Wild

26-02-2015

8.2

Wild (Bioscoop)

Cheryl (Reese Witherspoon) heeft wat nare dingen meegemaakt in haar leven. Haar huwelijk is op de klippen gelopen. Haar moeder is na een lang en pijnlijk ziektebed overleden. En ze hield zielsveel van haar moeder. Daarmee is een belangrijke basis voor Cheryl weggevallen en verviel ze een periode in excessief gedrag. Ze werd drugsverslaafd en had overal seks met iedereen die dat maar wilde. Na jaren dit heilloze leven te hebben geleefd, neemt Cheryl een impulsieve beslissing. Ze besluit om het Pacific Crest pad te gaan lopen. Alleen en zonder enige ervaring. Het gaat hier om maar liefst 1100 mijl. Door de woestijn, door de sneeuw en door de bergen. Onderweg komt ze alle mogelijk obstakels tegen. Van de elementen in de natuur tot wilde dieren en vreemde mannen die bedreigend overkomen. Maar ze komt vooral zichzelf tegen. Is Cheryl sterk genoeg om deze persoonlijke missie te volbrengen?

Soms hoeft een verhaal helemaal niet zo ingewikkeld zijn. Wild is een waargebeurd verhaal over een vrouw die alleen een bijna onmogelijke uitdaging aangaat. De verhaalstructuur is bijzonder simpel: letterlijk van A naar B. Deze rechte lijn wordt onderbroken door flashbacks uit het turbulente verleden van Cheryl. Zo komen we steeds een beetje meer over haar te weten en wat haar ertoe heeft bewogen om deze bijna onmogelijke tocht te ondernemen. De regie van Wild is in handen van Jean Marc Vallee, die vorig jaar hoge ogen gooide met Dallas Buyers Club. Hij heeft wederom een bijzonder trefzekere stijl van regie, waarin het acteren alle ruimte krijgt. Liet hij in eerstgenoemde film zijn hoofdrolspeler Matthew McConaughey vol tot bloei komen, dat kunstje flikt hij nu weer met Reese Witherspoon. Haar acteerwerk is bijzonder intens. Ze geeft werkelijk alles wat ze in huis heeft. Ze geeft zich letterlijk en figuurlijk – of emotioneel en lichamelijk zo je wilt – helemaal bloot. Dit alles wordt gecombineerd met prachtige natuurbeelden en zo nu en dan een broodnodig stukje humor. Bijvoorbeeld wanneer Cheryl haar backpack zo groot en vol is dat ze niet eens kan opstaan. En wanneer later in de film eens kritisch wordt gevraagd of ze al die spullen wel echt nodig heeft… Een minpunt van de film is dat de flashbacks je soms wat uit de flow van het werkelijke verhaal halen. Bovendien zijn deze perioden uit haar leven wel heel overdreven. Natuurlijk is het gebaseerd op een echt mensenleven, maar desalniettemin is het verschil in toon en sfeer tussen het hier en nu en de flashbacks soms wel erg groot. De film was wellicht sterker en mysterieuzer geweest zonder deze flashbacks. Je had ook tijdens de reis op een meer indirecte manier meer over Cheryl te weten kunnen komen. Of dit alternatief beter had gewerkt zullen we niet weten. Wat we wel weten is dat Wild heel wat te bieden heeft. Sterk acteerwerk met Witherspoon in de rol van haar leven en mooie beelden van de natuur in de VS. Wild zet je aan het denken over het vermogen van de mens om zelf vanuit de diepste dalen weer omhoog te kruipen en tot indrukwekkend prestaties te komen.

Genre: Biografie, Drama
Jaar: 2014
Speelduur: 115 min