Still the Water (Futatsume no mado)

Jaap Stolze
23-03-2015

7

Still the Water (Futatsume no mado) (DVD)

In de Japanse film Still the Water volgen we twee tieners die moeten leren omgaan met de dood, de liefde en de natuur. Op een zomeravond ontdekt Kaito (Nijirô Murakami) een lijk in zee waardoor hij geïntrigeerd raakt. Zijn vriendin Kyoko (Yun Yoshinaga) moet leren omgaan met de naderende dood van haar moeder. Samen proberen ze betekenis te geven aan deze gebeurtenissen door in gesprek te gaan met elkaar en hun familie. Vooral Kaito zal zichzelf tegenkomen op de weg naar volwassenheid en acceptatie.

De Japanse film Still the Water (Futatsume no mado) is een trage en breekbare film over twee tieners die langzaamaan volwassen worden en daarbij de liefde, dood en het leven ontdekken. Het verhaal speelt zich af op het Japanse eiland Amami waar de bewoners traag hun leven leiden en veel waarde hechten aan de schoonheid en kracht van de natuur. Wanneer Kaito een dode man ziet drijven in de zee, zet dit hem aan het denken over wie deze man is geweest. Wat volgt is een weg naar volwassenheid waarbij hij angsten zal moeten overwinnen en ook zichzelf beter zal leren kennen. Het lijk in het begin van de film is dan ook niet de start van een moordmysterie maar een aanleiding voor de vraag naar kennis en wijsheid voor de 16-jarige Kaito. Zijn vriendin Kyoko worstelt met haar gevoelens omtrent het sterfproces van haar moeder en kan hier openlijk over praten met haar vader en familie. Terwijl zij heel open en vrij in het leven staat, is Kaito angstig aangelegd. Kyoko durft in zee te zwemmen en openlijk over de liefde en de dood te praten terwijl Kaito hier nog niet aan toe is. Kaito woont bij zijn gescheiden moeder die bijna altijd aan het werk is en Kyoko leeft in een harmonieus gezin. Door deze gebeurtenissen leren ze elkaar en ook zichzelf beter kennen en zal Kaito uiteindelijk zichzelf meer uiten tegenover Kyoko. Futatsume no mado is een prachtige film die amper een plot heeft, maar helemaal draait om de karakters en de levenslessen die ze leren. Soms zijn er wel wat scènes die lang duren en enkele scènes die niet veel toevoegen aan de karakterontwikkeling van de twee tieners. Maar de omgang met de dood van Kyoko's moeder en de rituelen die hierbij horen zijn mooi om te zien en geven inzicht in de cultuur van deze mensen. Een aanrader voor de liefhebbers van trage cinema en natuurliefhebbers zullen ook genieten van dit tropische eiland en de onderwateropnames.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 2014
Speelduur: 121 min
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083087643

• Trailer Still The Water
  • Trailers diverse films

De DVD-uitgave van Still the Water staat in een beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de schijf. Het beeld bevat een mooie kleurweergave met heldere kleuren groen van de bomen en natuur en ook de opnames van de zee zien er goed uit. De nachtscènes zijn zonder compressiefouten goed zichtbaar en de detaillering van het beeld is scherp genoeg. Ook de close-ups van de acteurs zijn helder en bevatten een mooie kleurweergave. Een ruim voldoende beeldkwaliteit met heel soms wat vage detaillering en troebele kleuring, vooral zichtbaar bij de zeescènes.

De DVD-uitgave van Still the Water bevat een Dolby Digital 5.1 geluidstrack in het Japans. De geluiden van de natuur, het ruisen van de zee en de harde wind door de bomen is helder weergegeven en komt goed uit de achterste speakers. De achtergrondmuziek is ook mooi hoorbaar tijdens de zwijgzame scènes en is niet luid maar subtiel hoorbaar door alle speakers. De dialogen zijn goed verstaanbaar en worden niet overstemd door de omgevings(natuur) geluiden.

Bij het opstarten van de DVD van Still the Water krijg je enkele uitgaves van Cinéart te zien. Daarnaast is er alleen de bioscooptrailer van de film als extra aanwezig. Er is in onze contreien geen Blu-ray Disc van uitgebracht.

Trailer (2 min)
De (Nederlands ondertiteld) trailer van Still the Water die goed de sfeer van de film weergeeft.

Een mooi coming-of-age drama waarbij twee tieners zichzelf en elkaar goed leren kennen en verliefd worden op elkaar. De volwassenheid gaat gepaard met zelfkennis, angsten overwinnen en de omgang met de dood en de kracht van de natuur (vooral de zee). Onderwijl leren ze beiden veel van het leven door gesprekken met familie over de dood en relaties. De actieliefhebbers kunnen Still the Water links laten liggen, maar de liefhebbers van een mooi drama en trage cinema kunnen deze DVD met een gerust hart aanschaffen. De DVD-uitgave van Still the Water bevat een mooie beeldkwaliteit en heldere geluidstrack. Helaas staan er naast de trailer geen extra's op deze DVD.