Pak van mijn Hart

09-03-2015

6

Pak van mijn Hart (Blu-ray)

De broers Tom (Benja Bruijning) en Niek (Fedja van Huêt) runnen een eigen winkel met feestkleding. Niek heeft de winkel van hun dementerende vader (Bram van der Vlugt) overgenomen en runt deze al een tijdje. Ze verhuren voornamelijk Sinterklaaspakken en de vader speelt sinds jaar en dag deze rol op 5 december.
Niek werkt dag en nacht voor de zaak en zijn huwelijk met Karin (Halina Reijn) staat daarom ook zwaar onder druk, tot groot verdriet van hun zoontje Lars (Nathan Meester). Tom loopt de kantjes ervan af, omdat hij als soapacteur liever een grote rol in een soapserie speelt. Maar omdat hij recent uit een serie is geschreven is zijn ego nogal beschadigd. En dan is werken in de suffe feestkledingwinkel, samen met zijn gestreste broer, niet echt zijn ambitie. Maar dat draait 180 graden om als Julia (Chantal Janzen) ineens de winkel komt binnenstappen. Julia komt vanuit Amerika een nieuw kerstfiguur en bijbehorende frisdrank introduceren: Santaman; een jonge, hippe, knappe vent in modieuze kerstkleding die de ouderwetse Sinterklaas komt vervangen. Niek vindt dat helemaal niks en ziet het bestaansrecht van Sinterklaas en zijn winkel in gevaar komen, terwijl Tom alleen maar een mooie vrouw ziet waar hij achteraan kan gaan. Julia laat zich echter niet zomaar opzij zetten, wint de harten van beide broers en samen gaan ze hun best doen om van Santaman een succes te maken. Maar dan komen verliefdheid, jaloezie, verkeerd begrepen acties en opmerkingen om de hoek kijken en moet alle romantiek uit de kast getrokken worden om bij de feestdagen met z'n allen aan één tafel te kunnen zitten.

Pak van mijn Hart is de derde film in korte tijd met "hart" in de naam, na Mannenharten en Hartenstraat. Deze laatste film is de eerste solo-geregisseerde film van Kees Van Nieuwkerk, de zoon van de bekende TV-presentator Matthijs van Nieuwkerk. Zijn eerste film, Sterke Verhalen, regisseerde hij samen met iemand anders.
Pak van mijn Hart is een romantische komedie die zich afspeelt rond de feestdagen. Dan komt meteen een andere, zeer succesvolle romantische komedie naar boven en dat is Alles is Liefde. Een nogal hoge lat om jezelf als regisseur aan te meten en de durf en lef zijn zeker bewonderenswaardig. Helaas voor de meest recente film bleek die lat toch net wat te hoog te zijn.
Ten eerste heb je het verhaal, dat is nogal oppervlakkig en vergezocht. De levens en de ontwikkelingen van de personages zijn vrij simpel opgezet en de ontwikkeling zie je als kijker best snel aankomen, dus het verrassende element is er niet echt. Ook het spel van de acteurs is wel aardig, maar door de wat losse regie van Van Nieuwkerk zit er weinig consistentie in en wordt het soms wat karikaturaal. Iedereen doet zijn best voor de jonge regisseur, maar de onervarenheid komt soms net iets teveel naar voren en dat is jammer. Het verhaal wordt soms verteld en samengevat vanuit het perspectief van het jonge zooontje Lars (gespeeld door Nathan Meester) en hierin herken je stem van de regisseur. Zelf iets te jong om een film met (te) volwassen thema's te regisseren. Het gekunstelde script met teveel oppervlakkig behandelde onderwerpen (familieperikelen, huwelijksperikelen, carrièreperikelen, nieuwe verliefdheid, een nieuw Sinterklaasachtig personage, promotie voor een nieuw drankje, enz. enz.) leidt dan ook alleen maar af. Helaas voor Van Nieuwkerk is dit liefdesverhaal rond de feestdagen eerder al beter verteld en verfilmd. En dan blijft zijn poging bewonderenswaardig met veel lef en bravoure, maar zijn volgende film mag wel dichter bij hemzelf staan. Een film met een persoonlijkere stem met thema's die herkenbaar zijn voor hem zelf en zijn generatie. Dan kan hij een persoonlijk verhaal gaan vertellen met een unieke stijl. Met Pak van mijn Hart doet hij zeker nuttige en belangrijke regie-ervaring op en dat is meteen de grootste meerwaarde van de film. Voor de kijker zal deze snel in de vergetelheid geraken en als men zin heeft in een romantische komedie die zich rond de feestdagen afspeelt, dan zal men toch sneller Alles is Liefde opzetten.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2014
Speelduur: 86 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777951934

