Stonehearst Asylum (Eliza Graves)

06-03-2015

7.2

Stonehearst Asylum (Eliza Graves) (Blu-ray)

Edward Newgate (Jim Sturgess) is net afgestudeerd arts en wil ervaring opdoen bij een psychiatrische instelling. Hij meldt zich bij het Stonehearst sanatorium, waar Dr. Lamb (Ben Kingsley) de arts is. Die houdt er een eigenzinnige manier op na om de patiënten te behandelen. Een van die patiënten is de knappe Eliza Graves (Kate Beckinsale) en Newgate valt direct voor haar. Zij is de enige waarmee hij op een redelijk normale manier kan communiceren, maar een onbekende angst zorgt ervoor dat ze afstand bewaard. Newgate merkt al snel dat niet alles is wat het lijkt en niet iedereen werkelijk is zoals hij zich voordoet. Kan Newgate de waarheid achter het Stonehearst sanatorium achterhalen?

Halverwege de 19e eeuw schreef de beroemde schrijver Edgar Allan Poe het korte verhaal The System of Doctor Tarr and Professor Fether, over de bijzondere behandelwijze van een Franse psychiater. Het verhaal is verplaatst naar het Amerika van het eind van de 19e eeuw en op lengte gemaakt voor een lange speelfilm. Met als resultaat de psychologische thriller Stonehearst Asylum, geregisseerd door Brad Anderson. De film wordt alom uitgebracht onder de naam Stonehearst Asylum, maar is ook bekend onder de naam Eliza Graves. Anderson zette zichzelf vooral op de kaart met het uitstekende The Machinist in 2004. De status die hij creëerde kon hij redelijk consolideren met Transsiberian uit 2008, maar daarna raakte zijn filmcarrière redelijk in het slop. Met recente bijdrages aan TV-series als Treme, Fringe en Boardwalk Empire krabbelt hij weer redelijk op en keert nu terug aan het filmfront met Stonehearst Asylum. Een redelijk onderhoudende en spannende thriller met horrorelementen. Maar het haalt niet het niveau van de hiervoor genoemde films. Deze film heeft zeker z'n momenten en de plotwendingen tegen het einde van de film zijn zeker verrassend, maar het verhaal valt soms in herhaling en de speelduur is wat aan de lange kant. Een groot deel van de screentijd wordt ingeruimd voor de relatie tussen Edward Newgate en Eliza Graves. Er is echter nauwelijks een klik tussen beiden en de romance haalt behoorlijk het tempo uit het verhaal. Stonehearst Asylum heeft een behoorlijke cast met een aantal aansprekende namen als Ben Kingsley, Michael Caine, Jim Sturgess en Kate Beckingsale. Op het acteerwerk is dan ook weinig aan te merken en vooral Ben Kingsley is sterk als de eigenzinnige psychiater Dr. Lamb. Kate Beckingsale, vooral bekend door de Underworld-reeks, heeft in deze film een voor haar doen vrij ongebruikelijke passieve rol. Zij is Eliza Graves, het lijdend voorwerp van deze film en zij bemoeit zich zo min mogelijk met anderen. Ze probeert Newgate te waarschuwen voor de situatie in het sanatorium, maar het lukt haar telkens niet.
Een sterk punt van de film is de sfeer en locatie. Het Dracula-achtige kasteel, diep verzonken in het bos, met het prachtige interieur met z'n bijzondere bewoners zorgt voor een indringende sfeer. En hoewel de film een aantal horrorelementen bevat is dit veel meer een psychologische thriller dan een horrorfilm. En die bij vlagen best spannend is.

Genre: Thriller
Jaar: 2014
Speelduur: 113 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045244033

Stonehearst Asylum heeft een HD-1080/24p-transfer in 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 25GB enkellaags disc die bijna volledig is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Het beeld weet uitstekend de sfeer van de film uit te dragen. Duister en beklemmend. En dat gaat gepaard met een redelijke goede transfer. Zeker niet perfect, want daarvoor is het contrast iets te hoog, behalve in de scène wanneer Edward Newgate bij het sanatorium aankomt, daar is het contrast juist erg laag. Het schaduwdetail is behoorlijk goed en het zwartniveau is uitstekend. De kleuren zijn bewust wat bleek gelaten, op een paar scènes na, die juist weer heel kleurrijk en goed verzadigd zijn. De scherpte is slechts redelijk, want de hele film oogt een beetje soft, op een paar close-ups na. Een aantal scènes zijn overdreven onscherp, maar deze hebben daar bewust een bewerking voor ondergaan. Vervelende artefacten blijven gelukkig achterwege. Een degelijke beeldtransfer, zonder direct een hoogvlieger te zijn.

Voor het geluid van Stonehearst Asylum is slechts één geluidstrack beschikbaar en dat betreft een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track in de Engelse taal. Het is even schrikken als je de disc begint te spelen. Bij de eerste promotietrailer komt het geluid namelijk alleen uit de surroundspeakers! Deze trailer is verkeerd gedecodeerd. Maar gelukkig is dat probleem niet aanwezig bij de hoofdfilm zelf en komen de geluiden keurig uit de speakers waar ze bedoeld zijn. Dat betekent ook dat de dialogen in dit geval niet alleen uit het centerkanaal komen, maar bijna continue ook een ruimtelijke werking meekrijgen vanuit de front- en zelfs surroundspeakers. Omdat veel scènes zich afspelen in grote of galmende ruimtes werkt dat prima. De omgevingsgeluiden zijn erg sterk aanwezig in de openingsscène, waarna het daarna wat minder wordt als we in het sanatorium komen. Dialogen hebben duidelijk de overhand, maar staan nooit teveel op de voorgrond. En is genoeg dynamiek, zeker als de spannende muziek van John Debney inzet. Er is niet veel ruimte voor het LFE-kanaal, maar als het aanwezig is dan zorgt het voor de nodige diepgang in het laag. Met andere woorden, een zeer degelijke geluidstrack.

Bij het opstarten van de Blu-ray Disc van Stonehearst Asylum krijgen we een aantal promotietrailers te zien. Vervolgens start de film direct en is er geen menu beschikbaar. Ook extra's zijn helaas niet te vinden op de Blu-ray Disc-uitgave van Stonehearst Asylum. Op buitenlandse uitgaves van de film is er enkel een making-of featurette te vinden.

Edward Newgate is net afgestudeerd als arts en wil ervaring opdoen in het Stonehearst sanatorium van Dr. Lamb. De situatie lijkt echter geheel anders dan deze zich in eerste instantie voordoet. Stonehearst Asylum is een onderhoudende en bij vlagen spannende thriller met enige horror-elementen, maar duurt eigenlijk ook iets te lang. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Extra's staan er helaas niet op deze uitgave. Internationale uitgaven hebben wel een paar, beperkte, extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.