Nena

Ferdi Akkulak
30-04-2015

8.5

Nena (DVD)

Het is de zomer van 1989. Als de zestienjarige Nena (Abbey Hoes) wordt geconfronteerd met een zelfmoordpoging van haar invalide vader Martin (Uwe Ochsenknecht) is ze tot op het bot gekwetst door zijn doodswens. Tegelijkertijd wordt ze voor het eerst in haar leven hevig verliefd op Carlo (Gijs Blom), de pitcher van het plaatselijke honkbalteam. Onttrokken aan het oog van de volwassenen - die worstelen met mislukte huwelijken, nieuwe liefdes en de ondraaglijkheid van de aftakeling - verkennen ze de mogelijkheden en grenzen van hun vriendschap, liefde en seksualiteit. Maar terwijl ze haar eigen levenslust ontdekt, beseft Nena dat het bestaan voor haar vader steeds uitzichtlozer wordt.

Bijna ieder jaar is er wel een Nederlandse film die lovend wordt ontvangen door kritieken en zelfs de overbrugging weet te maken naar internationaal succes. Afgelopen jaar was dat de film Nena, die in haar thuisland voor maar liefst vijf felbegeerde Gouden Kalveren werd genomineerd. De film wist van de vijf nominaties er maar liefst twee te kunnen verzilveren, namelijk Beste Actrice (Abbey Hoes) en Beste Regie (Saskia Diesing). Ook in Duitsland werd deze productie positief ontvangen, met een prijs voor Beste Film op het Berlinale Festival 2015. Nena is het speelfilmdebuut van regisseuse Saskia Diesing, die in samenwerking met columniste Esther Gerritsen wederom ook het script verzorgd. Voor de film liet Diesing zich inspireren door haar eigen jeugd met een ernstig zieke vader. De cast wordt geleid door Abbey Hoes (Razend, Koning van Katoren), Uwe Ochsenknecht (Das Boot, De brief voor de Koning), Gijs Blom (Jongens, Pijnstillers), Monic Hendrickx (Penoza, Kenau) en Fabian Jansen (Mees Kees, Mannenharten). Nena is een openhartige en gevoelige coming-of-age drama. De acteerprestaties van de cast zijn behoorlijk goed, met als uitblinker een formidabele vertolking van Abbey Hoes, die opnieuw bewijst dat ze een beloftevolle actrice is waar je naar moet blijven uitkijken in de toekomst. Het drama zit er overduidelijk niet te dik bovenop, want er is genoeg ruimte voor wat luchtige komedie mede dankzij de scherpe dialogen. De regie is indrukwekkend en vooral diepgaand op personages. De muziek in de film is zeer opvallend en mooi om naar te luisteren. De personages voelen stuk voor stuk driedimensionaal aan en zijn heel goed uitgewerkt. Vooral de relatie tussen vader en dochter wordt sterk weergegeven in Nena. Het is ook verfrissend om een film met zo min mogelijk clichés te zien. De slotscène zorgt voor een brok in de keel en is zeker niet snel te vergeten. Wat meer in het voordeel van de film had kunnen werken was een langere speelduur en een beter uitgewerkt verhaal. Maar dat tenzijde is Nena een unieke film met een lach en een traan. Zonder twijfel de beste Nederlandse film van het afgelopen jaar.

Jaar: 2014
Speelduur: 96 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Twin Pics/Cineart
EAN: 5414939919879

Nena wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in het oorspronkelijke, anamorfe, 1.85:1 beeldformaat. Het beeld ziet er kwalitatief goed uit, vooral in de dagscènes stelt de beeldkwaliteit nooit teleur. De kleuren ogen altijd mooi en helder. In de meer donkere scènes wordt er echter bijzonder veel grain geconstateerd. Dit is storend tijdens het kijken van de film, maar dit komt in enkele scènes voor. Ook verliest het beeld af en toe haar scherpte, maar dit gebeurt niet al te vaak. Vreemd ogend schaduwdetail komt gelukkig weinig voor. Nena heeft een goede beeldkwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave. De gedeeltelijke Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en is netjes onderin het beeld geplaatst. De DVD-uitgave van Nena biedt ook de mogelijkheid om de film met Engelse ondertiteling te bekijken, hiermee bereikt de film hopelijk een groter publiek.

De DVD-uitgave van Nena bevat een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) Nederlandstalig audiospoor. Wat vermeldenswaardig is, is dat er in de film af en toe ook Duits wordt gepraat. Het geluid op deze DVD-uitgave is van uitstekende kwaliteit. Dialogen zijn altijd verstaanbaar en komen netjes vanuit de centerspeaker. De meevoerende muziek uit de film komt heel goed uit de frontspeakers. Omgevingsgeluiden zijn ook duidelijk te horen op de achtergrond. De surroundspeakers hadden hier en daar wat meer gebruikt kunnen worden. Nena heeft een bijna perfecte geluidskwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave.

Bij het opstarten van de DVD van Nena krijgen we een aantal promotietrailers te zien. Vervolgens komen we in een geanimeerd menu met achtergrondmuziek terecht. Hierin vinden we als enige extra de bioscooptrailer van Nena. In Nederland en België is er geen Blu-ray Disc-uitgave van deze film uitgebracht. Jammer dat we geen interviews met de cast en crew of een degelijke making-of featurette van deze prachtige film aangeboden krijgen op deze DVD-uitgave.

Trailer (2 min.)
De bioscooptrailer van Nena, die prima beeld geeft waar de film over gaat.

De zestienjarige Nena krijgt het flink te verduren als haar invalide vader Martin zelfmoord probeert te plegen. Tegelijkertijd wordt ze voor het eerst in haar leven verliefd op de pitcher van het plaatselijke honkbalteam. Terwijl ze haar eigen levenslust ontdekt, beseft Nena dat het leven van haar vader met de dag steeds uitzichtlozer wordt. Nena is een ontroerende en bij vlagen komische coming-of-age film met innemende acteerprestaties van de gehele cast, een bijzonder script en prachtig camerawerk. De muziek in de film is sfeervol en de slotscène is ijzersterk. Een regelrechte aanrader voor liefhebbers van Nederlandse films in het algemeen. Het beeld heeft af en toe haar wisselvalligheden, maar het geluid is bijna geheel optimaal. Op de trailer na zijn er geen verdere extra's te vinden, een groot gemis.