bossen zijn prachtig van kleur en licht voorzien. Er is amper een artefact of foutje te zien, de close-ups, de opnames binnenshuis, het ziet er allemaal zeer scherp uit en voorzien van mooi schaduwdetail in de avondscènes. Het kleurenpalet van de film is prachtig, veel groen en blauw en zeer gedetailleerd. Ook de kleding van de acteurs en de weergave van de natuur in Louisiana zijn prachtig. Al met al een mooie print waar weinig op aan te merken valt, een zeer goede beeldkwaliteit.

De geluidstrack van de DVD-uitgave van The Best of Me bevat in de flashbackscènes veel muziek die prima wordt weergegeven in het Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidsspoor. In de scènes van de huidige tijd zijn veel omgevingsgeluiden van de natuur in de tuin, dus veel vogels, krekels en kabbelende beekjes. Tijdens de spaarzame actiescènes (tijdens de explosie op het booreiland) wordt goed gebruik gemaakt van de surround-speakers zonder echt op te vallen. De dialogen zijn zeer goed verstaanbaar en worden nergens overstemd door de achtergrondmuziek of omgevingsgeluiden.  De muziek wordt mooi weergegeven in de Dolby Digital 5.1-track, maar komt nog beter tot zijn recht in de Dolby Stereo 2.0-track. Vooral in de flashbackscènes is de soundtrack goed te horen op de Dolby Stereo 2.0-track. Een prima geluidsspoor waarbij geen overdreven effecten zijn te horen, maar wel alles haarscherp verstaanbaar is en de omgevingsgeluiden van de natuur mooi tot zijn recht komen. De muziektrack komt wat beter tot zijn recht in het Dolby Stereo 2.0-geluidsspoor.

Geen enkele extra is voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Audiocommentaar door regisseur Michael Hoffman
Het audiocommentaar van regisseur Michael Hoffman bevat verhalen van de filmset, de beslissing van de regisseur om de jonge en oudere Dawson en Amanda niet perse fysiek gelijk te laten zijn, het verhaal zelf en het casten van de acteurs. Er valt maar soms een stilte en je merkt dat hijzelf soms onder de indruk is van zijn eigen film. Een redelijk audiocommentaar wat fijn wegluistert maar niet echt van belang is.

Interviews door schrijver Nicholas Sparks (5 min.)
Michelle en James (Amanda en Dawson) plus Liana en Luke (jonge Amanda en jonge Dawson). Deze twee interviews zijn echt te kort om dieper in te gaan op het verhaal en de ontwikkeling van de karakters.

Deleted Scènes (9 min.)
Er is geen speel alles knop te kiezen, dus iedere scène moet apart gestart worden. In vijf verwijderde scènes komen we wat meer te weten over de verhouding van de jonge Amanda met haar ouders, vooral haar moeder komt wat beter tot haar recht in deze scènes.
Maar het is goed te begrijpen dat deze scènes geknipt zijn, omdat ze geen essentiële informatie bevatten. Een scène tussen Amanda en haar zoon in het ziekenhuis is wel zeer de moeite waard. Deze scènes zijn niet voorzien van commentaar.

Muziekclip Lady Antebellum (4 min.)
Lady Antebellum met I DidEen muziekvideo met beelden van een toneelstuk gebaseerd op de film afgewisseld met beelden van het duo Lady Antebellum en dit typische countrynummer waar de soundtrack grotendeels uit bestaat.

The Best of Me is een romantische film die het niet moet hebben van originaliteit en realisme. Maar waar de film wel in slaagt is je meevoeren in het verhaal en je te laten hopen dat deze twee mensen na lange tijd toch weer voor elkaar kiezen en hun pijnlijke verleden achter zich kunnen laten. Hoewel vol met clichés zijn de acteerprestaties solide (vooral van Gerald McRaney als Tuck en Liana Liberato als de jonge Amanda). Op deze DVD-uitgave ziet de film er zeer kleurrijk uit en maakt de romantische soundtrack het geheel compleet. Er staan een paar extra's op, die niet Nederlands ondertiteld zijn. Maar wil je graag wegzwijmelen bij een romantische film en je niet druk maken om logica of soms suikerzoete scènes dan heb je hier een goede film aan. Al met al een aanrader voor de liefhebbers van romantische films, maar Amerikaanser dan deze film vind je ze niet vaak.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.