American Sniper

13-07-2015

7.9

American Sniper (Blu-ray)

Chris Kyle (Bradley Cooper) is een patriottistische vent uit Texas die van rodeo en drinken houdt. Als hij hoort van de aanslagen op de Amerikaanse ambassades in Afrika besluit hij zich aan te melden bij de commando's. Hij wil zijn land helpen tegen het terrorisme. Tijdens een zware training blijkt hij een goede schutter te zijn, waarna hij naar Irak wordt uitgezonden als sluipschutter. Maar niet nadat hij de mooie Taya (Sienna Miller) heeft leren kennen en haar zwanger heeft gemaakt. In Irak moet Chris de troepen beschermen die huis na huis op zoek zijn naar Taliban en andere mogelijke terroristen. Chris is uitermate precies en weet veel aanslagen te voorkomen, wat hem de bijnaam The Legend oplevert. Thuis zit Taya echter in voortdurende angst en tijdens een verlof blijkt Chris niet meer de oude te zijn. De oorlog begint mentaal grip te krijgen op Chris, maar zijn patriottisme weegt het zwaarst en zonder bedenkingen keert hij terug naar Irak om zijn teammaten te ondersteunen. Niet alle commando's komen levend naar huis en ook voor Chris is, door de reputatie die hij ook bij de vijand heeft verworven, de kans groot dat hij alleen in een doodskist naar Amerika zal terugkeren.

Chris Kyle is een Amerikaanse held. Hij is de meest 'succesvolste' sluipschutter uit de Amerikaanse geschiedenis met naar schatting 160 hits. Hij is meermalen onderscheiden en schreef een biografie, American Sniper getiteld. Reden voor befaamd regisseur Clint Eastwood om er een film van te maken, die dezelfde titel meekreeg als de biografie. American Sniper begint eind jaren '90, toen Kyle een redelijk succesvol rodeorijder was, maar hij moest deze carrière beëindigen door een ongeluk waarbij z'n hand verbrijzeld werd. De aanslagen op Amerikaanse ambassades in Kenia en Tanzania hebben Kyle doen besluiten om zich aan te melden voor het leger. Het grootste deel van de film beslaat de periode dat Kyle de training volgde en de missies die hij daarna in Irak deed. Clint Eastwood, als fervent aanhanger van de Republikeinse partij, schroomt niet om er een patriottistische film van te maken. Alle Amerikanen zijn goed, alle Irakezen zijn slecht, daar komt het zo'n beetje op neer in American Sniper. Toch is dit een bewonderenswaardige film. Er is tijdens de strijd in Irak hard en fanatiek gevochten, maar het doodschieten van mensen is geen sinecure. Het is duidelijk dat ook Chris Kyle, ondanks zijn grote successen als sluipschutter, de mogelijke gevolgen van een oorlog ondergaat. Niet zozeer op het strijdveld, maar tijdens zijn verlofdagen bij zijn vrouw en kinderen spookt er van alles door zijn hoofd. Kyle staat hiermee symbool voor alle veteranen die met een trauma van het front zijn teruggekeerd.
Waar Eastwood een goed verhaal weet te vertellen over de strijd in Irak en de gevolgen van de oorlog, gaat het mis met het neerzetten van zijn hoofdpersoon. Op de vertolking van Bradley Cooper van Chris Kyle is weinig aan te merken, dat doet hij voortreffelijk. Met het personage Kyle ligt dat anders, dat wordt al in het begin van de film als arrogante, hooghartige drinkebroer neergezet en het is daardoor erg lastig voor het publiek om sympathie voor de schutter op te wekken. Dat kunnen diens heldendaden niet echt meer corrigeren, al is een scène waarin Kyle op het punt staat een kleine jongen dood te schieten, maar zo lang mogelijk wacht om de jongen een kans te geven te vluchten een goede poging. Het zit echter te laat in de film, de afstand tussen kijker en hoofdpersoon is te groot geworden. Een ander punt van kritiek is dat de film op een gegeven moment in herhaling begint te vallen. De eerste missie van Kyle lijkt erg op de volgende missies. De progressie van het karakter gaat daarmee vrij langzaam. Een verdikking van tijd had de film wat vlotter gemaakt. Over de gehele linie gezien krijgt de film toch een dikke voldoende, omdat de film verder heel realistisch en adequaat overkomt. Natuurlijk is het beeld eenzijdig, maar dat doet weinig afbreuk aan het geheel. Het is een interessante film over een markant persoon en Clint Eastwood weet dat prima te verbeelden.

