The Good Lie

Jaap Stolze
20-05-2015

7

The Good Lie (DVD)

In The Good Lie volgen we de barre tocht van een aantal Soedanese vluchtelingen richting Ethiopië. Ze zijn op de vlucht vanwege de burgeroorlog tussen Noord- en Zuid-Soedan. Uiteindelijk komen ze terecht in een vluchtelingenkamp in Kenia waar duizenden wezen verblijven en ze vele jaren door moeten brengen. Tot de dag waarop drie broers en een zus (Kuoth Wiel) op een lijst komen te staan waarmee ze naar Amerika kunnen reizen voor een nieuw bestaan. In Kansas City krijgen ze huisvesting en een maatschappelijk werkster Carrie Davis (Reese Witherspoon) toegewezen die de broers zal helpen met het vinden van werk. Cultuurverschillen en sterke familiebanden maken het de broers Mamere (Arnold Oceng), Jeremiah (Ger Duany) en Paul (Emmanuel Jal) niet makkelijk om hun draai te vinden in hun nieuwe leven in Amerika.

Een leugentje om bestwil luidt een Nederlands gezegde, daar slaat de titel van deze film dan ook op. Alleen draait het in de film The Good Lie om opoffering van een leven vanwege een leugen. Ook de kans op een beter leven en een betere toekomst is van belang. De film gaat van start als een vluchtelingendrama ten tijde van de Soedanese burgeroorlog die van start ging in 1983 en pas eindigde in 2005. Door deze oorlog raakten vooral veel jongens verweesd en kwamen velen hiervan in vluchtelingenkampen terecht of werden door het leger gebruikt als kindsoldaat om mee te vechten in deze burgeroorlog. Deze film is gebaseerd op waargebeurde feiten. De zus (Abital) en twee van de drie broers (Jeremiah en Paul) die de hoofdpersonen spelen in de film worden geportretteerd door voormalige kindsoldaten/vluchtelingen uit Soedan. Dit geeft de film absoluut meerwaarde en maakt het verhaal ook authentiek. Nadat de broers en zus de gelegenheid krijgen om in Amerika asiel aan te vragen en in Kansas City een nieuw leven op te bouwen, lopen ze tegen allerlei problemen aan. Carrie (Reese Witherspoon) en lokale boer Jack (Corey Stoll) helpen de broers om steeds meer voet aan de grond te krijgen in hun nieuwe bestaan. Het gemis van hun zus Abital (Kuoth Wiel) die op het vliegveld bij aankomst in Amerika van haar broers wordt gescheiden frustreert hun. Ook de onzekerheid over het lot van hun oudste broer Theo (achtergebleven in Soedan) zorgt voor spanningen bij de broers. Gelukkig gaat deze film integer om met het lot van deze Soedanese vluchtelingen en laat eerlijk zien waar ze tegenaan lopen in Amerika. In het begin ziet Carrie de broers ook gewoon als werk en houdt weinig rekening met de onbekendheid van deze mannen met de moderne communicatiemiddelen en de cultuurverschillen. Gaandeweg krijgt ze steeds meer respect voor de broers en meer inzicht in hun problematiek. Uiteindelijk zorgt ze ervoor dat hun zus Abital ook wordt herenigd met haar broers. Het laatste gedeelte van de film zal ik niet verklappen, maar dit zorgt zeker voor een brok in je keel en is een prachtig slot van een mooie film. Daarom zeker de moeite waard, geen origineel verhaal, maar wel eentje die het verhaal echt vertelt vanuit het gezichtspunt van de Soedanese broers en hun ervaringen. Aanrader !

Genre: Avontuur, Drama
Jaar: 2014
Speelduur: 110 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045244224

• The Good Lie Journey (Making Of)

De DVD-uitgave van The Good Lie heeft een anamorf beeldformaat van 1:85.1. De kleuren zijn helder en mooi weergegeven, vooral de opnames in Afrika zijn indrukwekkend. Ook de nachtscènes zijn helder en bevatten geen compressiefouten. De close-ups van de acteurs zijn strak en bevatten geen artefacten. Ook het contrast en de scherpte van bijna alle beeldopnamen zijn sterk. Een mooie en strakke beeldkwaliteit waar bijna niets op te merken valt en die mooi op DVD is gezet.

De DVD-uitgave van The Good Lie bevat maar één geluidsspoor, namelijk een Dolby Digital 5.1-track. De dialogen zijn goed verstaanbaar en worden goed weergegeven door de centerspeaker. Bij de enkele gevechtsscènes wordt goed gebruik gemaakt van de surround-kanalen, hoewel dit niet bombastisch klinkt. Ook de muziek komt mooi uit de surround-kanalen en is niet overheersend. Een prima geluidstrack die gewoon zijn functie goed vervult zonder op te vallen

De DVD-schijf start op met enkele (ondertitelde) trailers van Entertainment One-uitgaves. Hierna kom je in het hoofdmenu van The Good Lie terecht. Beide extra's staan niet vermeld op de hoes van The Good Lie DVD! Helaas zijn beide extra's niet van ondertiteling voorzien.

The Good Lie Journey (15 min)
Een redelijk inzichtelijke Making-Of waarbij de Cast en Producers van de film kort aan het woord komen. Ze vertellen onder meer over het castingsproces van de Soedanese vluchtelingen, waarvan de meesten nog nooit hebben geacteerd. Een luchtige Making Of waarbij wat mij betreft nog wel wat meer verteld had kunnen worden over het leven van de Soedanese wezen in de Amerika.

Deleted Scenes (14 min)
Enkele verwijderde scènes die chronologisch zijn geordend. Helaas zijn ze niet apart af te spelen. Ook wordt er geen uitleg gegeven waarom deze scènes verwijderd zijn. Sommige scènes geven iets meer informatie over de pogingen van Mamere om toegelaten te worden tot een medische opleiding in Kansas. Al met al voegen deze scènes weinig toe aan wat al in de film te zien is.

The Good Lie is een mooie film die draait om het lot van vier Soedanese wezen (drie broers en een zus) die hun land ontvluchten vanwege een burgeroorlog en de kans krijgen om een nieuw leven te starten in Amerika. Een integer verteld verhaal dat goed weergeeft waarmee deze mannen geconfronteerd worden in Amerika. Een film waarin de kracht van de menselijke geest en samenwerking centraal staan. De film is gebaseerd op ware gebeurtenissen en is een aanrader voor de liefhebbers van een goed gemaakt drama. De DVD is in het bezit van een goede, heldere beeldwaliteit en een degelijk geluidsspoor. De DVD bevat ook twee extra's, verwijderde scènes en een Making Of.