• Videoclip Nick & Simon - "Pak van mijn Hart" - originele versie
  • Videoclip Nick & Simon - "Pak van mijn Hart" - kerstversie
  • Bloopers

Pak van mijn Hart is in het originele beeldformaat van 2.35:1 op Blu-ray Disc gezet met een AVC-codering. Bijna het geheel van de 25Gb-schijf is beschreven. De videotransfer van Pak van mijn Hart is prima. Het beeld is scherp en de kleuren rood, geel, blauw en groen komen voornamelijk naar voren en hebben een mooie warme gloed. De vele sfeermomenten in de avond worden representatief afgebeeld met een mooi contrast en zachte kleuren. Het zwartniveau is ook prima in orde en huidtinten worden natuurlijk weergegeven. Het enige minpuntje is dat in dagscènes het contrast iets te laag is, waardoor het beeld een flets karakter krijgt. In screenshot vier is dat goed te zien aan Chantal Janzen met links van haar een Piet in geel pak. Dat zijn kleine smetjes op een verder solide en sterke beeldtransfer.

De Blu-ray Disc van Pak van mijn Hart bevat één audiotrack: een DTS-HD Master Audio 5.1-track in de Nederlandse taal. Er zijn Engelse en Nederlandse ondertitels aanwezig.
De audiotrack van Pak van mijn Hart concentreert zich voornamelijk op de frontspeakers. Spraak komt netjes en helder uit de centerspeaker en verdere geluidseffecten komen duidelijk uit de voorste speakers. Muziek en omgevingsgeluiden komen duidelijk en subtiel vanuit de surroundspeakers. Soms iets te subtiel en dat geeft de track een soms wat iel en vlak karakter. Wat dat betreft had er soms iets wat meer kracht en volume in gemogen. De subwoofer doet verder  af en toe mee en ondersteunt de audiotrack waar nodig in het laag. Deze audiotrack klinkt prima en netjes, maar is verder niet opzienbarend.

De volgende extra's staan op de Blu-ray Disc van Pak van mijn Hart. Alles is 1080p HD en is Nederlands gesproken.

Videoclip Nick & Simon - "Pak van mijn Hart" - originele versie  (3 min)
De videoclip van de titelsong, afgewisseld met filmbeelden.

Videoclip Nick & Simon - "Pak van mijn Hart" - kerstversie  (3 min)
De videoclip van de titelsong afgewisseld met filmbeelden, maar nu in een vrolijke kerstsfeer.

Deleted Scenes (5 min)
Een aantal verwijderde scènes.

Bloopers (4 min)
Een aantal bloopers met een een groot "je-had-erbij-moeten-zijn"-gehalte.

Trailer (2 min)
De trailer van Pak van mijn Hart

In Pak van mijn Hart doen de broers Tom en Niek alles om de harten van hun geliefden te winnen tijdens de feestdagen. De film zelf is wat oppervlakkig en vergezocht en dit liefdesverhaal is al eerder en beter verfilmd in Alles is Liefde. De Blu-ray Disc van Pak van mijn Hart bevat een solide beeldtransfer, een nette audiotrack en een erg kleine hoeveelheid aan extra's. Een leuke uitgave voor echte fans van de film.