Black Sails - Seizoen 1

11-02-2015

6.8

Black Sails - Seizoen 1 (Blu-ray)

We schrijven het jaar 1715. Piraat Kapitein Flint (Toby Stephens) ligt niet erg goed bij zijn bemanning. Ze vinden hem eigenlijk maar zwak. Reden voor Flint dus om een grote klapper te maken. Hij entert een schip, waarvan in het logboek melding wordt gemaakt van het schip L'Urca de Lima. Dit schip heeft een kostbare lading met een waarde van 5 miljoen dollar aan boord. Er is echter één probleem: de pagina uit het logboek met de route en precieze locatie is uit het logboek gescheurd. John Silver (Luke Arnold), een van de overlevenden van het geënterde schip, heeft deze pagina in handen. Hij wil dit geheim niet zomaar prijsgeven. Op het eiland Nassau op de Bahama's beheert Eleanor Guthrie (Hannah New) alle handel van de inkomende schepen. Er is echter nog maar voor een paar maanden waar op het eiland en ze heeft dringend nieuwe voorraden nodig. De lading van L'Urca de Lima komt daarbij goed uit en ze wil dan ook helpen een paar schepen met bemanning te regelen voor de tocht naar het prijsschip. Maar er zijn meer kapers op de kust, zoals Kapitein Charles Vane (Zach McGowan), die ook wel oren heeft naar zo'n kostbare lading. John Silver probeert dan ook zijn geheim aan de hoogste bieder te geven, zonder het risico te lopen zelf direct gedood te worden als hij de bewuste pagina heeft overhandigd.

Films en series over piraten zijn er al volop. Waarom dan toch weer een nieuwe reeks? De makers van Black Sails willen het leven van de piraten op een meer natuurgetrouwe manier overbrengen. Geen papagaaien, ooglapjes of houten benen. Nee, hier krijgen we te maken met het echte leven van de piraten, dat zich maar voor een klein deel op zee afspeelde. Het grootste deel van de tijd werd in de havens doorgebracht, waarbij de bemanning zich te goed deed aan drank en hoeren, terwijl de kapiteins en hun kwartiermeesters zich met de handel bezighielden. Dat is dan ook de voornaamste inhoud van Black Sails. En daar ligt ook direct de zwakte. Een groot deel van het verhaal gaat over intriges en onderlinge concurrentie tussen de piraten en het bevat te weinig avontuur en aktie. Er zijn veel verhaallijnen, waarvan de een - Billy die achter de beweegredenen van kapitein Flint wil komen - een stuk interessanter is dan de andere: de rol van de vrouwelijke piraat Anne blijft tot ver in de serie onduidelijk. Het verhaal komt wat stroef op gang, ook omdat er veel karakters en verhaallijnen moeten worden geïntroduceerd. Black Sails wordt gezien als de voorloper van het bekende boek Schateiland. Veel overeenkomsten zijn er echter niet, op de namen van Kapitein Flint en bemanningslid John Silver na.
De serie ziet er verder prachtig uit. Bijna alles is in Zuid-Afrika opgenomen, maar de locaties zijn uitstekend omgetoverd tot de Cariben. Het schip van kapitein Flint, de Behemoth, is een op schaal gemaakte replica van een echt schip uit de 18e eeuw. Productiemaatschappij Starz (Spartacus) heeft  kosten nog moeite gespaard om er iets groots van te maken. De grote naam achter dit project is Michael Bay, de regisseur van de Transformers-reeks. Bij deze serie is hij de uitvoerend producent. Een goed verkoopargument en een mogelijkheid om veel geld binnen te halen. Starz staat bekend om z'n gewelddadige series met veel naakt, maar dat blijft in Black Sails behoorlijk in toom. Het geweld is tot geringe proporties teruggebracht en de erotiek blijft heel bescheiden. Grote namen ontbreken in deze serie, maar dat is geen probleem. Sterker nog, dat is een voordeel, omdat men zich nu beter kan identificeren met de karakters, i.p.v. naar een bekende ster te kijken. Inmiddels is het tweede seizoen al klaar en het derde seizoen al aangekondigd voor volgend jaar. Er valt blijkbaar nog genoeg te vertellen over de piraten in het Caribisch gebied. Hopelijk heeft het dan wel wat meer spanning en aktie, want dat is in dit eerste seizoen wat aan de magere kant.