Genre: Actie, Drama, Oorlog
Jaar: 2014
Speelduur: 132 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • Dolby Atmos
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
  • Dolby Digital Plus 5.1 - Duits
  • Dolby Digital Plus 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Deense ondertiteling, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888209073

• One Soldier's Story
  • The Making of American Sniper

American Sniper kent een HD-1080/24p-transfer in 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor bijna 44GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG4 AVC-videocodec. De beeldtransfer is erg sterk, met een voortreffelijke scherpte en detaillering. Dat wordt in het eerste scène van de film al direct duidelijk, als we 'sniper' Chris Kyle aan het werk zien. Deze sterke performance wordt de rest van de film doorgezet met een degelijk zwartniveau, uitstekend contrast en een goede schakering van kleuren. Echt een prachtige beeldtransfer die HD in al z'n glorie laat zien.

Het beeld van American Sniper is al indrukwekkend, maar het geluid doet er zo mogelijk nog een schepje bovenop. Dat wordt via een Dolby Atmos-audiotrack, die afgespeeld wordt als een Dolby TrueHD-audiotrack, de huiskamer in geslingerd. De geluidsmontage kreeg een Oscar en dat is meer dan terecht. Deze geluidstrack is bijzonder fraai en zeer gedetailleerd. Alles heeft een duidelijke plaatsing in het geluid, zowel via de front- als de surroundspeakers. Tijdens de gevechten vliegen de kogels je werkelijk om de oren. Het klinkt allemaal heel open, omdat het nooit helemaal dichtgesmeerd wordt, ook niet met muziek. Deze is minimaal, maar niet minder indrukwekkend door een doordringende lage toon, die ook diep het LFE-kanaal in gaat. Kortom, deze track is demonstratiemateriaal!

Het menuscherm van de Blu-ray Disc van American Sniper is statisch en eenvoud. Er staan twee extra's op, beide in HD, die gelijk zijn aan internationale uitgaven van deze film. De extra's zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

One Soldier's Story (31 min)
Dit item gaat over de inleiding van de film en het eerste contact tussen schrijver Jason Hall en Chris Kyle. Zonder de clue van het verhaal te willen verklappen is het einde van de film heel erg anders geworden dan de makers voor ogen hadden. Het item bestaat vooral uit interviews, opgefleurd met beelden uit de film. Maar het verhaal is aangrijpend genoeg om te blijven boeien.

The Making of American Sniper (29 min)
Een item dat soms erg lijkt op het voorgaande, maar toch wordt hier dieper ingegaan op het maakproces van de film, inclusief meer beelden van de set. Interviews met cast en crew geven ons een inkijk in hoe de film tot stand gekomen is.

Chris Kyle meldt zich aan als commando bij het leger en wordt uitgezonden naar Irak. Daar wordt hij de meest succesvolle Amerikaanse sluipschutter allertijden. De oorlog brengt echter mentale kwesties met zich mee waar Kyle veel moeite mee lijkt te hebben. American Sniper is een verfilming van de biografie van Chris Kyle, gemaakt door Clint Eastwood. Een erg patriottistische film, maar wel een met een realistische inslag en een uitstekende rol van Bradley Cooper. Beeld en geluid van deze Blu-ray Disc-uitgave zijn perfect. Het aantal extra's is niet groot, maar de twee items geven een mooi beeld van hoe en waarom de film gemaakt is. Prima uitgave!