Mad Max: Fury Road

Claudio Santulli
17-05-2015

8.2

Mad Max: Fury Road (Bioscoop)

In het postapocalyptische Australische woestijnlandschap vecht een man (Tom Hardy) eenzaam met visioenen uit zijn verleden. Toch, hij is op zijn best als hij alleen is. Echter wordt hij gevangen genomen door halfbloeden en afgevoerd naar hun leider, de tiran Immortan Joe (Hugh Keays-Byrne). De man is daarmee veroordeeld als bloeddonor voor de halfbloeden. Imperator Furiosa (Charlize Theron) is een van de generaals en heeft de leiding over een belangrijk transport. Een missie in een zwaar gepantserde vrachtwagen. Zij heeft echter heel andere plannen. Joe komt erachter en is furieus. Hij zet een grote achtervolging in en roept daarbij werkelijk alle hulp in die hij kan krijgen. Nuk (Nicholas Hoult) is een halfbloed die heel graag indruk wil maken bij Joe, om zo strijdend ten onder te kunnen gaan en toegang tot 'Walhalla' verdient. Hij heeft alleen één probleem, hij is afhankelijk van het bloed van de man en kan niet anders dan hem meenemen. De man laat zich niet lang gevangen houden en eenmaal vrij besluit hij Furiosa te helpen. De gepantserde vrachtwagen en haar bemanning blijkt nog helemaal niet zo gemakkelijk te verslaan. Een lange en bloedstollende 'Road War' volgt. De man is Max... Mad Max!

In 1979 maakte George Miller de film Mad Max met in de hoofdrol de jonge Mel Gibson. Na drie delen is daar 36 jaar naar dato een vervolg. Het is geen remake, maar voornamelijk gebaseerd op de wereld van - en na - het tweede deel genaamd: Mad Max 2: The Road Warrior. Waar de eerste film nog altijd een cultstatus heeft en met een beperkt budget is gemaakt, zijn bij Mad Max: Fury Road werkelijk alle remmen los gegaan. De film geeft een nieuwe definitie aan de term ‘rollercoasterride’, want na een korte inleiding vult het visueel geweld zich als een sneltrein over het beeld, letterlijk. Pas na een minuut of twintig is er even een moment om adem te kunnen halen om vervolgens in volle vaart verder te gaan. En dit gaat zo door tot het einde. Een diepgaand verhaal of wellicht een hint daarnaar zal je niet tegenkomen in deze film. Van karakterverdieping is geen sprake. Daar is simpelweg geen tijd voor. De tekst die Tom Hardy heeft gekregen past waarschijnlijk op een A4-tje, maar hij weet daarmee evengoed het personage van Mad Max perfect gestalte te geven. Charlize Theron overtuigt in haar rol als de keiharde, doch zorgzame Furiosa. De diepgang in de film moet vooral van haar en Nicholas Hoult komen. Nicholas speelt de halfbloed Nuk die steeds meer twijfelt wie hij trouw moet zijn en met zijn spel tevens de film wat luchtiger maakt. Toch is Mad Max: Fury Road meer dan een lange achtervolgingsfilm. De actie is dusdanig goed geënsceneerd dat het niet direct verveelt. Gevaarlijke stunts, explosies, het nodige schietwerk. In alles wordt overvloedig voorzien. Tegenstanders van ‘big blockbuster’-films zullen de film dan ook minder weten te waarderen, want dat is deze film in zijn puurste vorm. De film weet steeds net op het juiste moment een pauze in te lassen, maar weet ook te verbazen. Een met vuur spuwende gitarist vol in de aanval op je vrachtwagen, doet je toch wat wenkbrauwen fronsen. Dat zelfs Tom Hardy tijdens het filmen maar niet begreep waar de regisseur precies naar toe wilde met de film, leidde op de set vaak tot verontwaardiging. Totdat hij de film eenmaal gezien had, aldus Hardy in een interview. Toen begreep hij precies wat de regisseur voor ogen had en hoe geniaal dat wellicht wel was. Een grappig detail is dat de acteur die Immortan Joe speelt ook Toecutter, de schurk in de originele Mad Max, speelde, maar dan 36 jaar jonger. George Miller laat op ruim zeventigjarige leeftijd zien dat hij nog perfect weet hoe hij een actiefilm moet brengen en de film wordt overal enorm enthousiast ontvangen. Termen als: uniek, gewaagd, innovatief en zelfs meesterwerk vullen het internet. Zover wil ik zeker niet gaan, maar twee uur puur vermaak in sneltreinvaart, waar je nog best even van moet bijkomen, is het zeker. Is dat echter wat je wilt zien, dan is Mad Max: Fury Road een voltreffer.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2015
Uitgever: Warner Brothers

In een postapocalyptische woestijnlandschap vecht een man eenzaam met visoenen uit zijn verleden. Als hij gevangen genomen wordt en een bloedband heeft met een halfbloed, raakt hij al snel verwikkelt in een gevaarlijke achtervolging. Max besluit tegen wil en dank mee te helpen en wat volgt is een intensieve 'Road War' door de droge landschappen van de Australische Outbacks. Mad Max: Fury Road weet uitstekend de sfeer van de originele Mad Max-films te behouden, maar dit keer worden alle filmregisters opengetrokken om een hoogwaardige, met actie gevulde film neer te zetten. Zonder een goed verhaal als bagage weet deze film in een enorme sneltreinvaart de kijkers toch te boeien. Een actiefilm in zijn puurste vorm.