N.B. De discs starten vrij moeilijk op en de derde disc wilde helemaal niet starten. De eerste aflevering van de eerste disc heeft erg veel moeite met afspelen. Deze hapert met grote regelmaat tijdens het spelen. De overige afleveringen hebben hier geen last van. Het is niet duidelijk of dit alleen op het recensie-exemplaar van toepassing is of op de gehele release.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2014
Speelduur: 482 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Frans
Uitgever: 20th Century Fox
EAN: 8712626038139

• Building the Behemoth
  • Dressed to Kill
  • Pirate Camp
  • Black Sails an Inside Look
  • Folklore is Finished: Pirate Politics
  • Hakeem

Black Sails - Seizoen 1 heeft een 1.78:1 beeldverhouding, wat gebruikelijk is voor hedendaagse televisieseries.  De resolutie is 1080p en voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG- AVC codec. De serie staat op drie dubbellaags discs, die voor bijna 45GB zijn beschreven. Wat als eerste opvalt aan het beeld is het erg hoge contrast, met diepe zwartwaardes en hoge witte lichten. Dat zorgt voor een uitstekend zwartniveau, maar ook voor een erg matig schaduwdetail. Veel donkere delen lopen geheel dicht. Het is niet eens lelijk te noemen, maar het wijkt wel erg ver af van een natuurlijke weergave. Ook de erg verzadigde kleuren werken hier niet aan mee. De scherpte is verder uitstekend en vervelende artefacten zijn nergens te bekennen. Dit is dus geen volmaakte beeldtransfer, maar ook zeker geen slechte.

Er staan drie lossless geluidstracks op deze uitgave van Black Sails - Seizoen 1, waarvan de Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track de meest aansprekende is. Op de Amerikaanse uitgave is een Dolby TrueHD 7.1-track beschikbaar, maar wij moeten het hier met vijf hoofdkanalen doen. Dat is jammer, maar het geluid is allesbehalve slecht. Het is een uitgebreide en zeer gedetailleerde geluidstrack, met een mooie plaatsing van geluidseffecten. De dynamiek is groot, zeker bij de actie- en gevechtsscènes, die helaas niet al te vaak in de serie voorkomen. Gelukkig wordt er ook bij de rustigere scènes volop gebruik gemaakt van alle kanalen, waarbij omgevingsgeluiden alom aanwezig zijn. Dialogen komen altijd keurig uit het midden, maar zijn soms lastig te volgen. Dat ligt niet zozeer aan de geluidskwaliteit, maar meer aan het gemompel of het gebruikte accent van de acteurs. Desalniettemin een uitstekende geluidstrack, die niemand zal teleurstellen.

Het eerste seizoen van Black Sails bestaat uit acht afleveringen, die verdeeld zijn over drie schijfjes. De extra's staan op de derde schijf.  Alle extra's zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Building the Behemoth (2 min)
Het schip Behemoth, van kapitein Flint, is op ware grote gebouwd. Acteurs en crew vertellen over dit prachtige bouwwerk, dat veel indruk op hen maakt.

Dressed to Kill (2 min)
Een korte blik op de kostuums. Men probeerde de standaard clichés te vermijden en iets origineels te maken.

Pirate Camp (2 min)
De acteurs hebben een stevige (gevechts)training gehad voor aanvang van de opnames. De piraten moeten er zo fit en sterk mogelijk uitzien. De acteurs deden de meeste vechtscènes zelf, met af en toe een stuntman als vervanger.

Black Sails an Inside Look (9 min)
Een korte making of, waarbij de echte geschiedenis van de piraterij aan bod komt, die als basis diende voor de verhalen van Black Sails. De acteurs omschrijven hun karakters en er is een korte impressie over de enorme sets, de props en de handgemaakte wapens. Tot slot nog een korte boodschap over de kleding.

Folklore is Finished (3½ min)
De serie probeert de piraten op een zo eerlijk en waarheidsgetrouwe manier te portretteren en niet als de traditionele piraat met papagaai en houten been. Daarnaast gaat de serie vooral over de machtstrijd tussen de diverse piraten.

Hakeem (1½ min)
Hakeem Kae-Kazim speelt de rol van Mr. Scott, de assistent van Eleanor Guthrie. In dit korte item krijgen we een kort overzicht van zijn karakter te zien.

In 1715 beheersen de piraten het eiland Nassau op de Bahama's. Eleanor Guthrie beheert daar de handel. Kapitein Flint is op zoek naar een gestolen pagina uit een logboek, met daarop de gegevens van een waardevol schip, dat bij verovering zijn blazoen danig kan opschroeven. Genoeg reden dus om achter het kostbare papiertje te gaan. Het eerste seizoen van Black Sails bevat een aardig verhaal, met veel plotwendingen, maar is soms ook wat warrig en onsamenhangend. Veel actiescènes bevat de serie niet. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc-uitgave is voldoende, het geluid is uitstekend. De extra's zijn te kort om echt te kunnen boeien en zijn een teleurstelling. Voor liefhebbers van avontuurlijke series is dit een prima tijdverdrijf, de liefhebbers van actie en gevechten komen lichtelijk bedrogen uit. Niet onbelangrijk is te vermelden dat de discs moeite kunnen hebben met afspelen. Bij het recensie-exemplaar had elke disc last met opstarten, waarbij de derde disc al helemaal niet wilde afspelen.