Salt of the Earth, The

10-04-2015

8.5

Salt of the Earth, The (DVD)

De Braziliaanse fotograaf Sebastião Salgado was in het begin van zijn loopbaan econoom, die veel reisde voor zijn werk bij de International Coffee Organization en dan altijd de camera van zijn vrouw Lélia meenam. Hij merkte dat daar zijn passie lag en hij gooide rigoureus het roer om: hij wordt fotograaf. En niet zomaar een. Hij wordt een van de beroemdste sociale fotografen in de wereld. Met zijn indrukwekkende zwart-wit foto's laat hij de verschrikkingen in de wereld zien. Van goudzoekers in Brazilië, arme boeren in Ecuador, de hongersnood in de Sahel tot aan de genocide in Rwanda en Congo. Daarna is hij mentaal op en besluit hij zich te richten op een heel anders soort fotografie: de natuurfotografie. Hij werkt dan bijna tien jaar aan zijn boek "Genesis", dat in 2013 verschijnt.

Filmmaker Wim Wenders (Paris, Texas, Der Himmel Über Berlin) kocht ooit, jaren geleden, een foto van een Braziliaanse goudmijn, zonder te weten wie de fotograaf was. Later kocht hij nog een foto, van een Touareg-vrouw. De fotograaf van beide foto’s was dezelfde: Sebastião Salgado. Wenders was erg onder de indruk en vatte het plan op om een documentairefilm over deze fotograaf te maken. Het werd hoog tijd dat de man achter de foto’s werd voorgesteld aan het grote publiek. Misschien zegt de naam Sebastião Salgado de meeste mensen niets, maar de kans is groot dat je wel eens een foto van hem bent tegengekomen. Is het niet uit z’n tijd als sociaal fotograaf, dan toch vast als de natuurfotograaf die hij tegenwoordig is. Wenders kwam in 2009 in contact met Sebastião Salgado en Juliano, zijn zoon. Juliano had al eigen opnames gemaakt, onder meer van zijn opa in Brazilië. Een aantal van deze opnames zijn ook in The Salt of the Earth verwerkt en daarom krijgt Juliano ook de credits voor regie.
De foto’s van Salgado maken veel indruk. Toen ze voor het eerst gepubliceerd werden in de boeken van Salgado en ook nu, verwerkt in de film, nog steeds. Ondanks dat de situaties waarin ze gemaakt zijn niet meer actueel zijn blijven de foto’s op het netvlies gebrand staan. Het maakt emoties los, niet in de laatste plaats bij Salgado zelf. Dat was ook de reden dat hij in 2000 is overgestapt naar de natuurfotografie. Het werd hem allemaal teveel en kon het leed in de wereld - letterlijk- niet meer aanzien. Wenders draaide de interviews en illustratieve beelden met Salgado in zwart-wit, om dicht bij de sfeer van de foto’s te blijven. De beelden die Juliano draaide voor het Genesis-project in Siberië, West-Papoea en het Amazonegebied zijn in kleur en als zodanig ook in de film gebruikt. Men vond het beter om deze beelden in kleur te houden. Naast een briljant fotograaf is Salgado ook een goed verteller. Hij weet zich nog veel te herinneren van het moment en de situatie waarin de foto’s zijn genomen, de achtergronden en zelfs vaak nog de namen van de personen op de foto. Dat geeft erg veel meer inhoud aan de foto’s en in dit geval ook de film. Een film waaraan anderhalf jaar is gemonteerd en die, volgens Wenders, ook 24 uur had kunnen duren. Zoveel boeiends is er over Salgado en zijn werk te vertellen. De honderd minuten die deze film nu duren tonen een bloemlezing uit het belangrijkste werk van Salgado, maar geven ook een beeld van de fotograaf als mens. Wenders weet de ziel van Salgado prachtig bloot te leggen. The Salt of the Earth maakt dat erg mooi duidelijk en is een indrukwekkend eerbetoon aan een bijzondere fotograaf.

Genre: Documentaire
Jaar: 2014
Speelduur: 105 min
  • Dolby Digital 5.1 - Engels/Frans
Ondertiteling: Nederlands, Fins
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083087988

• Verwijderde scenes

Het hoofdbestanddeel van The Salt of the Earth betreft een 1.85:1 beeldformaat. Er zitten een aantal archiefbeelden in de film verwerkt die een 1.33:1 beeldformaat hebben, die dan zwarte balken aan de zijkant bevatten. De vele foto's van Salgado zijn in al hun eigen facetten al erg indrukwekkend. Ze zijn allemaal in zwart-wit en deze komen op DVD fantastisch goed over. Contrastrijk en scherp, zoals ze uit zichzelf al zijn. Ook de overige - recente - beelden, gedraaid door Wim Wenders, zijn in zwart-wit en zijn prachtig helder en scherp. De wat oudere beelden, nog gedraaid door zoon Juliano Ribeiro en de archiefbeelden zijn van mindere van kwaliteit, maar dat kun je de transfer niet aanrekenen. Het werk val Salgado wordt in ieder geval op DVD veel eer aangedaan.

Het geluid van The Salt of the Earth betreft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. In het menu staat Engels als hoofdtaal, maar het is een mix van Engels, (vooral) Spaans en ook Portugees. Een groot deel van de film bestaat uit commentaar van Salgado zelf en een voice-over van Wim Wenders, welke uitstekend te volgen zijn. In een laag daaronder zijn extra geluiden aangebracht, die het beeldende verhaal extra versterken. In een paar scènes komt dat geluid extra naar de voorgrond, zoals bij de oliebranden in Koeweit. Dan krijgt het geheel veel meer body en inhoud. Zelfs het LFE-kanaal laat dan even van zich horen. De muziek is subtiel verwerkt in het geluidsbeeld en treedt nergens op de voorgrond. De geluidstrack is op momenten heel verstillend, maar op momenten laat het van zich horen.

De DVD heeft een geanimeerd menuscherm, met fragmenten uit de film als achtergrond, waar de instellingen kunnen worden gekozen. Waarbij ook de extra's kunnen worden geselecteerd.

Verwijderde scènes (39 min)
Er is nog veel meer materiaal van de film dat uiteindelijk niet gebruikt is. Meer van hetzelfde, dat wel, maar op momenten even indrukwekkend.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, met ook als in de documentaire zelf de voice-over van Wim Wenders.

Sebastião Salgado is een wereldberoemde fotograaf die eerst bekendheid kreeg door zijn foto's van de misstanden in de wereld en daarna door zijn natuurfotografie. Filmmaker Wim Wenders en de zoon van Salgado, Juliano Ribeiro maakten samen de imponerende documentaire The Salt of the Earth over hem. Je krijgt een goed beeld over het werk van Salgado, alsmede zijn achtergronden en fascinaties. Deze DVD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Een prachtig document, dat elke liefhebber van fotografie gezien moet hebben.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics/Cineart.